Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Dilax: Zliczanie podróżnych umożliwia nowe systemy rozliczeń

Dalej Wstecz
Autor:

Kasper Fiszer

Data publikacji:
2017-10-25 08:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Dilax: Zliczanie podróżnych umożliwia nowe systemy rozliczeń
Pasażerowie wsiadający do autobusufot. Szczecinolog, lic. GDFL
Automatyczne zliczarki pasażerów w środkach transportu publicznego mogą przyczynić się do rozwoju systemu rozliczeń pomiędzy operatorem a przewoźnikiem – przekonuje oferująca takie rozwiązanie firma Dilax Intelcom. O nowych możliwościach, także w zakresie informacji pasażerskiej, mówiono podczas jednej z debat tegorocznego Kongresu Transportu Publicznego.

– Dostępne dziś technologie pomiarowe, jeśli mówimy o samym sprzęcie, jeśli wziąć pod uwagę surowe, nieobrobione dane, pozwalają przeprowadzić dokładne badanie. Oznacza to, że na próbie tysiąca pasażerów produkowany w Europie sprzęt osiąga dokładność rzędu 95 – 99 proc. – mówił na Kongresie Transportu Publicznego Marcin Trzmiel z Dilax Intelcom, przedstawiciel sprzedawcy rozwiązań z zakresu automatycznego zliczania pasażerów. Mówił też o największych wyzwaniach stojących przed producentami sprzętu pomiarowego.

Problemem są pasażerowie wypuszczający innych na przystankach

– Nasz dział badań i rozwoju pracuje obecnie nad rozwiązaniem specyficznych sytuacji jak np. wypuszczanie przez pasażerów stojących przy drzwiach tych, którzy zajmowali miejsca w głębi autobusu – opisywał. Obecnie wyniki badań dla określonego przystanku mogą być bowiem obarczone wynikającym z takiego zachowania przekłamaniem. – Na początku przyszłego roku chcemy zaprezentować rozwiązanie, które będzie sobie radziło z takimi przypadkami – zapowiedział.

Argumentował także, że zwiększanie dokładności pomiarów automatycznych jest o tyle istotne, że część miast zagranicznych decyduje się na wykorzystanie danych ze zliczarek do rozliczeń z przewoźnikami. – W kręgu niemieckojęzycznym popularnym parametrem jest bowiem pasażerokilometr, który stosowany jest jako jedna ze składowych modelu rozliczeniowego – wskazywał. Zasugerował także, że przyjęcie takiego czynnika mogłoby ułatwić prace nad wdrożeniem postulowanego obecnie szeroko tzw. wspólnego biletu – np. na kolei.

Potrafimy już nie tylko podsumowywać, ale i prognozować

– Zastosowanie zliczarek nie powinno ograniczać się do komunikacji miejskiej – zgodził się dr inż. Marcin Kiciński z Politechniki Poznańskiej. Dane z automatycznych pomiarów mogą bowiem jego zdaniem istotnie ułatwić tworzenie modeli ruchu. Dodał przy tym, że z uwagi na liczbę dostarczanych przez zliczarki informacji pojawia się problem ich gromadzenia i interpretacji na poziomie organizatora transportu.

Marcin Trzmiel wskazywał, że oprogramowanie analizujące dane z pojazdów może nie tylko podsumowywać statystyki przewozowe z okresu mionionego, ale także prognozować napełnienia w nieodległej przyszłości. Przekonywał, że dzięki integracji z systemami informacji pasażerskiej możliwe jest także dostarczanie podróżnym istotnych dla nich, a niedostępnych dziś wskazań dotyczących komfortu podróży. – W Helsinkach współpracujemy m.in. z platformą podobną do polskiego JakDojadę. Wkrótce pojawi się tam informacja, że np. kurs o 14:30 będzie miał prognozowane napełnienie rzędu 80 proc., ale w kursie wcześniejszym będzie ono na poziomie 50 proc. Będzie można więc świadomie wybrać, w jakich warunkach chce się podróżować – opisywał. – Kolejnym naturalnym krokiem może być przekazanie tych informacji na infrastrukturę przystankową – przewidywał.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Warszawa: Wróci Plac Pięciu Rogów. Rusza przetarg na projekt

Przestrzeń

Warszawa: Wróci Plac Pięciu Rogów. Rusza przetarg na projekt

Redakcja 20 października 2017

Cieszyn myśli o tramwajach. Miasto zleca opracowanie

Przestrzeń

Cieszyn myśli o tramwajach. Miasto zleca opracowanie

Witold Urbanowicz / Kasper Fiszer 22 października 2017

Jan Mencwel: W kwestii pieszych mamy zapaść cywilizacyjną

Mobilność

Jan Mencwel: W kwestii pieszych mamy zapaść cywilizacyjną

Kasper Fiszer 21 października 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS