Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Czy na Rogowską Kolej Wąskotorową wrócą regularne pociągi? Cztery warianty do analizy

Dalej Wstecz
Data publikacji:
13-08-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Czy na Rogowską Kolej Wąskotorową wrócą regularne pociągi? Cztery warianty do analizy
fot. FPKW
Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego rozpisał przetarg na opracowanie eksperckie dla określenie kierunku rozwoju kolei wąskotorowej Rogów – Rawa Mazowiecka – Biała Rawska. Porównanych zostanie kilka wariantów inwestycyjnych, w tym zakładających dostosowanie linii do wprowadzenia regularnych połączeń pasażerskich. Przeanalizowana zostanie też możliwość dociągnięcia linii do arboretum w Rogowie i budowa stacji stycznej z Centralną Magistralą Kolejową.

Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego wraz z Fundacją Polskich Kolei Wąskotorowych chcą w pełni wykorzystać potencjał tego ponad 100-letniego systemu komunikacyjnego, a wspólny projekt – jak zapewniają strony – ma umożliwić przywrócenie świetności wąskotorówki. W tym celu rozpisano przetarg na opracowanie eksperckie, którego celem jest identyfikacja kluczowego kierunku rozwoju wąskotorówki. Środki na ten cel pochodzą z budżetu województwa oraz środków unijnych na lata 2014-2020.

– Projekt przygotowywany we współpracy z Województwem Łódzkim umożliwi przywrócenie świetności tej kolei, zarówno w aspekcie historycznym, związanym z obsługą ruchu turystycznego, jak i z potencjalnym wykorzystaniem w obsłudze codziennej siatki połączeń kolejowych województwa. Nowa perspektywa unijna to przede wszystkim środki na kolej – zaznacza Adam Wawrzyniak, prezes zarządu Fundacji Polskich Kolei Wąskotorowych, która od 20 lat zajmuje się historyczną Koleją Rogowską.

– Zamówienie ma charakter bardzo innowacyjny, dotyczy lokalnej linii kolejowej o prześwicie toru mniejszym niż 1 435 mm w Polsce. Dotychczas organizatorzy transportu zajmowali się wyłącznie liniami normalnotorowymi. Niemniej w takich państwach jak Austria czy Niemcy wąskotorowe systemy kolejowe są pełnoprawnymi środkami lokalnej komunikacji publicznej, często z zachowaniem ich historycznego charakteru – podkreśla z kolei dr inż. Michał Zajfert, członek Rady Fundacji Polskich Kolei Wąskotorowych.

Wszechstronne analizy


Jak czytamy w dokumentach przetargowych, Kolej Rogowska jest ostatnią czynną koleją wąskotorową w województwie łódzkim i zarazem najdłuższą czynną liną wąskotorową w Polsce (49 km). Przebiega przez teren siedmiu gmin, leżących na terenie trzech powiatów. Regularne przewozy pasażerskie były wykonywane w latach 1916-2001, a od 2002 r. wykorzystywana jest tylko w ruchu turystycznym.


mat. prasowe

Celem zlecanej ekspertyzy ma być ocena obecnego stanu technicznego kolei, a następnie przeprowadzenie analizy wielokryterialnej w zakresie możliwości jej wykorzystania ze wskazaniem najbardziej efektywnego modelu funkcjonalnego wraz z długoterminową prognozą określającą nakłady finansowe na jej utrzymanie. W ramach zamówienia przewidziano przeprowadzenie analizy społeczno-gospodarczej, stanu istniejącego, wariantów inwestycyjnych, instytucjonalnej, formalno-prawnej, badań ankietowych i wskazanie wariantu rekomendowanego.

Cztery różne warianty

Przeanalizowanych zostanie kilka wariantów inwestycyjnych. Zerowy to bezinwestycyjny – oczywiście z założeniem wydatków na remonty i prace utrzymaniowe dla zachowania zdolności eksploatacyjnej i prędkości szlakowej na całej trasie. Pierwszy to wariant inwestycyjny turystyczny, a drugi – inwestycyjny dowozowy wolny, zakładający wprowadzenie regularnych połączeń pasażerskich. Oba przewidują kompleksowy remont infrastruktury dla prędkości 40 km/h – z ewentualną dobudową przystanków, remontem taboru i wymianą bądź doposażeniem urządzeń srk, remontem bądź budową obiektów kubaturowych dla utrzymania i stacjonowania taboru. W przypadku przewozów pasażerskich ma być też przeanalizowana możliwość pozyskania używanego taboru pasażerskiego z innych kolei.

