Partnerzy serwisu:
Mobilność

Dlaczego miasta decydują się na kartę płatniczą jako bilet

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2018-09-03 11:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Dlaczego miasta decydują się na kartę płatniczą jako bilet
fot. Visa
To szybsze, wygodniejsze dla mieszkańców i turystów, tańsze dla miasta – tłumaczą opiekunowie projektów w tych europejskich miastach, które zdecydowały się wprowadzić na większą skale możliwość korzystania z karty płatniczej jako podstawowej formy płatności za korzystanie z komunikacji. Skoro Polacy w portfelach mają blisko 40 mln kart płatniczych, a ponad 70 proc. płatności tymi kartami dokonują zbliżeniowo, dlaczego nie wykorzystać tego w transporcie miejskim?

W zeszłym roku Visa zapytała o doświadczenia przedstawicieli europejskich miast, które wprowadziły w większym lub mniejszym zakresie możliwość płacenia kartą w komunikacji miejskiej. Nie chodzi tu o proste płacenie kartą zbliżeniową w biletomacie, ale możliwość całkowitej rezygnację z biletów, czyli zbliżanie do kasowników właśnie karty płatniczej. W Polsce na razie na skalę ogólnomiejską zdecydowały się na to Wrocław i Jaworzno, a inne miasta coraz chętniej testują ten sposób płatności za przejazdy komunikacją miejską. Np. w Gdańsku jeszcze w tym roku będzie to możliwe na liniach prowadzących na lotnisko.

Turyści

– Transport publiczny ma generalnie opinię wolnego i zamkniętego na nowoczesne technologie. Ale ta innowacja, a także możliwości które daje, pozwolą zmienić ten stereotyp – przyznaje Nigel Serafini, dyrektor ds. sprzedaży w Lothian Buses, czyli miejskim operatorze autobusowym z Edynburga.

Latem zeszłego roku szkockie miasto uruchomiło tę usługę na liniach na lotnisko, czyli w podobnym zakresie, w jakim ma działać w Gdańsku. Serafini tłumaczy, że to oczywista korzyść dla turystów, którzy przylatują do Edynburga i nie muszą szukać miejsca gdzie należy kupić bilet. W Edynburgu płaci się przy wejściu do autobusu. Przyłożenie do czytnika karty lub telefonu, trwa krócej niż kupowanie biletu u kierowcy, a co najważniejsze nie ma potrzeby posiadania gotówki.

Na względy turystyczne zwraca też uwagę Enrique Diego Bernado, który zajmuje się kwestiami technicznymi w EMT, czyli przewoźniku autobusowym z Madrytu. EMT korzysta z ok. 2 tys. autobusów. Pilotażowy program z kartą płatniczą jako biletem wprowadzono tam dwa lata temu. Trwają prace nad wyposażeniem wszystkich autobusów w ten system. Planowano zrobić to do końca roku, choć najpewniej terminu nie da się dotrzymać.

– To szczególnie przydatne dla turystów, którzy odwiedzają Madryt i mogą płacić bezpośrednio, używając swojej karty płatniczej – tłumaczy Bernado. – System spotkał się z ciepłym przyjęciem ze strony pasażerów i kierowców.

Szybkość

Zwłaszcza to ostatnie jest istotne, bo choć w polskich miastach coraz rzadziej się z tym stykamy, to w innych krajach często bilety kupuje się u kierowcy autobusu. W takiej sytuacji przeskok na system bezgotówkowy i bezbiletowy zauważalnie skraca czas postoju na przystanku.



Wielu przedstawicieli miast zwraca uwagę, że wprowadzając tę technologię u siebie, korzystali z doświadczeń Londynu, który możliwość płacenia kartą za korzystanie z metra, autobusów, czy kolei miejskiej wprowadził już w grudniu 2012 r.
– Ponad 40 proc. opłat za przejazdy trafia dziś do nas dzięki płatnościom bezgotówkowym – wyjaśnia Shashi Verma, dyrektor ds. technologii w Transport for London. – W trakcie wdrażania tej technologii razem z Visą musieliśmy rozwiązać szereg problemów, które już nie musza być po raz kolejny rozwiązywane. Jeśli jakieś miasto chce teraz wprowadzać to rozwiązanie, może skorzystać z całej infrastruktury, która powstała wcześniej na potrzeby Londynu.

