Narodowy przewoźnik kolejowy potwierdza prowadzenie rozmów o współpracy z państwowym PKS Ostrowiec Świętokrzyski. Czy przesiadkowych połączeń podobnych do tego funkcjonującego od niedawna na trasie Warszawa – Jelenia Góra – Karpacz będzie więc wkrótce więcej? Podobne próby prowadzone w ostatnich latach przez Przewozy Regionalne nie kończyły się sukcesem.
Problemem w funkcjonowaniu transportu zbiorowego na obszarach pozamiejskich pozostaje kwestia integracji przewozów autobusowych z kolejowymi. Jedną z przyczyn upadku szeregu połączeń PKS jest brak możliwości kontynuowania podróży: nawet jeśli miejscowość była obsługiwana linią PKS, często kończyła się ona na dworcu autobusowym odległym od kolejowego. Jeśli dworce położone były obok siebie, wielokrotnie godziny, w których przyjeżdżał pociąg i odjeżdżał autobus, nie pozwalały zaś na przesiadkę.
W latach 80. skomunikowania z PKS, niedawno iR-busyW latach 80. zeszłego stulecia w sieciowych rozkładach jazdy pociągów drukowano wykaz skomunikowań z autobusami. Dzięki temu sieć komunikacyjna była bardziej spójna, a w niektórych przypadkach pasażerowie mogli liczyć na utrzymanie połączenia w przypadku relatywnie niewielkiego opóźnienia pociągu. W ostatnich latach próbowano kilkakrotnie wdrażać rozwiązania, które pośrednio nawiązywały do tej koncepcji.
Najważniejszym z nich było uruchomienie przez Przewozy Regionalne połączeń interRegioBus. Odjazdy autobusów zsynchronizowane były z dalekobieżnymi kursami kolejowymi realizowanymi w ramach oferty komercyjnej. Wydłużały ich relację, docierając głównie do kurortów turystycznych, do których nie biegnie tor kolejowy, m.in. do Ustrzyk Dolnych, Karpacza czy szeregu miejscowości nadmorskich.
PKP IC nie wyklucza współpracy z wieloma przewoźnikami Po likwidacji niemal wszystkich pociągów iR PR przystąpiły do próby organizacji połączeń przesiadkowych raz jeszcze, wprowadzając system skomunikowań pociągów Regio i autobusów uruchamianych przez państwowe przedsiębiorstwa PKS. Pomysł ten był jednk o tyle egzotyczny, że np. w relacji Częstochowa – Lichkov (i dalej w głąb Czech) podróżnym proponowano przejazd z Częstochowy do Kłodzka autobusem i dopiero tam przesiadkę na pociąg. Dziś z początkowego entuzjazmu pozostało niewiele, a kres ofercie położyła m.in. rezygnacja wspomnianego PKS Częstochowa z obsługi kursów dalekobieżnych.
Czy prawdziwy, kompleksowy system połączeń kolejowo-autobusowych stworzy wkrótce PKP Intercity? Pierwszym krokiem w tym kierunku mogłoby być niedawne utworzenie skomunikowania w Jeleniej Górze na
autobus do Karpacza. Niedawno o rozmowach z narodowym przewoźnikiem kolejowym w sprawie integracji ofert
informował nas natomiast PKS Ostrowiec Świętokrzyski. Ich prowadzenie potwierdziło nam także bioro prasowe PKP Intercity. – Nie wykluczamy także rozmów z innymi przewoźnikami autobusowymi w Polsce – dodała Anna Zakrzewska, przedstawicielka spółki.