Flamandzki operator komunikacyjny De Lijn zastanawia się nad rewizją polityki darmowych przejazdów dla seniorów oraz obsługi komunikacyjnej w słabo zaludnionych obszarach. Być może regularnie kursujące autobusy mogłyby zostać zastąpione telebusami albo nawet taksówkami.
Zgodnie z dekretem rządu flamandzkiego nt. mobilności każdy mieszkaniec powinien mieć przystanek autobusowy bądź tramwajowy w zasięgu maksimum 750 metrów. Wypełnianie tej zasady kosztuje operatora De Lijn 121,5 mln euro rocznie – firma skarży się, że nie stać ją na zapewnianie usługi na dotychczasowym poziomie. Dlatego też De Lijn zastanawia się nad bardziej „kreatywnymi” sposobami zapewnienia komunikacji – szefostwo sugeruje wprowadzenie większej liczby bel busów (telebusów), czyli
autobusów na telefon. Być może też niektóre puste kursy autobusów mogłyby zostać zastąpione taksówkami. Szefostwo sugeruje też zastąpienie bezpłatnych przejazdów dla seniorów taryfami socjalnymi dla wszystkich osób o niskim dochodzie.
Flamandzka minister mobilności Hilde Crevits podkreśla, że celem De Lijn jest „transportowanie ludzi. Rozkłady i tak zostały pocięte w ostatnich latach”. Jak podkreśla, żaden rząd wcześniej nie przeznaczył tyle środków na inwestycje komunikacyjne, co aktualny. Wymienia tutaj projekt tramwajowy Spartacus w Limburgii pomiędzy Hasselt i Maastricht czy trzy nowe linie tramwajowe w Brabancji Flamandzkiej – z Brukseli do Tervuren, Grimbergen, Ninove i Zaventem.
Rząd ogłosił też plan finansowania autobusów dowożących pracowników do odległych miejsc pracy. Połączenia te będą obsługiwane przez prywatny lub publiczny podmiot i finansowane z puli budżetu o wartości 3,1 mln euro. W pierwszej kolejności uwaga będzie skupiona na portach w Gandawie i Zeebrugge oraz lewym brzegu Linkeroever w Antwerpii.
Pasażerowie boją się kolejnych cięć, podobnych do tych, które miały miejsce w 2012 r. – Wiele linii zostało skasowanych, zwłaszcza w obszarach wiejskich, gdzie również zawieszono wiele przystanków. Otrzymujemy wiele skarg od emerytów, a to oni korzystają głównie z komunikacji w ciągu dnia – mówi Johan Truyens z organizacji Okra, reprezentującej emerytów.
De Lijn obsługuje tramwaje w Antwerpii, Gandawie oraz
nabrzeżną linię tramwajową pomiędzy De Panne i Knokke. Oprócz tego zajmuje się obsługą wszystkich połączeń autobusów miejskich, podmiejskich i międzymiastowych we Flandrii.