Niebawem minie rok od uruchomienia systemu autobusowych linii dowozowych finansowanych przez województwo mazowieckie. Regionalny przewoźnik kolejowy informuje o wzroście popularności swoich pociągów. Nie wiąże go jednak wprost z napływem pasażerów korzystających z kursów PKS Bodzentyn.
Niedawno województwo mazowieckie poinformowało o zamiarze ogłoszenia przetargu na obsługę autobusowych linii dowozowych przez kolejny rok. Ich system został uruchomiony na przełomie 2024 i 2025 r. i składa się z dziesięciu połączeń biegnących do lokalnych węzłów transportowych. Przesiadki z autobusu na pociąg są możliwe m.in. w Sierpcu, Przysusze, Mławie czy Małkini.
Kończy się kontrakt z PKS Bodzentyn
Aktualnie wszystkie trasy są obsługiwane przez prywatnego przewoźnika PKS Bodzentyn. Region zapowiedział, że dostosuje sieć połączeń do pojawiających się wniosków i oczekiwań, na razie nie znamy jednak szczegółów przyszłorocznej oferty. Nie wiemy też, czy nastąpi jej redukcja lub rozwój.
Podsumowanie wyników pierwszego roku funkcjonowania linii dowozowych jest trudne, bo jednoznacznych ocen unika sam organizator. Przekonuje, że – choć większość kursów nie odbywa się w weekendy i wieczorami – ich uruchomienie miało stanowić krok w walce z wykluczeniem transportowym. Możliwość dojazdu na pociąg ma zatem wymykać się zdaniem urzędu kategoriom udanego bądź nieudanego pilotażu, stanowiąc pewną wartość samą w sobie.
KM: Podróżnych przybywa wszędzie
Z prośbą o ocenę wpływu funkcjonowania połączeń na frekwencję w pociągach zwróciliśmy się więc do regionalnego operatora kolejowego. – Wzrost liczby pasażerów jest obserwowany na wszystkich liniach obsługiwanych przez naszą spółkę – mówi Donata Nowakowska, rzecznik prasowy Kolei Mazowieckich. Wpisuje się to w ogólnopolski trend istotnej poprawy popularności kolei zarówno w przewozach wojewódzkich, jak i dalekobieżnych.
– Nie możemy jednak stwierdzić, w jakim stopniu wzrost ten jest efektem uruchomienia przez samorząd województwa mazowieckiego autobusowych linii dowozowych – podkreśla nasza rozmówczyni. Przypomnijmy, że na potrzebę uruchomienia większej liczby połączeń pozwalających na dogodne dotarcie na stacje kolejowe zwracały w tym roku uwagę niektóre mazowieckie starostwa powiatowe. Postulaty w tym zakresie przedstawiał m.in. powiat radomski.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.