Partnerzy serwisu:
PARTNER DZIAŁU


Komunikacja

Czy będą pociągi PR Poznań – Frankfurt?

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2014-04-16 10:24
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Czy będą pociągi PR Poznań – Frankfurt?
fot. Kasper Fiszerpociąg
Przewozy Regionalne chcą przywrócić bezpośrednie połączenie z Poznania do Frankfurtu nad Odrą. Dziś trasę tę obsługują tylko pociągi EIC, wkrótce miałyby wyruszyć na nią także składy regionalne. Ministerstwo Infrastruktury wciąż nie podjęło jednak decyzji o przyznaniu dotacji dla samorządowego przewoźnika.

Przewozy Regionalne przedstawiły swój projekt rozbudowania siatki połączeń przygranicznych i międzynarodowych średniego zasięgu. Składy regionalne z Polski miałyby wrócić m.in. do Kaliningradu. Inną relacją, którą chciałby obsługiwać przewoźnik, jest trasa Poznań – Frankfurt nad Odrą. Spółka rozpoczęła przygotowania do uruchomienia kursów już na początku roku. – Przewozy Regionalne wystąpiły do nas z wnioskiem o dofinansowanie połączenia w lutym – powiedział nam Piotr Popa, rzecznik Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju.

Decyzji wciąż nie ma

Choć od tamtego czasu minęły dwa miesiące, los kursu wciąż nie jest znany. – Wniosek jest obecnie analizowany i na razie MIR nie podjęło decyzji o rozszerzeniu oferty – mówi Piotr Popa. Podobnie jak w przypadku pozostałych połączeń, które chcą uruchomić Przewozy Regionalne, trudno więc podać datę ewentualnego wpisania ich do rozkładu jazdy.

Powrót relacji po niedługiej przerwie?

Bezpośrednie pociągi osobowe łączyły Poznań i Frankfurt do grudnia 2012, przy czym w 2008 roku znacznie ograniczona została ich liczba – z trzech par zachowano tylko jedną, by następnie rozszerzyć ofertę do dwóch par i ponownie ograniczyć do jednej. Pociągi zatrzymywały się na wszystkich stacjach i przystankach na trasie, więc zapewniały połączenie mniejszych miejscowości z Niemcami, ale czas przejazdu był o wiele dłuższy niż EuroCity Berlin – Warszawa Express.

Skład regionalny jechał prawie trzy godziny, BWE – o godzinę mniej. Dłuższą podróż i mniej komfortowe warunki jazdy (połączenie obsługiwane było piętrowymi wagonami serii Bmnopux) rekompensowała o wiele niższa cena. To o tyle istotne, że odległość pomiędzy stolicą Wielkopolski a Frankfurtem jest stosunkowo niewielka – to 177 km.

Dotacja z budżetu centralnego czy wojewódzkiego?

Jeszcze w lipcu 2013 likwidację dofinansowania ostatniego kursu Poznań – Frankfurt – Poznań ówczesny wiceminister transportu Andrzej Massel tłumaczył względami prawnymi. – Decyzja (...) została podjęta w związku z wejściem w życie przepisów ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, zgodnie z którymi połączenia o takim charakterze są organizowane i finansowane przez jednostki samorządu terytorialnego – czytamy w jego odpowiedzi na interpelację poseł Elżbiety Rafalskiej.

Poznań – Berlin: z przesiadką byłoby taniej

Frankfurt nad Odrą to ważna stacja wschodniej Brandenburgii. Oferuje częste połączenia do wielu miast tego i sąsiednich landów, m.in. do Chociebuża, Brandenburga i Magdeburga. Przede wszystkim jednak nawet kilka razy na godzinę odjeżdżają stamtąd pociągi niższych kategorii do Berlina. Uruchomienie kursu Poznań – Frankfurt utworzyłoby więc dość dogodne niskokosztowe połączenie Wielkopolski ze stolicą Niemiec. Mogłoby to przynajmniej w pewnej mierze poprawić konkurencyjność kolei względem transportu samochodowego. Zarówno przewoźnicy autobusowi, jak i kierowcy prywatnych aut, korzystają w tej relacji z wygodnego ciągu autostrad.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Przewozy R/regionalne – nowy etap

Prawo & Finanse

Przewozy R/regionalne – nowy etap

Tadeusz Syryjczyk 11 kwietnia 2014

PR: SuperBilet także na trasie Łódź – Warszawa

Komunikacja

PR: SuperBilet także na trasie Łódź – Warszawa

Kasper Fiszer 05 marca 2014

Kolej traci pasażerów – ale nie w aglomeracji warszawskiej

Komunikacja

Kolej traci pasażerów – ale nie w aglomeracji warszawskiej

Jakub Madrjas 11 lutego 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5