Zarząd Dróg Wojewódzkich w Łodzi planuje przebudowę dalszego odcinka drogi wojewódzkiej nr 710 między Konstantynowem a Lutomierskiem. Jezdnia zostanie przesunięta na południe, by zmieścić drogę rowerową i chodnik. Prace nie obejmą w żadnym zakresie jednak równoległej nieczynnej linii tramwajowej. Ta ma szansę powrócić w ramach projektów komplementarnych CPK.
Jak pisaliśmy, w Konstantynowie Łódzkim
zakończył się I etap przebudowy drogi wojewódzkiej nr 710. Inwestycją został objęty ponad 500-metrowy odcinek drogi w Żabiczkach. Na skrzyżowaniu drogi wojewódzkiej z ulicami Klonową i Bechcice pojawiło się rondo. Ponadto
przebudowano kolidujący z inwestycją ponad 100-metrowy odcinek torowiska tramwajowego na nieczynnej trasie tramwajowej do Lutomierska.
Teraz Zarząd Dróg Wojewódzkich przygotowuje się do II etapu prac, obejmującego odcinek od wybudowanego ronda do rejonu skrzyżowania z Poziomkową w Lutomiersku (to jest rozbudowa drogi na całym odcinku przejścia przez Lutomiersk). – W tym momencie procedujemy pozyskanie decyzji środowiskowej. Planowane rozpoczęcie robót to 2022 r. – mówi Marcin Nowicki, rzecznik prasowy ZDW. Na chwilę obecną zakładane źródło finansowania to środki budżetowe województwa.
Prace będą miały kompleksowy charakter i obejmą skrzyżowania, odwodnienie, oświetlenie, przebudowę kolizji z sieciami podziemnymi. – Zakłada się rozbudowę jezdni do 7 m oraz budowę ścieżki rowerowej pomiędzy torowiskiem tramwajowym a jezdnią, na skutek czego jezdnia ulegnie przesunięciu w kierunku południowym (w stronę rzeki Ner) – informuje Nowicki. Jak dodaje, zostanie wykonany nowy most przez rzekę Ner. Ponadto na skrzyżowaniu DW 710 z ul. Kilińskiego (droga do Kazimierza) i Aleksandrowską powstanie rondo.
Niestety, nie ma co liczyć na to, że przy okazji prac drogowych wyremontowane zostaną odcinki równoległej nieczynnej trasy tramwajowej, pokrywającej się z przeznaczoną do remontu drogą na odcinku ok. 4,5 km. – Zarząd Dróg Wojewódzkich w Łodzi nie jest zarządcą linii tramwajowej, wobec czego projekt drugiego etapu rozbudowy DW 710 nie obejmuje linii tramwajowej. Założenia projektowe drogi przyjęto w taki sposób aby linia tramwajowa nie tworzyła kolizji z drogą – zaznacza Nowicki. Temu też służy przesunięcie jezdni na południe.
– Nie jest wykluczone, że w przypadku równoległej realizacji rozbudowy DW 710 i przebudowy linii tramwajowej, pewne elementy projektu rozbudowy DW 710 będzie można zoptymalizować, wzajemnie dostosowując do siebie układ drogi i torowiska tramwajowego. Na chwilę obecną trudno jednak podać w tym zakresie bardziej szczegółowe informacje – zastrzega Marcin Nowicki.
Jest szansa, że trasa tramwajowa zostanie wyremontowana
jako projekt komplementarny CPK. – postanowiliśmy wyjść naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców Konstantynowa Łódzkiego i okolic, którzy w trakcie konsultacji Strategicznego Studium Lokalizacyjnego CPK (SSL) opowiedzieli się w większości za południowym wariantem przebiegu linii kolejowej dużych prędkości Warszawa — Łódź — Poznań / Wrocław, czyli za przebiegiem omijającym Konstantynów. Z drugiej strony, nie chcemy utrwalać wykluczenie komunikacyjnego Konstantynowa Łódzkiego i Lutomierska jako miast bez jakiegokolwiek transportu szynowego – informuje Konrad Majszyk, dyrektor biura komunikacji i PR w CPK.
Jak zaznacza Majszyk, na ostatniej prostej uzgodnień rządowych
jest program wieloletni CPK, obejmujący też pulę projektów komplementarnych. To z niej miałby być sfinansowany tramwaj do Lutomierska. – Jako spółka CPK konsekwentnie stoimy na stanowisku, że należy walczyć z wykluczeniem komunikacyjnym miast, które nie mają dogodnych połączeń kolejowych. Szczegóły dotyczące kosztów, harmonogramów, etapów inwestycji i podziału zdań między partnerów itd. przedstawimy na dalszym etapie inwestycji – mówi Majszyk. Na szczegółach nie mówi na razie też samorząd województwa łódzkiego.