Denver. Policjanci jeżdżą rowerem po chodniku, bo boją się po ulicy - Transport Publiczny
 
Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Denver. Policjanci jeżdżą rowerem po chodniku, bo boją się po ulicy

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2018-07-17 14:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Denver. Policjanci jeżdżą rowerem po chodniku, bo boją się po ulicy
fot. Tom Pratt, lic. CC A 2.0 Generic
– Nie chcę zostać przejechany – odpowiedział umundurowany policjant patrolu rowerowego na służbie, na pytanie dziennikarki, dlaczego jedzie po chodniku, a nie po ulicy. Jazda rowerem po chodniku jest w Denver, podobnie jak w polskich miastach, nielegalna. Sprawę opisał lokalny magazyn „5280”.

Policjant, który miał na imię Tony, ale odmówił podania nazwiska wyjaśnił, że zdaje sobie sprawę, że jazda rowerem po chodniku jest w Denver nielegalna. On akurat miał prawo tam jechać, bo policjanci na służbie to jeden z wyjątków od tego zakazu, ale jak sam przyznał, nie tylko dlatego nie korzysta z ulicy. – Nie chcę zostać przejechany – powiedział dziennikarce magazynu „5280” (to miesięcznik wydawany w Denver od ćwierć wieku, wychodzący w nakładzie zbliżonym do 80 tys. egzemplarzy).

Tony dodał też, że ulice w Denver są pełne zakrętów i w wielu punktach miasta korzystanie przez rowerzystów z jezdni wiąże się z dużym ryzykiem, bo kierowcy po prostu nie widzą osób na rowerach. Przyznał, że sam nigdy nie ukarał mandatem rowerzysty na chodniku.

Pięć żeber na ulicy

Przepisy w Denver nie są jakoś specjalnie niezwykłe. Rowerzysta może jechać chodnikiem tylko pod warunkiem, że w odległości przecznicy jest miejsce, do którego zmierza. Wyjątki to policjanci na służbie, ale też inni umundurowani funkcjonariusze, czy też np. dostawcy prasy.

W praktyce jednak mało kto zakazem się przejmuje a i policja nie wymusza specjalnie na rowerzystach, by go przestrzegali. W całym ubiegłym roku odnotowano w policyjnych statystykach 39 takich przypadków (jak rozumiemy, nie każdy kończył się mandatem), a w tym roku jak na razie ledwie 13.

Rowerzyści przepytywani na ulicach Denver potwierdzają, że po chodniku jeżdżą, bo na jezdni jest niebezpiecznie. Niektórzy korzystają z ulicy, a z chodnika tylko w niektórych miejscach. Jeden z przepytywanych przyznał, że mniej więcej 80 proc. czasu spędza na jezdni, resztę na chodniku i zaczął jeździć po miejscach dla pieszych po tym, gdy jadący z tyłu samochód złamał mu pięć żeber.

Skrawki dla większości

Jill Locantore z organizacji WalkDenver przyznaje, że policjant Tony trafił w punkt i nie chodzi o to, by napuszczać pieszych na rowerzystów i odwrotnie. – Oczywiście to, czego piesi doświadczają na chodnikach często nie jest dla nich przyjemne. Ale problem w tym, że większość przestrzeni do poruszania się po mieście jest przeznaczona dla aut. Pozostałe grupy zostały zepchnięte gdzieś na boki i musimy się bić o skrawki na obrzeżach jezdni – tłumaczy.

Również w Polsce przepisy nie zezwalają rowerzystom, poza pewnymi wyjątkami, w których to najbezpieczniejsze rozwiązanie, na jeżdżenie po chodnikach. I również nad Wisłą zakaz jest masowo ignorowany, co powoduje liczne spięcia na linii rowerzyści–piesi. Dzieje się tak, bo w ostatnich latach wyraźnie chętniej jeździmy na dwóch kółkach. Szczególnie latem, nawet w tych miejscach, gdzie jest infrastruktura rowerowa, nie mieści ona wszystkich chętnych. A po ulicy, zwłaszcza w centrach miast, jeżdżą, póki co, głównie ci odważni.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Praga zakazuje jazdy rowerem w centrum miasta

Przestrzeń

Praga zakazuje jazdy rowerem w centrum miasta

Jakub Dybalski 12 lipca 2018

Manchester wyda 1,5 mld funtów na to, by być jak Kopenhaga

Przestrzeń

Manchester wyda 1,5 mld funtów na to, by być jak Kopenhaga

Jakub Dybalski 10 lipca 2018

Siedem grzechów stołecznego rowerzysty

Mobilność

Siedem grzechów stołecznego rowerzysty

Łukasz Malinowski 01 czerwca 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS