Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Do belgijskiego Liège po 60 latach powracają tramwaje

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
07-09-2024
Ostatnia modyfikacja:
06-09-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Miasto Liège w Belgii świętowało ostatnio powrót na ulice tramwajów – na razie formie testów, a już wkrótce w normalnym ruchu. Powróciły one po sześćdziesięciu latach przerwy, a było to możliwe dzięki partnerstwu publiczno-prywatnemu. Spłata inwestycji potrwa 31 lat, ale miasto już planuje dalszy rozwój sieci.

Tramwaje do Liège powracają niemal dokładnie po sześćdziesięcioletniej przerwie. Miasto jest czwartym co do wielkości ośrodkiem w Belgii. Tramwaje wyruszyły w trasy – na razie testowo – pod koniec sierpnia. Trzynaście lat upłynęło odkąd władze miasta opublikowały pierwsze opracowanie, z którego wynikało, że tramwaje poprawią mobilność obywateli. Decyzje argumentowano wówczas faktem, że w całkowicie przeludnionym centrum kursowało dziennie 4 000 autobusów. W historycznym sercu nie było już możliwości powiększenia przestrzeni zarezerwowanych dla dworców autobusowych i szans na zwiększenie dostępności komunikacji miejskiej. Tramwaje kursowały w Liège do 31 sierpnia 1964 roku. Ten środek transportu zawieszono ze względu na zły stan torów.

Nowa linia tramwajowa o długości 11,7 km łączy części Coronmeuse i Sclessin. Tramwaj przebiega przez centrum miasta. Dzięki inwestycji możliwa była przebudowa placu centralnego. Poszerzono strefy piesze i utworzono ścieżki rowerowe.

– Tramwaj pełni miastotwórczą funkcję i przyspiesza zagospodarowanie przestrzeni. Wszystkie miasta, które rozbudowują sieć tramwajową, przeżywają znaczący rozwój. Tego samego oczekujemy również tutaj – podkreśla Willy Demeyer, burmistrz Liège. – Pojawienie się tramwaju w Liège to prawdziwa rewolucja, jakiej potrzebujemy. Każdego dnia przez miasto przejeżdża ponad 245 tys. samochodów i 225 tys. pasażerów autobusów. Tramwaj to rozwiązanie, które przewiezie dwa razy więcej osób niż obecne autobusy – dodaje.

Liège już planuje rozbudowę świeżo wybudowanej linii tramwajowej. W planach jest poprowadzenie tramwaju w kierunku Herstal i Seraing (3,2 km w kierunku Herstal i 2,6 km w kierunku Seraing). – To nie jest tramwaj dla miasta Liège, ale dla metropolii Liège – podsumował Willy Demeyer, burmistrz. Obecnie do dyspozycji pasażerów będą 23 przystanki. Tramwaje będą kursować w godzinach szczytu co 4,5-minuty. Oficjalne oddanie do użytku tramwaju w Liège zaplanowano na 31 stycznia 2025 roku.

Przygotowania do tej olbrzymiej inwestycji nie były łatwe. Miasto dopiero za trzecim podejściem wybrało wykonawcę robót. Zarówno budowa jak i eksploatacja linii tramwajowej jest wynikiem współpracy w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Kontrakt wygrało konsorcjum Tram'Ardent, w skład którego wchodzą producent tramwajów CAF (dostarczył tramwaje Urbos o pojemności 310 pasażerów), firma budowlana Colas oraz firma DIF, która zapewniła finansowanie. Miasto będzie płacić za dostęp do toru i eksploatację linii przez 31 lat. Przewoźnikiem jest TEC – Transport En Commun.

Do obsługi linii pozyskano 20 tramwajów dwukierunkowych. Pojazdy posiadają 8 podwójnych drzwi z każdej strony. W środku znalazło się 58 miejsc siedzących, 3 wydzielone przestrzenie dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej i wózki spacerowe oraz 2 stanowiska dedykowane dla osób niewidomych z miejscem pod siedziskiem dla psa przewodnika.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Wiedeń otworzył nową linię tramwajową

Komunikacja

Wiedeń otworzył nową linię tramwajową

Przemysław Farsewicz 07 września 2025

Tramwaje Warszawskie zlecają projekt tramwaju między Wolą a Ochotą

Komunikacja

Prezydent Poznania z nowym pomysłem na Modertrans. Już nie CAF

Prawo & Finanse

Warszawa: Ostatnie projekty dla tramwaju na Gocław

Komunikacja

Warszawa: Ostatnie projekty dla tramwaju na Gocław

Paulina Piziorska 26 sierpnia 2025

Tramwaje wróciły do Liège po 60 latach

Komunikacja

Tramwaje wróciły do Liège po 60 latach

Przemysław Farsewicz 29 kwietnia 2025

Zobacz również:

Wiedeń otworzył nową linię tramwajową

Komunikacja

Wiedeń otworzył nową linię tramwajową

Przemysław Farsewicz 07 września 2025

Tramwaje Warszawskie zlecają projekt tramwaju między Wolą a Ochotą

Komunikacja

Prezydent Poznania z nowym pomysłem na Modertrans. Już nie CAF

Prawo & Finanse

Warszawa: Ostatnie projekty dla tramwaju na Gocław

Komunikacja

Warszawa: Ostatnie projekty dla tramwaju na Gocław

Paulina Piziorska 26 sierpnia 2025

Tramwaje wróciły do Liège po 60 latach

Komunikacja

Tramwaje wróciły do Liège po 60 latach

Przemysław Farsewicz 29 kwietnia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij