Partnerzy serwisu:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!
Przestrzeń

Dąbrowa Górnicza: Wreszcie umowa na przebudowę drugiej części trasy tramwajowej

Dalej Wstecz
Autor:

Redakcja

Data publikacji:
2022-03-04 12:46
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. prasowa UM Dąbrowa Górnicza

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Dąbrowa Górnicza: Wreszcie umowa na przebudowę drugiej części trasy tramwajowej
fot. UM Dąbrowa Górnicza
Do rozpoczętych w połowie listopada 2021 roku prac modernizacyjnych głównej osi komunikacyjnej Dąbrowy Górniczej, niebawem dołączą kolejne roboty budowlane. W piątek 4 marca podpisano umowy z generalnym wykonawcą przebudowy ul. Sobieskiego i części ul. Królowej Jadwigi.

Kompleksowa przebudowa głównej komunikacyjnej osi Dąbrowy Górniczej obejmuje odcinek od ul. Kasprzaka do granicy Dąbrowy Górniczej z Będzinem. W ramach wspólnego przedsięwzięcia spółki Tramwaje Śląskie i miasta Dąbrowa Górnicza zmodernizowane zostanie torowisko tramwajowe oraz drogi i chodniki; pojawi się szereg udogodnień dla pieszych i rowerzystów, a pasażerowie komunikacji publicznej zyskają łatwiejszy dostęp do tramwajów i autobusów.

Na etapie przetargu całe zadanie podzielono na dwie części, a granicą między nimi jest rondo przy al. Róż. Pierwszy fragment – od strony ul. Kasprzaka – od połowy listopada przebudowuje krakowska firma ZUE . Zwycięzca drugiego przetargu zrezygnował z realizacji zadania, co poskutkowało znacznym wydłużeniem procedury przetargowej. Ostatecznie, fragment od al. Róż do granicy z Będzinem również przebuduje firma ZUE. W piątek 4 marca w siedzibie dąbrowskiego magistratu zawarto umowę.

– Cieszymy się, że wszystkie sprawy formalne zostały zakończone i dzięki podpisanej umowie możemy przejść do fazy realizacyjnej tej inwestycji. Wiosna za pasem, a to najlepszy czas na rozpoczęcie prac budowlanych. Mamy nadzieję, że wykonawca przystąpi do realizacji zadania z animuszem, zaangażowaniem i dużą intensywnością, jak najlepiej wykorzystując na prowadzenie robót okres wiosenno-letni oraz fakt, iż na tym ciągu komunikacyjnym ruch tramwajów nie jest prowadzony – mówi Bolesław Knapik, prezes zarządu spółki Tramwaje Śląskie. W związku z prowadzonymi już pracami, ruch tramwajów między pętlą przy Urzędzie Pracy a Hutą Katowice został wstrzymany 26 lutego i generalny wykonawca będzie mógł realizować prace bez ich etapowania wymaganego przy zachowaniu przejezdności jednego toru, co powinno przyspieszyć szacowany czas realizacji.

– Cieszę się, że podpisujemy kolejną umowę z samorządem miasta Dąbrowa Górnicza i spółką Tramwaje Śląskie. To odcinek będący kontynuacją linii, którą już modernizujemy, stąd myślę, że jest to korzystne dla organizacji prac na tej linii i całego efektu końcowego inwestycji – podkreśla Wiesław Nowak, prezes Zarządu ZUE. – Wspólna inwestycja miasta i Tramwajów Śląskich to kompleksowy projekt, którego celem jest uspokojenie ruchu w Śródmieściu i ułatwienie dostępu do tramwajów i autobusów, a tym samym zachęcenie mieszkańców do zmiany nawyków i regularnego korzystania z transportu publicznego. Wprowadzane przez nas zmiany ułatwią też poruszanie się po mieście pieszym i rowerzystom. Szczególnie ważne jest to, że zmiany te wprowadzamy w życie, budując jednocześnie nową alternatywną drogę pozwalającą omijać centrum wszystkim przejeżdżającym przez nie tranzytem, np. jadąc z Będzina do Gołonoga – zaznacza Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej.

W zakresie miejskim inwestycji są m.in.: przebudowa układu drogowego wraz z budową ronda turbinowego na skrzyżowaniu ul. Sobieskiego z ul. Chopina, budowa drogi rowerowej oraz przebudowa przejścia podziemnego w centrum, przy którym powstaną trzy pochylnie rowerowe. W planie jest także likwidacja barier architektonicznych w postaci dwóch kładek nad ul. Sobieskiego oraz budowa dwóch wyniesionych przejść dla pieszych przy nowych przystankach tramwajowych.

Przeznaczony do modernizacji odcinek dwutorowej linii tramwajowej ma ok. 2000 metrów długości, a wliczając pętlę przebudowa obejmie ok. 4800 metrów toru pojedynczego. Torowisko wykonane zostanie w konstrukcji klasycznej na podkładach strunobetonowych, a na przejazdach przez jezdnię oraz przy przystankach tramwajowych ułożone zostaną prefabrykowane płyty torowe. W obu przypadkach zastosowane zostaną nowoczesne systemy elastycznego montażu szyn, ograniczające emisję hałasu i drgań. Przebudowanych zostanie sześć istniejących i powstaną trzy nowe perony przystankowe, zamontowane zostaną smarownice torowe, przebudowane układy odwodnieniowe, a także sieć trakcyjna wraz z układem zasilania, przy Urzędzie Pracy przebudowana zostanie pętla wraz z torem odstawczym.

Zadanie jest jednym z elementów projektu unijnego. Wartość zadania wynosi niemal 62 mln zł netto (76 mln zł brutto) z czego część tramwajowa finansowana przez spółkę Tramwaje Śląskie wynosi ok. 40% tej wartości.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5