Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Do Porto dotarł pierwszy nowy tramwaj chińskiej produkcji

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
08-01-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Do Porto w Portugali dotarł już pierwszy tramwaj zamówiony do obsługi sieci Metro do Porto. Za produkcję odpowiada firma CRRC. Będą to pierwsze chińskie tramwaje w Unii Europejskiej. Trwa także rozbudowa sieci o różową i nowy odcinek żółtej linii. Rozpoczynają się także prace przy linii rubinowej.

Nowy tramwaj dla Porto przebył podróż drogą morską z Chin do portu Tarragona w Katalonii, by drogą lądową docelowo dotrzeć do Matosinhos. Cała operacja zakończyła się tuż przed Bożym Narodzeniem. Teraz pojazd przejdzie szczegółowe testy, zanim zamawiający zezwoli na jego eksploatację. Pozostałe 17 tramwajów będzie docierać systematycznie przez cały 2023 r. Flota Metro do Porto zwiększy się z obecnych 102 do 120 pojazdów – 72 ET, 30 TT i 18 CT.

Umowę na 18 lekkich pojazdów szynowych od chińskiego producenta CRRC w Tangshan podpisano w styczniu 2020 r. Wartość kontraktu to 49,6 mln euro. Środki w całości pochodzą z Funduszu Ochrony Środowiska Ministerstwa Środowiska i Działań na rzecz Klimatu. Cena obejmuje także 5-letnie utrzymanie pojazdów. Nowe pojazdy szynowe zapoczątkują trzecią generację pojazdów dla Metro do Porto. Tym razem charakterystyczną dla Porto żółtą kolorystykę zastąpiono szarościami. Pojazdy trzeciej generacji wyróżniają się aerodynamicznymi kształtami i dostępnością. Długość będzie standardowa i wyniesie 35 metrów. Wejście do tramwaju zapewni siedem podwójnych drzwi. Dla porównania pierwsze tramwaje Eurotram Bombardiera z 2001 roku mają sześć drzwi, zaś te z 2010 roku – po cztery z obydwu stron pojazdu.

Linia żółta i różowa w budowie

Warto też wspomnieć, że w Porto rozbudowywana jest różowa linia między dworcem kolejowym S. Bento a Casa da Música oraz żółta linia między Santo Ovídio i Vila d'Este. Prace przy żółtej linii są bardzo zaawansowane. Gotowy jest już odcinek między Santo Ovídio a Manuel Leão. Trwa budowa tunelu między Manuel Leão a stacją Hospital Santos Silva. Ukończenie prac zakończy projekt obejmujący inwestycję na długości 800-metrów. To przedsięwzięcie kosztuje około 99 mln euro.

Postępują również prace przy budowie różowej linii w samym centrum miasta. Ta również zostanie poprowadzona w tunelu. Na trasie znajdą się cztery podziemne stacje. Powstanie łącznie ok. 3-kilometrowa dwutorowa linia z Casa da Música do Sao Bento. Przedsięwzięcie kosztuje 288 milionów euro, czyli ponad 1,3 mld zł. Jak przyznaje prezes Metro do Porto, prace między Casa da Música a S. Bento idą w dobrym tempie. – Wydrążono już 500 metrów tunelu – mówi Tiago Braga.

Będzie też rubinowa

Zupełnie nowa linia różowa wraz z rozbudowaną linią żółtą zwiększą sieć metra Porto o sześć kilometrów. Nowe fragmenty infrastruktury pozwolą obsłużyć dodatkowo ok. 33 tys. pasażerów dziennie. Rozbudowa sieci transportu publicznego w Porto się jednak nie kończy. W grudniu przystąpiono do realizacji kolejnej linii – rubinowej – na trasie Casa da Música – Santo Ovídio.

Powstanie niezależna od reszty sieci dwutorowa linia o długości ok. 6,44 km (2,5 km linii powstanie w tunelu), która połączy Porto z gminą Gaia – od stacji Casa da Música do stacji Santo Ovídio. Dwa łączniki techniczne na stacji Casa da Música oraz Nova de Gaia z linią żółtą pozwolą na zjazd składów do przyszłej stacji postojowo-technicznej w Vila d'Este. Projekt przewiduje powstanie drugiego mostu przez rzekę Duero, po którym będzie poprowadzony wyłącznie ruch tramwajów i pieszy. Linię rubinową będzie obsługiwać w godzinie 16 dwukierunkowych pojazdów, zapewniając połączenia co 3 min i 45 sek. Budowa linii ma potrwać prawie 3 lata. Wartość inwestycji to 299 mln euro.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Tajlandia: Monorail produkcji Alstomu wchodzi do użytku w Bangkoku

Mobilność

Tajlandia: Monorail produkcji Alstomu wchodzi do użytku w Bangkoku

Mikołaj Kobryński 24 czerwca 2023

Singapur: Pociągi metra Alstom Movia już w ruchu z pasażerami

Mobilność

Porto: Pierwszy chiński pojazd dla Metro do Porto zaprezentowany

Przestrzeń

Pierwsze chińskie tramwaje dla UE pojawią się w Porto

Komunikacja

Pierwsze chińskie tramwaje dla UE pojawią się w Porto

Przemysław Farsewicz 19 października 2021

Zobacz również:

Tajlandia: Monorail produkcji Alstomu wchodzi do użytku w Bangkoku

Mobilność

Tajlandia: Monorail produkcji Alstomu wchodzi do użytku w Bangkoku

Mikołaj Kobryński 24 czerwca 2023

Singapur: Pociągi metra Alstom Movia już w ruchu z pasażerami

Mobilność

Porto: Pierwszy chiński pojazd dla Metro do Porto zaprezentowany

Przestrzeń

Pierwsze chińskie tramwaje dla UE pojawią się w Porto

Komunikacja

Pierwsze chińskie tramwaje dla UE pojawią się w Porto

Przemysław Farsewicz 19 października 2021

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5