Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Czy most w Fordonie będzie także tramwajowy?

Dalej Wstecz
Autor:

Przemysław Farsewicz

Data publikacji:
2021-09-05 09:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Czy most w Fordonie będzie także tramwajowy?
fot. MOs810, lic, CC BY-SA 4.0 Wikimiedia commons
Województwo kujawsko-pomorskie opracowało koncepcję tramwaju metropolitalnego, który połączyć miałby Toruń z Bydgoszczą. Jedną z największych przeszkód dla tej inwestycji jest przeprawa przez Wisłę, która mocno podniosłaby koszt całego przedsięwzięcia. Okazuje się, że drogowcy kreślą właśnie przyszłość dla mostu w Fordonie, który mógłby przy okazji pomieścić także tramwaj metropolitalny. Dotychczas każdy kreślił własne plany, jednak teraz obie strony obiecują współpracę.

Województwo kujawsko-pomorskie opracowało koncepcję tramwaju metropolitalnego, który połączyć miałby Toruń z Bydgoszczą. Mimo że odległość pomiędzy centrami Bydgoszczy i Torunia wynosi około 48 km, to na realizacji takiego przedsięwzięcia stoi kilka przeszkód. Najważniejszym z nich jest fakt, że w granicach Bydgoszczy metropolitalna linia tramwajowa musi przekroczyć Wisłę, której koryto ma w okolicach Fordonu ok. 350 m szerokości, a cała dolina zalewowa praktycznie półtora kilometra. Optymalnym rozwiązaniem byłaby oczywiście budowa nowego mostu przeznaczonego wyłącznie tramwajom lub budowa przeprawy równoległej do obecnej drogowo-kolejowej. Oczywiście oba rozwiązania pociągają za sobą duże koszty budowy.

Autorzy opracowania szukali rozwiązań. Jednym z nich było wykorzystanie przebiegającej po moście linii kolejowej z Bydgoszczy do Chełmży do stworzenia tramwaju dwusystemowego. Na to jednak nie pozwala na razie polskie prawo. Okazuje się jednak, że drogowcy z GDDKiA także kreślą własne plany odnośnie do modernizacji obecnej przeprawy w Fordonie. Jeden z analizowanych wariantów zakłada nawet dobudowę drugiego obiektu. Byłaby to niepowtarzalna okazja, aby spiąć obie inwestycje – tę GDDKiA oraz marszałka.

Jak tłumaczą drogowcy, most Fordoński ostatni remont przeszedł w 2001 roku. Obecnie przeprawa jest już zbyt wąska i niewystarczająca dla coraz większego ruchu. Pogarsza się również stan techniczny konstrukcji. Dlatego GDDKiA rozważa trzy warianty inwestycji – remont, remont z poszerzeniem i remont z budową drugiego mostu. Opracowany został już dokument, który jest ekonomiczną analizę inwestycji. Na tej podstawie GDDKiA wybierze najdogodniejsze rozwiązanie.

Samorząd województwa widzi tramwaj po moście


– Procedury związane z planowaniem przestrzennym wymagają, by każde zamierzenie inwestycyjne było uzgadniane z zarządem województwa, by uniknąć kolizji z celami rozwojowymi regionów – wyjaśnia Adam Stańczyk, dyrektor marszałkowskiego Departamentu Planowania Strategicznego i Rozwoju Gospodarczego. – Jednak sporządzane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad plany przebudowy mostu w Fordonie znajdują się na takim etapie, że nie zaistniały jeszcze warunki do tego typu uzgodnień, dlatego nie posiadamy wglądu w dokumentację, ani też nie mieliśmy dotąd okazji formalnie wyrazić swojej opinii na jej temat – dodaje.

Przedstawiciel Urzędu Marszałkowskiego poinformował także, że po naszych pytaniach natychmiast urząd skierował pismo do dyrekcji bydgoskiego oddziału GDDKiA z informacją o planowanej realizacji linii tramwajowej łączącej Bydgoszcz i Toruń. – Mamy nadzieję, że przebudowa mostu zostanie zaplanowana w taki sposób, który w przyszłości pozwoli na budowę tramwaju metropolitalnego między stolicami województwa. Tak duże inwestycje są działaniem wieloletnim, stąd wiedząc o przebudowie mostu w Fordonie już dziś zabiegamy, by inwestycja ta umożliwiała także poprowadzenie mostem linii tramwajowej, mimo, że nie jesteśmy obecnie w stanie określić, kiedy się jej podejmiemy – mówi Stańczyk.

GDDKiA nie analizowała tramwaju po moście w Fordonie

Zaznacza, że urząd wiąże bardzo duże nadzieje związane z projektem tramwajowym. – Będzie to inwestycja ułatwiająca dostęp do usług, wzmacniająca konkurencyjność obydwu naszych miast stołecznych, a także bardzo prośrodowiskowa, bo pozwoli wyeliminować część, wciąż rosnącego, emisyjnego ruchu samochodowego – wymienia.

Bydgoski oddział GDDKiA wyjaśnia, że analizuje obecnie analizę porównawczą różnych wariantów rozwiązań dla przeprawy przez Wisłę w Fordonie. – Jesteśmy na etapie ustalania najbardziej korzystnego rozwiązania pod względem ekonomicznym i społecznym z punktu widzenia zarządcy drogi. Po ustaleniu wariantu, który w ocenie zarządcy drogi krajowej będzie najbardziej korzystny, przedstawimy przedstawicielom samorządu oraz PKP wybrane rozwiązania – podkreśla Julian Drob, rzecznik prasowy bydgoskiego oddziału GDDKiA.

Jak przyznaje rzecznik, opracowana dla drogowców analiza porównawcza nie uwzględniała rozbudowy linii kolejowej czy też możliwości zlokalizowania linii tramwajowej na przeprawie w Fordonie. – Na etapie jej sporządzania nie posiadaliśmy wiedzy o planach zarządu województwa. Ewentualne zlokalizowanie linii na przeprawie w Fordonie będzie wymagało zaangażowania w sprawę zainteresowanych podmiotów, dlatego wystąpimy do Pana Marszałka z pismem o przesłanie opracowań, które przygotowuje województwo – podkreśla Julian Drob.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Łódź sprowadza kolejne wagony M8C

Komunikacja

Łódź sprowadza kolejne wagony M8C

Roman Czubiński 03 września 2021

Rybnik wybrał przewoźnika

Komunikacja

Rybnik wybrał przewoźnika

Witold Urbanowicz 03 września 2021

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5