Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Decyzja środowiskowa dla trasy tramwajowej Piecki Migowo – Wrzeszcz

Dalej Wstecz
Autor:

Kamila Grzenkowska

Data publikacji:
2019-12-30 17:05
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. prasowa Kamila Grzenkowska / gdansk.pl

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Decyzja środowiskowa dla trasy tramwajowej Piecki Migowo – Wrzeszcz
fot. Jerzy Pinkas / www.gdansk.pl
Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Gdańsku wydała decyzję środowiskową dla budowy tzw. Nowej Politechnicznej. To oznacza zielone światło dla rozpoczęcia prac nad dokumentacją techniczną dla nowej linii tramwajowej łączącej górny taras Gdańska z dolnym.

Decyzja RDOŚ wydana została tuż przed świętami, dlatego też urzędnicy miejscy, w tym pracownicy Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, w najbliższych dniach roboczych będą szczegółowo analizować opracowany dokument. Był on przygotowywany przez blisko trzy lata.

Planowana linia tramwajowa rozpoczynać ma swój bieg na wysokości skrzyżowania ulic Rakoczego i Jaśkowej Doliny. Dalej przebiegać będzie ulicą Wileńską (częściowo w tunelu), a następnie przy zbiorniku retencyjnym skręcać będzie w kierunku ul. Sobieskiego. Tramwaj pojedzie wzdłuż ul. Sobieskiego, częściowo przez rezerwę terenową, następnie ul. Do Studzienki, Fiszera oraz Bohaterów Getta Warszawskiego, gdzie powstałaby strefa ograniczonego ruchu samochodowego. Równolegle do torowiska powstać ma droga rowerowa oraz chodnik.

Przetarg na projekt trasy w połowie 2015 roku wygrała firma Mosty Katowice, która opracowała wielowariantową koncepcję przebiegu trasy. W związku z tym, że pod uwagę brane były dwa warianty przebiegu Trasy Gdańsk Południe Wrzeszcz (to oficjalna nazwa tzw. Nowej Politechnicznej - red.), w 2017 roku Miasto złożyło dwa odrębne wnioski o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przebiegu tej trasy, dla dwóch proponowanych przebiegów, różniące się końcowym odcinkiem przy al. Grunwaldzkiej – albo przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, albo przez ul. Do Studzienki.

W drugiej połowie grudnia miasto poinformowało, że druga opcja (z ul. Do Studzienki) nie jest brana już pod uwagę. Jak tłumaczono, budowa linii tramwajowej w tym przebiegu oznaczałaby dużo większą ilość wyburzeń niż w przypadku trasy przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. – Poza tym uzyskanie odpowiednich parametrów na włączenie linii tramwajowej w al. Grunwaldzką w tej lokalizacji jest znacznie trudniejsze, a co za tym idzie niekorzystne zarówno pod względem technicznym jak i finansowym – tłumaczyli przedstawiciele DRMG.

Po otrzymaniu z gdańskiej RDOŚ decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla lokalizacji inwestycji, biuro projektowe Mosty Katowice będzie mogło kontynuować prace projektowe dla tej linii tramwajowej.

Tzw. Nowa Politechniczna będzie istotną linią tramwajową, która połączy południowe dzielnice Gdańska, zdominowane przez zabudowę mieszkaniową wielorodzinną, z dzielnicami w dolnym tarasie, w tym z Wrzeszczem i Oliwą, dokąd mieszkańcy często dojeżdżają do pracy, szkoły bądź centrów usługowych. Według analiz, za kilka – kilkanaście lat przepustowość takich ulic jak Jaśkowa Dolina czy Sobieskiego mocno się obniży, co wpłynie m.in. na znaczące opóźnienia w rozkładach jazdy kursujących tędy autobusów komunikacji miejskiej. Dlatego budowa linii tramwajowej w tym miejscu wydaje się niezbędna. Co ważne, tzw. Nowa Politechniczna dotyczy jedynie trasy tramwajowej. Nie planuje się budowy nowej ulicy. Bezpośrednie połączenie tramwajowe pomiędzy Pieckami Migowem a Wrzeszczem ma też odciążyć "wąskie gardło", jakim jest już dzisiaj oś biegnąca przez Wały Jagiellońskie i Hucisko.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Gdańsk pyta naukowców o tramwaj, a potem nie zgadza się z nimi

Przestrzeń

Gdańsk pyta naukowców o tramwaj, a potem nie zgadza się z nimi

Witold Urbanowicz 02 sierpnia 2016

Nowa Politechniczna w Gdańsku. Woonerf zamiast autostrady

Przestrzeń

Nowa Politechniczna w Gdańsku. Woonerf zamiast autostrady

Tomasz Larczyński 11 marca 2016

Nowa Politechniczna – a może tramwajem przez cmentarz?

Przestrzeń

Nowa Politechniczna – a może tramwajem przez cmentarz?

Tomasz Larczyński 04 stycznia 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5