Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Dlaczego kolej nie chce lokatorów na dworcach?

Dalej Wstecz
Autor:

Kasper Fiszer

Data publikacji:
2020-11-29 09:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Dlaczego kolej nie chce lokatorów na dworcach?
fot. Kasper FiszerDworzec kolejowy w Witnicy
W ciągu minionego roku PKP SA zlikwidowały niespełna setkę mieszkań znajdujacych się na terenie dworców kolejowych. Mają też zamiar stopniowo ograniczać swoje zasoby, przesiedlając lokatorów do mieszkań znajdujących się w innych lokalizacjach. Czy ważną rolę odgrywają tu względy bezpieczeństwa?

Niedawno informowaliśmy na naszych łamach o zburzeniu starego dworca kolejowego w Rogowie. PKP SA informowały nas wówczas, że jednym z powodów podjęcia decyzji o zastąpieniu dotychczasowego obiektu nowym jest rezygnacja z utrzymywania mieszkań w budynkach stacyjnych. Spółka argumentuje to względami bezpieczeństwa. Powiązanie ewentualnych zagrożeń z faktem zamieszkiwania w lokalach, najczęściej znajdujących się nad poczekalnią i innymi pomieszczeniami związanymi z obsługą podróżnych, nie wydaje się jednak oczywiste: ludzie zasiedlają setki tysięcy budynków, a fakt ten nie jest najczęściej interpretowany jako niebezpieczny – w przeciwnym razie musielibyśmy unikać przebywania na osiedlach.

PKP nie mogą sprzedać mieszkań na dworcach, więc je likwidują

Tymczasem polityka zarządcy dworców jest w tym zakresie dość konsekwentna. Na koniec października tego roku spółka miała w swoich zasobach 1990 zasiedlonych mieszkań zlokalizowanych w 925 budynkach dworcowych. – W ciągu roku ubyło 79 takich mieszkań – mówi Aleksandra Rudzińska-Rdzanek, główny specjalista w Biurze Komunikacji Polskich Kolei Państwowych. Czym taki kierunek polityki mieszkaniowej jest spowodowany? Nasza rozmówczyni przypomina, że ustawa o komercjalizacji i restrukturyzacji PKP nakłada na to przedsiębiorstwo obowiązek ustanawiania odrębnej własności i sprzedaży samodzielnych lokali mieszkalnych wraz z garażami i innymi pomieszczeniami dodatkowymi oraz z niezbędnymi do korzystania z tych mieszkań gruntami.

Kolejne przepisy tej samej ustawy stanowią jednak, że sprzedaży nie podlegają mieszkania znajdujące się w budynkach wykorzystywanych do zarządzania infrastrukturą kolejową albo jej eksploatacji i utrzymania, a także te, które znajdują się na gruntach wchodzących w skład linii kolejowych. Lokale dworcowe wypełniają tę przesłankę. – Z uwagi na brak możliwości ich sprzedaży PKP SA przyjęły zasadę ograniczania takich zasobów – powiedziała przedstawicielka kolei państwowych.

Co z tym bezpieczeństwem?

Nasza rozmówczyni zapewnia też, że jeśli dany dworzec jest modernizowany w sposób, który nie zakłada utrzymania w nim lokali mieszkalnych, albo wyburzany, PKP przekwaterowują dotychczasowych mieszkańców do innych lokali pozostających w gestii przedsiębiorstwa. Zwalniane mieszkania (pustostany) należące do Polskich Kolei Państwowych przeznaczane są natomiast w pierwszej kolejności do wykorzystania przez osoby zamieszkujące do tej pory w lokalach położonych na gruncie wchodzącycm w skład linii kolejowej, zwłaszcza jeśli ta ma być modernizowana. Trafiają tam też ci, którzy do tej pory mieszkali w budynkach pozostających w złym stanie technicznym. PKP kwaterują tam poza tym mieszkających wcześniej w budynkach dworcowych itp., a także w innych obiektach, które przeznaczone są do komercyjnego zagospodarowania.

Tym razem w wyjaśnieniach Aleksandry Rudzińskiej-Rdzanek nie pojawia się natomiast wątek bezpieczeństwa. Trudno zatem stwierdzić, czy w opinii zarządcy większości dworców pasażerowie korzystający z zasiedlonych budynków powinni czuć się zagrożeni.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Dworzec w Opalenicy do przebudowy. Dziewięć ofert [wizualizacje]

Przestrzeń

Dworzec w Opalenicy do przebudowy. Dziewięć ofert [wizualizacje]

Witold Urbanowicz 18 listopada 2020

Przetarg na nowy dworzec Olsztyn Główny do końca roku

Przestrzeń

Przetarg na nowy dworzec Olsztyn Główny do końca roku

Witold Urbanowicz 12 listopada 2020

Rogów: Dlaczego stary dworzec musiał zostać zburzony?

Komunikacja

Rogów: Dlaczego stary dworzec musiał zostać zburzony?

Kasper Fiszer 16 listopada 2020

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5