Od początku komunikacji tramwajowej w Częstochowie jej charakterystycznym elementem były zdobione betonowe słupy oświetleniowe i oświetleniowo-trakcyjne typu MDM. Były one ustawione niemal wzdłuż całej trasy – na jej blisko 9-kilometrowym odcinku od ul. PCK do pętli Kucelin. Teraz szybko znikają z pejzażu miasta w ramach remontu infrastruktury tramwajowej oraz inwestycji własnych MPK.
Wysłużone słupy typu MDM, których stan pozostawia wiele do życzenia z uwagi na odpadające elementy betonu i korodujące zbrojenia, znikają w szybkim tempie z ulic Częstochowy wraz z postępującą modernizacją infrastruktury tramwajowej. Jak wylicza częstochowski MZDiT, słupy występują obecnie na odcinku od ul. PCK do ronda Mickiewicza, od ronda Reagana do pętli Kucelin oraz na terenie zajezdni.
– W ramach prowadzonej przebudowy na odcinku od ul. PCK do ronda Mickiewicza wszystkie słupy MDM zostają usunięte i zastąpione nowoczesnymi słupami stalowymi (dotyczy to również słupów na których zamontowane były oprawy oświetleniowe, które zostaną przeniesione na słupy trakcyjno-oświetleniowe i słupy oświetleniowe) – mówi Maciej Hasik, rzecznik prasowy MZDiT i MPK w Częstochowie. Koszt modernizacji oświetlenia to 3,4 mln zł
MPK własnymi siłami wymieniła wszystkie słupy trakcyjne MDM na nowe betonowe wirowane wraz ze wszystkimi zawieszeniami poprzecznymi sieci i częścią sieci trakcyjnej. – Do usunięcia pozostało kilkanaście słupów MDM, które nie pełnią już funkcji konstrukcji wsporczych dla sieci trakcyjnej. Słupy te będzie można usunąć dopiero po wznowieniu ruchu szlakowego tramwajów (w obecnej chwili ruch linii nr 3 odbywa się przez zajezdnię i nie ma możliwości wyłączenia sieci trakcyjnej celem ich usunięcia) – mówi Hasik.
Inaczej wygląda sytuacja
na dalszym odcinku, do pętli Kucelin, który nie jest objęty pracami modernizacyjnymi w ramach projektu unijnego. – Na odcinku od ronda Reagana do pętli Kucelin słupy będą sukcesywnie wymieniane w miarę postępu prac remontowych prowadzonych w większości siłami własnymi MPK. Spółka wykonała dokumentację projektową i uzyskała decyzję o pozwoleniu na budowę w zakresie wymiany wszystkich starych słupów MDM na terenie miasta. Od tego roku MPK przystępuje do ich sukcesywnej wymiany – mówi rzecznik.
MPK i MZDiT nie planują pozostawienia jakichkolwiek słupów na pamiątkę, jak to ma miejsce np. w Warszawie. – Stan techniczny słupów (znaczna erozja betonu wraz z ubytkami oraz korozja zbrojenia) uniemożliwiają wykorzystanie ich jako czynny element sieci trakcyjnej – konkluduje Hasik.
fot, MPK Częstochowa