Wnioski Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Częstochowie o dofinansowanie wymiany torowiska na całej długości zostały zaopiniowane pozytywnie. Zadania te obejmują także zakup tramwajów.
Częstochowska sieć tramwajowa została oddana do użytku w 1959 roku po ośmiu latach budowy oraz była dwukrotnie przedłużana w 1971 i 1984 roku. Na kilku odcinkach torowisko zostało na przestrzeni dziejów wymienione, jednak wiele innych miejsc było albo doraźne naprawiane, albo nie ruszane w ogóle. Coraz więcej dystansów tramwaje pokonują wlekąc się nieco szybciej od pieszych. Ale to już niedługo...
Dwa wnioski
MPK chcąc wyremontować główną część sieci oraz „ewentualnie” wyremontować odcinek na Kucelin, inwestycję podzieliło na dwie części, które podlegają dwóm wnioskom o finansowanie. Wnioskami objęto także zakup nowych tramwajów.
Aplikacje te złożono w ramach projektu pn. „Przebudowa liniowej infrastruktury tramwajowej w Częstochowie oraz zakup taboru tramwajowego na potrzeby transportu publicznego w Częstochowie” planowanego do współfinansowania ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach RPO WŚ na lata 2014-2020, działanie 4.5.3 „Niskoemisyjny transport miejski oraz efektywne oświetlenie” o numerze naboru RPSL.04.05.03-IZ.01-24-144/17.
Wniosek obejmujący remont odcinków 1, 2, 3, 4, 5a i 6 przewiduje także zakup 10 nowych tramwajów z opcją na kolejnych pięć. Jego wartość określono na 143 801 420,83 zł przy wartości całego zadania 208 089 114,89 zł.
Wniosek o dofinansowanie remontu odcinka „uzupełniającego” 5b przewiduje także zakup kolejnych 5 tramwajów. Jego wartość określono na 44 408 593,29 zł przy wartości całego zadania 64 261 846,78 zł.
Obydwa wnioski zyskały pozytywną ocenę, jednak jak dowiedzieliśmy się, najprawdopodobniej ten drugi trafi na listę rezerwową.
Przetarg na wykonanie robót torowych w systemie „zaprojektuj i zbuduj” ogłoszono 10 lipca. Pierwotnie zakładany termin otwarcia ofert przewidywany na koniec sierpnia przesunięto na 20 września. Przetarg na dostawę nowych tramwajów zamknięto wyłonieniem jedynego oferenta – firmy PESA Bydgoszcz – którego propozycja została spełniła wszystkie wymogi postępowania.
Sześć odcinków
Przebudowie ma podlegać sieć – torowisko, okablowanie i sterowanie – od północnej pętli na styku al.Wyzwolenia i ul.Fieldorfa „Nila” do ronda Mickiewicza, a następnie dopiero od rozgałęzienia z trasą wybudowaną w 2012 r. do południowej pętli przy al. Pokoju na Kucelinie.
Inwestycję podzielono na siedem zadań. Pierwsze obejmuje odcinek od pętli Fieldorfa do ul.Kiedrzyńskiej wraz z wybudowaniem nowej podstacji zasilającej ten odcinek. Drugie zadanie przewiduje wymianę infrastruktury od Kiedrzyńskiej do al. Jana Pawła wraz z korektą układu torowego pętli rezerwowej przy Kiedrzyńskiej i ułożeniem kabla zasilania rezerwowego do podstacji przy ul. Czartoryskiego.
Kolejnym odcinkiem objętym zadaniem trzecim jest infrastruktura z okablowaniem, sterowaniem, i architekturą towarzyszącą między aleją Jana Pawła II do ronda Mickiewicza. Fragment ten jako jedyny zostanie wykończony zieloną nawierzchnią, do której zastosowany zostanie rozchodnik. Wynika to faktu, że to centrum miasta i torowisko musi wyglądać „reprezentatywne”. Technologia zielonej nawierzchni nie zostanie zastosowana na całej sieci z uwagi na koszt jej wykonania.
Czwarte zadanie, to przebudowa węzła rozjazdowego przy al.Niepodległości obsługującego odgałęzienie do zajezdni oraz torowisko dojazdowe do niej. Szóste przewiduje przebudowę podstacji zasilającej wraz z okablowaniem, sterowaniem na terenie zajezdni MPK.
Dwie alternatywy
Piąte zadanie ze względów finansowych zostało podzielone na dwa odrębne: 5a i 5b. Zadanie 5a, to infrastruktura od alei Wojska Polskiego do pętli Raków – dworzec PKP. Kolejne od zjazdu na tą pętlę do końca sieci wraz z pętlą „Kucelin”, jednak, jako że wcześniejsze odcinki pochłoną sporo środków i stanowią niejako „magistralę” sieci, to one muszą być bezwzględnie odbudowane.
Fragment 5b, między pętlami Raków a Kucelin, jest trasą biegnącą pośród zabudowy ekstensywnej i kończy się nieopodal dawnych terenów byłej Huty Częstochowa, a więc onegdaj zakładu generującego większość sporego ruchu – dziś to ospały odcinek i jedynym powodem jego utrzymania może być szpital stojący przy krańcu. Ostatecznie – nawet wyłączenie tego odcinka z użycia nie będzie negatywnie oddziaływało na resztę sieci i autobusami będzie można go jakoś kompensować. Dlatego został on poddany finansowaniu z odrębnego wniosku.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.