Partnerzy serwisu:
PARTNER DZIAŁU


Komunikacja

Czyste niebo nad Zagłębiem. Sosnowiec kupuje elektrobusy

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2020-04-24 13:35
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Czyste niebo nad Zagłębiem. Sosnowiec kupuje elektrobusy
fot. MJ
PKM w Sosnowcu ogłosiło przetarg na zakup 14 autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą do ładowania. To wszystko w ramach projektu „Czyste niebo nad Zagłębiem”. Wytypowano 11 linii, które mogą być obsługiwane przez elektrobusy.

Przedmiotem zamówienia są sukcesywne dostawy 14 autobusów elektrycznych, w tym dziewięciu o długości 11,8-12,15 m oraz pięciu przegubowych o długości 17,5-18,5 m. Autobusy elektryczne będą obsługiwać linie 34, 90, 88, 100, 723, 182, 299, 818, 188, 160S, 902N. Roczny przebieg określony jest na ok. 94,3-94,4 tys. km.

Zamawiający zaleca „zaoferowanie autobusu z możliwie największą liczbą miejsc do przewozu pasażerów, w tym w szczególności autobusów o możliwie największej powierzchni przeznaczonej dla pasażerów stojących”. Pojazdy mają być niskopodłogowe, bez stopni pośrednich we wszystkich drzwiach, z wejściem na wysokości 340 mm. Przewidziano klimatyzację oraz ogrzewanie elektryczne, wodne, wspomagane dodatkowo agregatem, zasilanym paliwem płynnym (bądź z pompą ciepła). Wymagane są silnik bądź silniki elektryczne i mocy m.in. 160 kW, ogranicznik prędkości do 70 km/h, odzysk energii elektrycznej podczas hamowania autobusu dla potrzeb ładowania magazynu energii. Założono ładowanie przewodowo, zewnętrzną ładowarką plug-in oraz za pomocą odwróconego pantografu. Wymagany zasięg to 120 km. Wyposażenie obejmuje ładowarki USB, elektroniczne tablice informacyjne, system zliczania pasażerów, system zapowiedzi, kasowniki, system nawigacji, monitoring.

Solówki mają pomieścić min. 86 pasażerów, w tym 25% na miejscach siedzących. Wymagane są magazyny energii o pojemności min. 200 kWh. Pojazdy przegubowe mają pomieścić min. 130 podróżnych, w tym 25% na miejscach siedzących. Przewidziano czworo drzwi dwuskrzydłowych, otwieranych do wewnątrz oraz magazyny energii o pojemności min. 240 kWh.

W skład zamówienia wchodzi też infrastruktura: dostawa i podłączenie ośmiu ładowarek mobilnych o mocy m.in. 80 kW (2x40 kW), zaprojektowanie i budowa dwóch fabrycznie nowych ładowarek pantografowych o mocy większej lub równej 250 kW, zwanych dalej ładowarkami pantografowymi 250 kW, a także zaprojektowanie i budowa nowej ładowarki pantografowej o mocy większej lub równej 190 kW. Ładowarki 250 kW stanie na terenie zajezdni przy Lenartowicza, natomiast ładowarka o mocy 190 kW – na terenie dworca autobusowego przy ul. Mościckiego. Zamówienie obejmuje też serwis gwarancyjny.

Termin składania ofert mija 2 czerwca. Startować mogą firmy, które w ciągu ostatnich trzech lat zrealizowały dostawę autobusów elektrycznych o wartości 12 mln zł. Odrzucone zostaną oferty, w których udział towarów spoza UE, lub z którymi UE zawarła umowy o równym traktowaniu, nie będzie przekraczać 50%. O wyborze zdecydują cena (77%), gwarancja na cały autobus (3%) oraz ocena techniczno-eksploatacyjna autobusów (20%). Pod uwagę będą brane: materiał elementów konstrukcyjnych szkieletu nadwozia szkieletu / kratownicy, ramy / podwozia, materiał poszycia zewnętrznego nadwozia (elementy ścian bocznych, dachu, ściany przedniej, tylnej, drzwi i pokryw), zużycie energii, podział przedniej szyby czołowej, spełnienie wymogów homologacji pojazdu w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu użytkowego, spełnienie wymogów homologacji w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich, technologia oświetlenia, sposób zabudowy magazynu energii w autobusie oraz pojemność i magazynowanie energii.

Na realizację zamówienia przeznaczono dokładnie 365 dni.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5