– Mamy szczęście pracować na rynku rosnącym, który rozwija się wraz zapotrzebowaniem na ekologiczne formy transportu. Standardy przemieszczania się komunikacją miejską rosną, znaczące ożywienie mamy na rynku autobusów dalekobieżnych – powiedział Till Oberworder, prezes Daimler Buses.
– Wydaje się, że rynek autobusów ma wielkie perspektywy i może partycypować w oczekiwanych zielonych zmianach. Jednocześnie liczymy na unijne i krajowe wsparcie w zakresie wymiany floty pojazdów na elektryczne, jeśli transport publiczny ma stać się ekologiczny. W segmencie autobusów miejskich i być może, podmiejskich, wymiana floty na ekologiczną odbędzie się w ciągu kilku lat, jednak wiemy też, że zamiana motorów diesla na silniki elektryczne w autobusach dalekobieżnych potrwa dłużej, niż oczekiwała tego pierwotnie Unia Europejska. Potrzebnym wsparciem dla takiej zmiany byłaby budowa odpowiedniej infrastruktury do ładowania pojazdów na trasie. Tymczasem tej infrastruktury na razie nie ma – dodał Till Oberworder,
powtarzając w zasadzie to, co mówił już podczas autobusowych targów w Brukseli.
Szef autobusowego oddziału Mercedesa powtórzył też, że do 2025 roku na rynku pojawi się w pełni elektryczny niskowejściowy autobus podmiejski (zapewne będzie prezentowany na targach w Brukseli jesienią 2025), a do końca dekady wdrożony do produkcji zostanie elektryczny pojazd dalekobieżny.
Mercedes święci sukcesy
– Kryzysu już nie ma, Daimler Buses rośnie. Możemy powiedzieć, że po covidowym upadku rynek odbudował się już całkowicie. Zarówno w sprzedaży autobusów miejskich, jak i podmiejskich jesteśmy już powyżej wyników z 2019 roku, jeśli chodzi o segment dalekobieżny oczekujemy, że w przyszłym roku uda nam się poprawić sprzedaż sprzed covidu. Cała sprzedaż Daimlera jest o 9% wyższa niż w roku 2022, bardzo dobre wyniki sprzedażowe mamy nie tylko w Europie, ale także w USA – powiedział szef sprzedaży Daimler Buses Mirko Sgodda.
Perspektywy rozwoju rynku są świetne
Udział zysku w przychodach ze sprzedaży autobusów w roku 2023 wyniósł 4,7%. Daimler oczekuje, że w 2025 uda się osiągnąć aż 8%, a w 2030 roku aż 9%. To, zdaniem szefa Daimlera, dowód na świetne perspektywy branży. W Europie w 2023 roku Mercedes i Setra sprzedały o 26% więcej autobusów niż rok wcześniej, a sukces w USA okazał się więcej niż spodziewany. Tam udało się sprzedać o 39% pojazdów więcej.
Mercedes Benz i Setra mają olbrzymie aspiracje. W ciągu tej dekady producent chciałby być numerem jeden na wszystkich kluczowych rynkach.