Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Czy Poznań podniesie ceny biletów komunikacji miejskiej?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
10-08-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Czy Poznań podniesie ceny biletów komunikacji miejskiej?
fot. Jakub Rosler
Coraz więcej mówi się o rosnących kosztach funkcjonowania komunikacji miejskiej. Ten problem dotyka również stolicę Wielkopolski, dlatego prezydent Poznania, Jacek Jaśkowiak sugeruje, że miasto mogą czekać podwyżki cen biletów komunikacji miejskiej. Konkretów jak na razie jednak nie ma, choć alternatywą może być cięcie połączeń lub ograniczanie innych wydatków miasta.

Niemały ból głowy mają organizatorzy transportu publicznego, zarówno w skali regionalnej jak i miejskiej. Funkcjonowanie komunikacji publicznej od ponad dwóch lat napotyka na kolejne problemy. Pierwszym z nich była pandemia koronawirusa, która w 2020 roku skutecznie odciągnęła pasażerów od pociągów czy tramwajów, co idealnie widać w statystykach przewozowych, zarówno kolejowych jak i tych publikowanych przez organizatorów komunikacji miejskiej.

Pasażerowie wracają do komunikacji publicznej, ale…

Ubiegły rok był pod tym względem lepszy, lecz przewoźnicy musieli borykać się z kolei ze znacznymi wzrostami kosztów energii elektrycznej. Wydawać by się mogło więc, że 2022 będzie rokiem odbicia i prawdziwego powrotu pasażerów do komunikacji publicznej. Tak rzeczywiście się dzieje, choć paradoksalnie jest to spowodowane przede wszystkim ogromnymi wzrostami cen paliw, które spowodowały, że podróż komunikacją miejską stała się tańsza niż podróż własnym samochodem. Mimo ciągle rosnącej liczby przewiezionych pasażerów, organizatorzy komunikacji publicznej także mierzą się ze skutkami inflacji oraz rosyjskiej agresji w Ukrainie.

Widać to szczególnie w cenach paliw oraz energii elektrycznej, które rzutują na ogromny wzrost kosztów utrzymania całych systemów transportu publicznego. W równym stopniu dotyczy to kolei i miejskich przewoźników. Dlatego zupełnie nie dziwią, podjęte już decyzje o podwyżkach cen biletów na miejskie autobusy i tramwaje, na co zdecydowały się niektóre miasta. Podobnie ma się kwestia cen biletów kolejowych, których ceny w ostatnim czasie także zostały zwiększone. Teraz do grona miast, które mogą być zmuszone do podwyżek cen biletów komunikacji miejskiej, dołącza Poznań.

Jaśkowiak: Utrzymanie komunikacji miejskiej może kosztować 100 milionów złotych więcej

Jasno i wyraźnie zakomunikował to prezydent miasta, Jacek Jaśkowiak, w swoim wpisie na facebooku:

“Rosnące koszty utrzymania transportu publicznego to problem, przed którym stają wszystkie polskie miasta. Wynika on ze zjawisk od samorządu niezależnych – przede wszystkim dużych podwyżek cen energii elektrycznej. Ale mamy też wysoką inflację, która powoduje silną presję płacową, a w rezultacie wzrost kosztów pracowniczych. W efekcie utrzymanie komunikacji zbiorowej w Poznaniu na obecnym wysokim poziomie może w przyszłym roku kosztować nawet o 100 mln zł więcej. To problem, z którym musimy się zmierzyć. Jeśli nie podniesiemy cen biletów, będziemy musieli ograniczyć kursy lub ciąć wydatki w innych obszarach” – napisał Jaśkowiak.

Samorządowiec dodał też, że żadne wiążące decyzje w tym zakresie jeszcze nie zapadły, a ostateczna decyzja co zrobić w obecnej sytuacji będzie zależała od decyzji rady miasta.

Konkretów na razie brak, choć sytuacja jest trudna, a lepiej nie będzie

O konkrety w tej sprawie zapytaliśmy organizatora komunikacji miejskiej w Poznaniu, a więc Zarząd Transportu Miejskiego.