Największy zakres prac zakłada wariant trzeci – inwestycyjny dowozowy szybki. Założono kompleksową modernizację infrastruktury dla osiągnięcia czasu przejazdy 70 min. między Rawą Mazowiecką a Łodzią, z uwzględnieniem przesiadki w Rogowie. Wariant ten wymaga określenia maksymalnych prędkości wynikających z ograniczeń zmienionej geometrii osi toru uwarunkowanej istniejącymi granicami działek, a także wskazania optymalnych prędkości handlowych. Założono określenie standardu wyposażenia przystanków i możliwość budowy nowych miejsc zatrzymania, zakup nowego bądź pozyskanie używanego taboru, wymianę bądź doposażenie urządzeń srk, remont i budowę obiektów kubaturowych dla utrzymania taboru, a także wyposażenie stacji zwrotnych w urządzenia i instalacje dla obsługi taboru. Wykonawca ma też rozpatrzeć budowę wąskotorowego odgałęzienia i budowę stacji stycznej przy normalnotorowym posterunku Biała Rawska na Centralnej Magistrali Kolejowej dla umożliwienia przesiadek.

Dodatkowo dla każdego z wariantów inwestycyjnych wykonawca ma przygotować podwariant obejmujący wydłużenie linii na odcinku Rogów Osobowy Wąskotorowy – Rogów Arboretum. W ramach analizy wielokryterialnej wykonawca ma opracować także m.in. ramowe rozkłady jazdy, model finansowy, prognozy potoków pasażerskich. Jego zadaniem będzie również określenie liczby torów oraz pojazdów, rodzaju zasilania (trakcja parowa, spalinowa, wodorowa, elektryczna z sieci trakcyjnej, elektryczna akumulatorowa, elektryczna kondensatorowa), charakterystyki taboru, wysokości peronów, oszacowanie kosztów personelu, analiza potencjalnych punktów ładunkowych dla ruchu towarowego i lokalizacji nowych przystanków, przeprowadzenie analizy porównawczej (zestawienia) każdego z analizowanych wariantów pod względem koniecznych do poniesienia kosztów inwestycyjnych, operacyjnych, utrzymaniowych, czasu trwania realizacji oraz emisji hałasu i spalin. Wykonawca musi uwzględnić wymagania infrastruktury w zakresie geometrii, nacisku i skrajni dla zachowania możliwości prowadzenia ruchu z wykorzystaniem wagonów transporterów. Oczywiście konieczne są uzgodnienia, w tym z PKP PLK.

Termin składania ofert mija 31 sierpnia. O wyborze decydują cena (60%), doświadczenie kierownika zespołu (10%), specjalisty ds. finansowo-ekonomicznych (6%), specjalisty ds. analiz przewozowych (6%), specjalisty ds. infrastruktury kolejowej (6%), specjalisty ds. ochrony środowiska (6%), specjalisty ds. zabytków nieruchomych (6%). Na realizację zamówienia przeznaczono 14 miesięcy.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Warszawa podsumowuje sezon linii turystycznych

Komunikacja

Warszawa podsumowuje sezon linii turystycznych

Redakcja/inf. pras. 13 listopada 2022

Szwajcaria: 163 km/h po wąskim torze

Przestrzeń

Szwajcaria: 163 km/h po wąskim torze

Roman Czubiński 24 lipca 2022

Kto skieruje w przyszłość rogowską kolej wąskotorową?

Przestrzeń

Zobacz również:

Warszawa podsumowuje sezon linii turystycznych

Komunikacja

Warszawa podsumowuje sezon linii turystycznych

Redakcja/inf. pras. 13 listopada 2022

Szwajcaria: 163 km/h po wąskim torze

Przestrzeń

Szwajcaria: 163 km/h po wąskim torze

Roman Czubiński 24 lipca 2022

Kto skieruje w przyszłość rogowską kolej wąskotorową?

Przestrzeń

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5