Partner serwisu
Komunikacja

Czy Ołomuniec zlikwiduje linię tramwajową do Hodolan?

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
17-02-2024
Ostatnia modyfikacja:
15-02-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
TP

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Czy Ołomuniec zlikwiduje linię tramwajową do Hodolan?
fot. Lumin161, CC BY-SA 3.0, commons.wikimedia.org
Linia tramwajowa z kolejowego dworca głównego do Hodolan jest dzisiaj w tragicznym stanie technicznym. Analizy wykazały, że tory można eksploatować jeszcze maksymalnie przez najbliższe pięć lat. Miasto musi teraz zdecydować, czy podejmie się modernizacji linii za ćwierć mld koron czy linię po prostu zamknie.

Do czeskiego miasta Ołomuniec spłynął raport na temat stanu linii tramwajowej do Hodolan, która dzisiaj jest u progu możliwości technicznych. Dokument przygotował Wydział Strategii i Zarządzania w Urzędzie Miejskim wraz z Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym Miasta Ołomuńca (DPMO). Linia tramwajowa, która wymaga dzisiaj podjęcia pilnych działań od miasta, przebiega ulicami Hodolanská, Divišova, Pavlovická, U Podjezdu i Edisonova. Trasa ta ma bogatą historię. O jej budowie rozważano już pod koniec XIX w., jednak pierwsze prace ruszyły w pierwszych latach po II wojnie światowej.

Linia w Hodolanach powstawała w ramach tzw. czynu społecznego przy udziale ok. 13 tys. pracowników tymczasowych – głównie mieszkańców Hodolan (w przeszłości było to odrębne miasteczko). W budowie pomagało także wojsko. Przedsiębiorstwo DPMO zapewniło jedynie dwudziestu ekspertów do nadzorowania budowy. Dzięki temu udało się przerzucić linię tramwajową na drugą stronę torów kolejowych. W 1947 roku uruchomiono pierwsze kursy do tymczasowego przystanku końcowego Husův sbor, które 14 miesięcy później wydłużono do przystanku Bělidlům. Powstała trasa o łącznej długości 2,13 km, która stanowiła największy etap w rozwoju sieci tramwajowej Ołomuńca po 1899 roku. Pętlę wokół osiedla Pavlovičky o długości 995 metrów wybudowano już w 1957 roku, kiedy pojawiła się potrzeba dla zapewnienia zmiany kierunku jazdy dla jednokierunkowych Tatr T1. Ze względów na ograniczenia terenowe, tramwaje zawracają przemierzając dookoła bloki mieszkalne.

Dzisiaj nad trasą tramwajową w Hodolanach wisi groźba likwidacji. Trasa przez wiele lat nie była przebudowywana. W przeprowadzonej analizie wskazano trzy warianty. Jednym z nich jest całkowita modernizacja linii przy współudziale środków unijnych, remont torowiska lub tylko doraźne naprawy w miejscach pilnie tego wymagających. Miasto nie wyklucza także całkowitego zamknięcia linii i zapewnienie obsługi dzielnicy autobusami. Zmianie uległby wtedy profil ulicy i powstałyby zatoki autobusowe. Tramwaje musiałyby kończyć kursy przy dworcu autobusowym, czyli bezpośrednio za wiaduktem nad linią kolejową. Przedsiębiorstwo komunikacyjne optuje za wersją zakładającą modernizację trasy wraz z naprawą części górnej i dolnej linii oraz budowę nowych przystanków.

– Musimy się zastanowić jakich prac chcemy się podjąć – przyznał Mirosław Žbánek, burmistrz miasta. Przypomniał, że ulica Hodolanská leży w gestii utrzymania do państwa, a nie do miasta, podobnie jak most na rzece Bystřice, dlatego konieczne będą negocjacje z czeską Dyrekcją Dróg i Autostrad. Według burmistrza Žbánka przygotowania będą trudne, ponieważ jest to ważna arteria komunikacyjna, której zamknięcie skomplikuje ruch. – Żywotność toru szacuje się jeszcze na pięć lat – podkreślił włodarz miasta.

Według szacunków modernizacja mogłaby wynieść 274 mln koron (ok. 50 mln zł), ale ponad 3/4 kosztów mogłoby zostać pokryte z dofinansowania unijnego. W przypadku remontu górnej części linii, co rozwiązałby sytuację techniczną dopiero w perspektywie lat, miasto musiałoby przeznaczyć w całości ze swojego budżetu 194 mln koron (33 mln zł). Aby miasto mogło ubiegać się o dotację unijną, modernizacja musi zostać zaplanowana i przeprowadzona do końca 2028 r. W przeciwnym razie projekt będzie musiał liczyć na dofinansowanie już w ramach kolejnej perspektywy finansowej po 2027 roku.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Ołomuniec wybrał dostawcę tramwajów dwustronnych

Przestrzeń

Ołomuniec wybrał dostawcę tramwajów dwustronnych

Witold Urbanowicz 28 listopada 2023

Ołomuniec kupi nowe tramwaje

Przestrzeń

Ołomuniec kupi nowe tramwaje

Witold Urbanowicz 14 sierpnia 2023

Ołomuniec chce przedłużyć tramwaj do dzielnicy Slavonín

Przestrzeń

Ołomuniec chce przedłużyć tramwaj do dzielnicy Slavonín

Przemysław Farsewicz 23 stycznia 2022

Ołomuniec przedłuży trasę tramwajową

Przestrzeń

Ołomuniec przedłuży trasę tramwajową

Witold Urbanowicz 18 stycznia 2021

Zobacz również:

Ołomuniec wybrał dostawcę tramwajów dwustronnych

Przestrzeń

Ołomuniec wybrał dostawcę tramwajów dwustronnych

Witold Urbanowicz 28 listopada 2023

Ołomuniec kupi nowe tramwaje

Przestrzeń

Ołomuniec kupi nowe tramwaje

Witold Urbanowicz 14 sierpnia 2023

Ołomuniec chce przedłużyć tramwaj do dzielnicy Slavonín

Przestrzeń

Ołomuniec chce przedłużyć tramwaj do dzielnicy Slavonín

Przemysław Farsewicz 23 stycznia 2022

Ołomuniec przedłuży trasę tramwajową

Przestrzeń

Ołomuniec przedłuży trasę tramwajową

Witold Urbanowicz 18 stycznia 2021

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5