– Na odpowiedzi na te pytania jest zbyt wcześnie. Istotne jest, że stale rosnące koszty energii, paliw oraz inflacja i wpływ wojny na Ukrainie powodują, że sytuacja transportu publicznego staje się coraz trudniejsza. Nie dotyczy to tylko Poznania, ale większości samorządów i przewoźników. Warto też dodać, że komunikacja publiczna dopiero w tym roku zaczęła odrabiać straty wynikające z trwającej od marca 2020r. pandemii Covid-19, o czym powoli się zapomina. Inna – choć także trudna - była sytuacja na przełomie roku 2021/22, kiedy zgodnie z rzeczywistością nie było planów zmian w taryfie, inna sytuacja – i stale pogarszająca się - jest obecnie. Co ważne – perspektywy na najbliższe miesiące nie rysują się optymistycznie – przekazał nam Bartosz Trzebiatowski, rzecznik prasowy ZTM, w odpowiedzi na pytania o to jaka ma być skala ewentualnych podwyżek, a także kiedy można spodziewać się ich wprowadzenia.

Ostatnia podwyżka cen biletów na poznańską komunikację miejską miała miejsce w 2020 roku. Obecnie najtańszy bilet jednorazowy, ważny do 15 minut, kosztuje 4 złote w przypadku biletu normalnego. Ulgowy kosztuje połowę tej kwoty. Bilet dobowy to wydatek rzędu 15 złotych za bilet normalny.

Wpływy z biletów, a koszty utrzymania komunikacji miejskiej

ZTM zapytaliśmy także o to, jaki procent wydatków na organizację komunikacji publicznej pokrywają wpływy z biletów. Bartosz Trzebiatowski przekazał nam, że w 2019 roku bilety pokrywały około 36% kosztów organizacji wszystkich linii uruchamianych przez ZTM Poznań. W kolejnych latach ten współczynnik spadł, do 28,11% w pandemicznym, 2020 roku oraz do 30,35% w 2021 roku. Rzecznik dodał, że dane za ten rok będą dostępne po zakończeniu 2022 roku.

– Warto podkreślić, że na dane w latach 2020-2021 ogromny negatywny wpływ miał Covid-19. Pandemia zaburzyła normalne funkcjonowanie wszystkich aspektów życia, w tym oczywiście – w bardzo dużym stopniu odcisnęła się na komunikacji miejskiej, co miało przełożenie na mniejszą skłonność przemieszczania się tramwajami i autobusami oraz mniejszą skłonność do kupowania biletów – przypomniał Trzebiatowski.

Cięcie kursów nie jest rozwiązaniem

Na ten moment nie wiemy więc, czy, a jeśli tak to w jakiej skali zostaną wprowadzone podwyżki cen biletów, choć wydaje się to być nieuniknioną konsekwencją obecnych realiów. Z perspektywy pasażerów będzie to na pewno lepsze rozwiązanie niż cięcie kursów, co może trwale zniechęcać do wyboru transportu zbiorowego na terenie Poznania.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

W Poznaniu ruszą dwie nowe linie minibusowe

Mobilność

W Poznaniu ruszą dwie nowe linie minibusowe

Redakcja/inf. pras. 29 sierpnia 2023

Poznań. Wciąż dużo torowisk do remontu

Przestrzeń

Poznań. Wciąż dużo torowisk do remontu

Jakub Rösler 23 czerwca 2023

Poznań licytuje stare rowery miejskie

Mobilność

Poznań licytuje stare rowery miejskie

Redakcja/inf. pras. 15 marca 2023

Poznań. Prawie 227 mln pasażerów w komunikacji miejskiej

Prawo & Finanse

Poznań tnie tramwaje w międzyszczycie

Komunikacja

Poznań tnie tramwaje w międzyszczycie

Jakub Rösler 20 stycznia 2023

Zobacz również:

W Poznaniu ruszą dwie nowe linie minibusowe

Mobilność

W Poznaniu ruszą dwie nowe linie minibusowe

Redakcja/inf. pras. 29 sierpnia 2023

Poznań. Wciąż dużo torowisk do remontu

Przestrzeń

Poznań. Wciąż dużo torowisk do remontu

Jakub Rösler 23 czerwca 2023

Poznań licytuje stare rowery miejskie

Mobilność

Poznań licytuje stare rowery miejskie

Redakcja/inf. pras. 15 marca 2023

Poznań. Prawie 227 mln pasażerów w komunikacji miejskiej

Prawo & Finanse

Poznań tnie tramwaje w międzyszczycie

Komunikacja

Poznań tnie tramwaje w międzyszczycie

Jakub Rösler 20 stycznia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5