Partnerzy serwisu:
Mobilność

18 mld euro na "inteligentne miasta"

Dalej Wstecz
Autor:

Emilia Derewienko

Data publikacji:
2016-01-19 07:59
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Newseria Inwestor

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

18 mld euro na "inteligentne miasta"
sxc.hu
Blisko 3/4 polskich miast planuje w najbliższym czasie rozwijać technologię smart city. To m.in. inwestycje w inteligentne systemy transportowe, nowoczesne oświetlenie czy systemy zarządzania energią. Pomogą w tym środki unijne. Z programów operacyjnych w perspektywie 2014–2020 na szeroko rozumianą ideę smart city trafi nawet 18 mld euro. To szansa dla firm, które specjalizują się w nowoczesnych technologiach.

– Rozwój technologii inteligentnych miast daje ich włodarzom doskonałe narzędzie do tego, aby promować najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne w swoich miastach. Dotyczy to także przedsiębiorców, którzy już działają na terenie danej metropolii – mówi agencji informacyjnej Newseria Inwestor Jacek Łukaszewski, prezes zarządu Schneider Electric Polska.

Rozwój technologii smart city zależy od stworzenia zachęt do tego, aby firmy inwestowały w działalność badawczo-rozwojową. Dodaje, że równie istotne jest przy tym budowanie świadomości wśród klientów. Popyt na rozwiązania z zakresu nowoczesnych technologii to bowiem ogromny bodziec dla przedsiębiorców.

– Technologia, w tym rozwiązania z zakresu smart city, pozwala zwiększyć efektywność i oferować cały szereg nowych usług czy nowych funkcji. Polska gospodarka, jeśli chce nadążać za światem, musi inwestować, również w wysokie technologie – stwierdza Jacek Łukaszewski.

Według raportu organizacji Polskie Miasto Przyszłości ok. 14% polskich miast korzysta z elementów inteligentnego miasta. W najbliższym czasie ten odsetek powinien jednak znacząco wzrosnąć. Według danych Integrated Solutions 73% samorządów deklaruje, że chce sięgnąć po środki unijne w celu wdrożenia rozwiązań smart city. Praktycznie wszystkie programy krajowe i regionalne w ramach perspektywy 2014–2020 tego typu wsparcie przewidują. W sumie może być to ok. 18 mld euro – wynika z informacji podanych w lipcu 2015 roku przez resort infrastruktury i rozwoju.

– Inteligentne miasto wykorzystuje technologię do świadczenia usług swoim mieszkańcom. Mowa tu o dostarczaniu energii, usługach administracyjnych, zapewnieniu bezpieczeństwa publicznego i transportu. Wykorzystanie technologii do tego, aby to robić w sposób lepszy i bardziej efektywny, to jest właśnie smart city – podkreśla prezes zarządu Schneider Electric.

Dziś najczęściej wykorzystywane są elementy systemów monitorowania, które mają za zadanie zwiększyć bezpieczeństwo publiczne i wykrywalność przestępstw. Inne inwestycje dotyczą inteligentnych systemów transportowych, które mają usprawnić ruch w mieście i ułatwić życie mieszkańcom. Równie chętnie miasta korzystają także z rozwiązań z zakresu inteligentnego sterowania oświetleniem ulicznym czy pozwalających na bardziej efektywne zarządzanie infrastrukturą energetyczną oraz wodną. Tego typu elementy znalazły już zastosowanie m.in. w Warszawie, we Wrocławiu czy w Środzie Wielkopolskiej.

 – W zakresie zarządzania sieciami ciepłowniczymi, wodnymi czy gospodarką energetyczną widzimy bardzo duże wykorzystanie technologii, która z jednej strony podnosi efektywność gospodarowania, a z drugiej zwiększa niezawodność. Wiemy o tym, co się dzieje w danej sieci, gdzie są ewentualne awarie i jesteśmy w stanie im przeciwdziałać. Schneider Electric bardzo dużo tego typu rozwiązań dostarcz miejskim spółkom wodociągowym w większości miast naszego kraju – zauważa Jacek Łukaszewski.

Dla polskich miast idea smart city to także możliwość bardziej optymalnego gospodarowania posiadanymi zasobami. Obecnie 75% światowego zużycia energii elektrycznej przypada na aglomeracje miejskie. Szacuje się, że w kolejnych latach popyt na energię może się podwoić.

– Po pierwsze, coraz więcej osób przeprowadza się do miast. Po drugie, cyfryzacja, czyli coraz większe korzystanie z technologii cyfrowej, wymaga dodatkowej energii. Po trzecie – industrializacja. Społeczeństwa się bogacą, co powoduje, że coraz częściej korzystają z dóbr przemysłowych. Wszystko to powoduje, że zapotrzebowanie na energię rośnie, a produkcja energii ze źródeł kopalnych niesie za sobą szereg negatywnych skutków dla klimatu i gospodarki – wyjaśnia Łukaszewski.

Ekspert dodaje, że dzięki rozwiązaniom smart city możliwe będzie zmniejszenie presji środowiskowej. Elementy takie jak nadmierne zatrucie środowiska czy ujemny bilans energetyczny mogą zostać wyeliminowane właśnie dzięki zastosowaniu nowoczesnej technologii.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
W Kalifornii powstaje tor dla (polskiego?) hyperloopa

Mobilność

W Kalifornii powstaje tor dla (polskiego?) hyperloopa

Jakub Dybalski 22 stycznia 2016

Łódź: Marszałek dofinansował projektantów kapsuły

Mobilność

Łódź: Marszałek dofinansował projektantów kapsuły

Roman Czubiński 19 stycznia 2016

Mateusz Morawiecki: Nie gońmy Zachodu. Wyprzedzajmy go

Mobilność

Mateusz Morawiecki: Nie gońmy Zachodu. Wyprzedzajmy go

Jakub Dybalski 11 stycznia 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5