Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Do Częstochowy trafią podrasowane Pesa Twist

Dalej Wstecz
Autor:

Dominik Wójcik

Data publikacji:
2017-09-11 09:19
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Do Częstochowy trafią podrasowane Pesa Twist
fot. Dominik Wójcik
Wiemy już jaki model PESA dostarczy Miejskiemu Przedsiębiorstwu Komunikacyjnemu w Częstochowie w ramach przetargu na dostawę 10 tramwajów. MPK oceniło ofertę producenta za zgodną ze specyfikacją.

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Częstochowie potwierdziło, że PESA Bydgoszcz S.A. zostanie wykonawcą dostawy 10 nowych tramwajów z opcją za kolejnych pięć. Zgodnie z wymogami SIWZ miały to być jednoprzestrzenne wagony przegubowe składające się z trzech do pięciu członów. Udało się nam potwierdzić, że producent dostarczy zmodernizowane wersje jeżdżących już po Częstochowie Twistów.

Powrót twista

Zgodnie z naszymi przypuszczeniami wyprowadzonymi zaraz po otwarciu ofert, PESA wyprodukuje tramwaje Twist, których 7 sztuk dostarczyła temu miastu już w 2012 roku. Model o oznaczeniu wewnętrznym producenta 2010N został zaprojektowany specjalnie dla Częstochowy. Rozpisując przetarg w 2010 roku MPK brało pod uwagę stan niemłodego torowiska, które gruntownej przebudowie zostanie poddane dopiero w aktualnej edycji finansowania unijnego.

MPK zażądało wtedy w pełni niskopodłogowego tramwaju o możliwie najniższym nacisku na oś i ruchomych wózków, co eliminowało dostępnego wtedy w ofercie Pesy Swinga – tramwaju pięcioczłonowego opartego na trzech sztywno mocowanych do pudła wózkach. Tak narodził się Twist – pojazd homologowany przez Instytut Pojazdów Szynowych w 2011 r., który nadał mu formalne oznaczenie symbolem 129N z indeksem „b”, czyli wagon normalnotorowy ze skosami.

Twist na sterydach

- Oferowany w postępowaniu przetargowym w 2017 r. należy do rodziny tramwajów Twist, ale będzie się różnił od dotychczasowych twistów eksploatowanych obecnie w Częstochowie – poinformował nas rzecznik PESA Bydgoszcz S.A. Michał Żurowski zapytany o tramwaje dla Częstochowy. Chodzi o układ rekuperacji energii elektrycznej oraz wyposażenie dodatkowe.

Nowy Twist będzie dłuższy od 32-metrowego pierwowzoru o 20 cm, co warunkowane jest dodatkowym wyposażeniem oczekiwanym przez częstochowskie MPK. Z zewnątrz większych zmian raczej nie będzie poza dodatkową funkcjonalnością systemu informacji pasażerskiej, który podczas postoju tramwaju na pętli będzie wyświetlać czas pozostały do odjazdu. Nieoficjalnie jednak wiemy, że wygląd pudła może ulec liftingowi, bo mają trwać rozmowy przewoźnika z producentem w tej sprawie. Pesa odmówiła nam udostępnienia wizualizacji.

Pasażerowie wewnątrz tramwaju będą mieli do dyspozycji biletomaty obsługujące również płatności bezstykowe i czytelną informację pasażerską opartą na ekranach LCD. Komfort ich podróży zapewni klimatyzacja, zaś bezpieczeństwa pasywny monitoring wizyjny oparty na kamerach HD przechowujący zarejestrowany materiał przez okres 45 dni.

Dwa lata na dostawę

Zgodnie ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia, Pesa będzie miała 24 miesiące na dostawę wszystkich 10 sztuk zaraz po podpisaniu umowy, co z kolei nastąpi po wydaniu przez MPK oświadczenia o zawarciu umowy o dofinansowanie unijne. Pesa nie będzie mogła dostarczać więcej, niż dwu wagonów miesięcznie.

Wnioski MPK o dofinansowanie przebudowy sieci tramwajowej i zakup taboru tramwajowego zostały ocenione pozytywnie. Jeden z nich na pewno zostanie wdrożony do realizacji i zakłada dofinansowanie w wysokości niemal 144 mln zł na remont większości sieci oraz zakup 10 wagonów z opcją za kolejnych pięć. Następny, który prawdopodobnie trafi na listę rezerwową, przewiduje remont efemerycznego odcinka do dawnej huty i zakup kolejnych pięciu tramwajów, czyli tych, na które MPK zastrzegło opcję w przetargu.

Pesa za 10 wagonów zażądała niecałych 89,9 mln zł brutto (ponad 73 mln zł netto).

Zobacz dostawę pierwszego Twista do Częstochowy na amatorskim filmie autora:




Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Warszawiacy lubią samochody, ale… chętnie by się ich pozbyli

Komunikacja

Warszawiacy lubią samochody, ale… chętnie by się ich pozbyli

Jakub Dybalski 09 września 2017

Czechy: Prywatne pociągi turystyczne przy granicy z Polską

Komunikacja

Czechy: Prywatne pociągi turystyczne przy granicy z Polską

Kasper Fiszer 10 września 2017

Łódź: Remont tramwajów podmiejskich z RPO 2020+?

Komunikacja

Łódź: Remont tramwajów podmiejskich z RPO 2020+?

Kasper Fiszer 11 września 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5