Partnerzy serwisu:
Mobilność

Czy za 20 lat będzie potrzeba wielu miejsc parkingowych?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
12-10-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Transport Publiczny

Podziel się ze znajomymi:

MOBILNOŚĆ
Czy za 20 lat będzie potrzeba wielu miejsc parkingowych?
ztm.waw.plParking pod Stadionem Narodowym w Warszawie
Jak będzie wyglądał rynek parkingowy w perspektywie najbliższych dziesięcioleci? Jak przekonywać społeczeństwo do zmian w polityce parkingowej? Czy rozwiązaniem problemów z nadmiernym zatłoczeniem jest w pewnej mierze ekonomia współdzielenia? – to niektóre z pytań, jakie pojawiły się podczas dzisiejszej debaty parkingowej będącej elementem Kongresu Transportu Publicznego.

Jedną z debat otwartego dziś Kongresu Transportu Publicznego poświęcono polityce parkingowej w miastach. Odbyła się ona pod prowokacyjnym tytułem „Czy parkingi to zło konieczne?”. Podstawowe pytanie, jakie wynika z rozmowy panelistów, brzmi jednak – czy w perspektywie długoterminowej nadal potrzeba będzie tak wielu miejsc postojowych, jak dziś? 

Opór społeczny budzi egzekwowanie istniejącego prawa

– Prognozy mówią, że samochodów i w skali kraju i świata, będzie przybywać – mówił co prawda prowadzący debatę Adam Jędrzejewski z Fundacji Polska Parkuje. – Coraz częściej ludzie mieszkający w miastach, by dostać się z miejsca na miejsce, korzystają nie tylko z samochodów, ale i z car-sharingu, Ubera, Veturilo, tramwaju itd. Traktują wszystkie środki transportu jak narzędzia i dobierają je po prostu w zależności od tego, co w danej chwili jest dla nich najwygodniejsze – ocenił jednak Mateusz Litewski, Public Polity Manager CEE w firmie Uber.

– Dlatego zasadne jest pytanie, jak będzie wyglądał rynek parkingowy za 20 czy 30 lat – podkreślał jeden z rozmówców. Jak wskazywali zgodnie przedstawiciele świata nauki, póki co ograniczanie liczby miejsc postojowych napotyka na duży opór społeczny. – Kraków jest teraz w momencie, w którym likwidowane jest bardzo wiele miejsc parkingowych, co budzi gigantyczne protesty, mimo że to po prostu realizacja obowiązującego prawa związanego z koniecznością pozostawienia pieszym ciągu o szerokości co najmniej 1,5 m – mówił prof. Andrzej Szarata z Politechniki Krakowskiej. – To pokazuje pewien mechanizm: ktoś, kto ma mieszkanie w centrum miasta, często uważa, że miejsce parkowania mu się należy. Spotykamy się cały czas z takimi argumentami, że jeśli mieszkańcy nie będą mogli parkować, wyprowadzą się i „centrum miasta wymrze” – dodał.

Czy likwidacja parkingów dobija, czy ożywia centra?

Z przywołanym argumentem o możliwości zaniku życia w obszarach śródmiejskich częściowo zgodził się Mikołaj Hubner, prezes zarządu Polchip sp. z o.o. – Jeśli całkowicie zamkniemy centrum dla samochodów, to może się zdarzyć, że zacznie ono zamierać. Zawsze będzie bowiem taka grupa, która nie będzie chciała zrezygnować z podróży własnym samochodem. Likwidacja miejsc parkingowych nie rozwiązuje więc wszystkich problemów – przekonywał.

– Ruch przez dzielnice ma często charakter tranzytowy, a jego ograniczanie czy tworzenie stref płatnego parkowania pozwala więc wręcz rozwijać się niektórym dziedzinom małego biznesu – odpowiedział mu dr inż. Szymon Fierek z Politechniki Poznańskiej. Podkreslał, że dużym wyzwaniem są istniejące podziały opinii społecznej. Część mieszkańców podchodzi bowiem do pomysłów zmiany organizacji parkowania sceptycznie, inni wiążą z nią wielkie nadzieje.

Samochody są coraz większe, a miejsca parkingowe – nie

Na nowe problemy związane z parkowaniem w mieście zwracał natomiast uwagę prof. Andrzej Zalewski z Uniwersytetu Techniczno-Przyrodniczego w Bydgoszczy. – Istotnym aspektem jest zwiększanie się gabarytów pojazdów w ruchu. Duża część pojazdów oficjalnie rejestrowanych jako osobowe jest większa niż standardowe miejsce parkingowe – mówił panelista. W efekcie zaparkowane auto zajmuje więcej niż jedno miejsce postojowe albo zabiera przestrzeń pieszym czy rowerzystom.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Komunikację lokalną „dobiły” w 1999 r. gimbusy

Komunikacja

Komunikację lokalną „dobiły” w 1999 r. gimbusy

Kasper Fiszer 12 października 2018

Czy przepisy umożliwiają prowadzenie dobrej polityki parkingowej?

Komunikacja

Opłata za wjazd do centrum zamiast za parkowanie?

Przestrzeń

Opłata za wjazd do centrum zamiast za parkowanie?

Kasper Fiszer 27 października 2017

Automatyczne systemy zliczania przyszłością badań napełnień

Komunikacja

Jak integrować kolej z innymi środkami transportu?

Komunikacja

Jak integrować kolej z innymi środkami transportu?

Kasper Fiszer 23 października 2017

Zobacz również:

Komunikację lokalną „dobiły” w 1999 r. gimbusy

Komunikacja

Komunikację lokalną „dobiły” w 1999 r. gimbusy

Kasper Fiszer 12 października 2018

Czy przepisy umożliwiają prowadzenie dobrej polityki parkingowej?

Komunikacja

Opłata za wjazd do centrum zamiast za parkowanie?

Przestrzeń

Opłata za wjazd do centrum zamiast za parkowanie?

Kasper Fiszer 27 października 2017

Automatyczne systemy zliczania przyszłością badań napełnień

Komunikacja

Jak integrować kolej z innymi środkami transportu?

Komunikacja

Jak integrować kolej z innymi środkami transportu?

Kasper Fiszer 23 października 2017

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5