Wygoda

We Wrocławiu wiosną wprowadzono możliwość korzystania z kart płatniczych jako bilety we wszystkich pojazdach transportu publicznego. Dolnośląskie miasto już wcześniej było zresztą znane z tego, że np. w każdym pojeździe można tam było znaleźć biletomat.

– Istotne jest by pasażer nie miał wrażenia, że podróż transportem publicznym jest niewygodna, czy skomplikowana, gdy porówna to do jakiejkolwiek innej, codziennie wykonywanej, prostej czynności – tłumaczy Rafał Filipiuk z Mennicy Polskiej. We Wrocławiu wstępnie zakładano, że w ciągu kilku lat płatności zbliżeniowe będą odpowiadały za ok. 40 proc. transakcji biletowych, tymczasem dziś już 60 proc. biletów jednorazowych jest tam kupowanych w ten sposób.

Cena

Na olbrzymi bonus dla pasażerów zwraca z kolei uwagę Daniel Morys, szef czeskiego przewoźnika DPO Ostrawa.

– W takim systemie pasażerowie zawsze otrzymują najlepsza cenę za usługę. Jeśli korzystają z różnych środków transportu i przykładają kartę do czytnika kilka razy dziennie, to i tak zapłacą ostatecznie cenę jednodniowego biletu – tłumaczy. Ostrawa była pierwszym czeskim miastem, które się ta taki system zdecydowało. – W ciągu roku liczba takich zbliżeniowych płatności biletowych wzrosła o 400 procent – wyjaśniał.

Ale w tym samym czasie korzystają przewoźnicy. – W przypadku tradycyjnych systemów pobierania opłat za przejazdy, koszt pozyskania 100 zł wynosi ponad 14 zł. W systemach elektronicznych, opartych na płatnościach bezgotówkowych, to już tylko nieco ponad 4 zł. W ten sposób zaoszczędzone pieniądze mogą zostać wydane np. na inwestycje – mówi Maciej Mironiuk z Visa, odpowiedzialny za rozwój płatności w transporcie w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.

M.in. na ten paradoks, że płatności bezgotówkowe są tańsze gotówkowe, choć w powszechnym odczuciu jest odwrotnie. Zwraca uwagę przygotowane przez Visa badanie „Cashless Cities”. Choć wydaje się, że te pierwsze są związane z kosztami urządzeń i infrastruktury, to te drugie wymagają przewożenia, składowania, ochrony, dystrybucji, itp., a to wszystko kosztuje.

Wszyscy przepytywani przewoźnicy podkreślają, że karta jako bilet to model, który wszędzie się rozwija. Pasażerom się to podoba, więc korzystają z tego chętniej. A skoro im się podoba, to ci przewoźnicy, którzy uruchomili system w ograniczonym zakresie, chcą go rozbudowywać. Przedstawiciele Oxford Bus Company, która wozi pasażerów zarówno w Oksfordzie, jak i prowadzi przewozy autokarowe w całej Wielkiej Brytanii zaczęła of floty w mieście, ale chce rozszerzyć tę usługę na cały kraj.

W Polsce wspomniany system działa we Wrocławiu, Jaworznie, Rybniku, Mielcu i Świdniku, był testowany na jednej z linii tramwajowych w Łodzi. Teraz trwają prace nad wprowadzeniem go w Bydgoszczy i na liniach lotniskowych w Gdańsku. Zainteresowane nim są więc nie tylko duże miasta, ale korzyści widzą też te mniejsze.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Gdańsk: W liniach lotniskowych karta płatnicza będzie biletem

Mobilność

Gdańsk: W liniach lotniskowych karta płatnicza będzie biletem

Przemysław Farsewicz 28 sierpnia 2018

Pojazd jako karta płatnicza

Mobilność

Pojazd jako karta płatnicza

Jakub Dybalski 29 czerwca 2018

Bydgoszcz jak Wrocław. Będzie bilet na karcie płatniczej

Komunikacja

Bydgoszcz jak Wrocław. Będzie bilet na karcie płatniczej

jd/inf. pras. 27 czerwca 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS