Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Częstochowa. Wstrzymanie budowy tramwaju. Miasto: Wina rządu

Dalej Wstecz
Data publikacji:
07-09-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Częstochowa. Wstrzymanie budowy tramwaju. Miasto: Wina rządu
wiz. Piotr Pyrkosz
Częstochowski magistrat wydał oświadczenie, w którym informuje, że z powodu działalności władz centralnych samorząd został obciążony nieprzewidzianymi wydatkami. W efekcie zmuszony jest zrezygnować z wielu inwestycji, w tym rozbudowy tramwaju w dzielnicach Tysiąclecie i Parkitka.

Urząd Miasta Częstochowy wydał z początkiem sierpnia oświadczenie, wedle którego budżet miasta zostanie poważnie uszczuplony – nawet o 125 mln zł – poprzez zmniejszenie wpływów podatkowych o 68 mln zł oraz zwiększenie wydatków o 57 mln zł. Przyczyną tak przedstawionego zubożenia ma być działalność legislacyjną parlamentu i rządu.

Rząd daje, ale najpierw zabiera

W komunikacie prasowym napisano: „Samorząd będzie zmuszony do drastycznego ograniczenia realizacji zadań i inwestycji, mających na celu zaspokajanie potrzeb naszych mieszkańców. W podobnej sytuacji będzie większość gmin” – przeczytaliśmy.
- Żaden z poprzednich rządów nie zabierał dochodów i nie nakładał nowych zadań na taką skalę jak teraz. Nigdy nikt nie robił tego w trakcie roku budżetowego, to katastrofa dla finansów miasta, której nikt nie przewidział, bo nikt nie podejrzewał organów państwa o tak nieracjonalne działania – oznajmił Krzysztof Matyjaszczyk.

Według magistratu lwią część ubytków w dochodach spowodowała zmiana stawek PIT, w tym zerowa stawka dla pracujących przed 26. rokiem życia. Z kolei wydatki lawinowo napędzać ma konieczność dokładania do oświaty, na którą rządowa subwencja jest niewystarczająca, wzrost cen prądu oraz opłaty za odprowadzanie deszczówki do rzek.

Częstochowa zwija inwestycje

W komunikacje prasowym napisano o skutkach. „Takie obciążenie przekłada się na realne przykłady inwestycji, które mimo że zostały przez nas zaplanowane i przygotowane, w najbliższym czasie ze względu na decyzje rządu, będą musiały poczekać z realizacją, bo nie ma obecnie na nie pieniędzy”. Wymieniono szereg planowanych do budowy ulic, miejsc parkingowych, czy też boisk. Wskazano też inwestycje przewidywane w dalszej przyszłości, w tym postulowaną przez społeczników i sporą część mieszkańców miasta rozbudowę sieci tramwajowej w dzielnicach Tysiąclecie i Parkitka w ciągu ulic Dekabrystów, i Nowobialskiej.

Umieszczenie tej tramwajowej inwestycji w wykazie inwestycji do odłożenia nie dziwi, albowiem nietrudno dotąd było odnieść wrażenie, że obecny prezydent jest jej nieprzychylny, o czym wielokrotnie pisaliśmy wcześniej. Postanowiliśmy więc sprawdzić, z jakim wydatkiem miałby zmierzyć się budżet Częstochowy w przypadku rozpoczęcia realnych prac nad rozbudową. Ostatnia oficjalna informacja dotycząca tego przedsięwzięcia, to przedstawienie Programu Funkcjonalno-Użytkowego (czyli „projekt projektu budowlanego”) w maju 2018 r., po którym nastąpiła cisza.

Tramwaj na Parkitkę pojedzie... kiedyś

Na zadane pytania przyszło nam trochę poczekać. Po miesiącu od wydania oświadczenia częstochowski magistrat odniósł się w końcu do postawionych przez nas pytań, a wiedzieć chcieliśmy przede wszystkim, czy służby prezydenta z tramwajowej inwestycji zrezygnowały całkiem, czy też odłożyły w czasie – w tym przypadku zaś o konkretny jego odcinek, czy „na wieczne odwlekanie”.

Tak długie milczenie okazało się w końcu niepotrzebne, bo choć zwiastować mogło całkowite poniechanie rozbudowy, to jednak prace, choć z mozołem, to jednak się toczą. - Ze względu na obciążenia budżetu nastąpi przesunięcie w czasie realizacji budowy trasy tramwajowej do os. Parkitka. Program Funcjonalno-Użytkowy został opracowany, a obecnie jest uaktualniany do prowadzonego postępowania środowiskowego – przekazał dziennikarzowi serwisu Transport-Publiczny.pl zespół prasowy Urzędu Miasta.

Wskazano też potencjalne ramy czasowe. - Pozyskanie środków finansowych do realizacji tej inwestycji nastąpi najprawdopodobniej w następnej perspektywie dofinansowania środkami z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na lata 2021-2027 – poinformowano. Niemożliwe jest sprecyzowanie wartości całej inwestycji, bo ta nadal nie została oszacowana.

Zwolennicy częściowo uspokojeni

- Zespół zadaniowy ds. realizacji inwestycji nie zakończył pracy, planowane jest kolejne spotkanie, na którym podjęte zostaną dalsze decyzje w przedmiotowej sprawie – poinformowali urzędnicy z Biura Prasowego Urzędu Miasta Częstochowy.

Powyższe informacje tylko częściowo mogą uspokajać zwolenników rozbudowy częstochowskiej sieci tramwajowej. Znana jest bowiem wypowiedź Minister Rozwoju Regionalnego Elżbiety Bieńkowskiej z 2012 r. ostrzegającej, że perspektywa finansowa 2014-2020 jest ostatnią tak korzystną dla Polski.

Nie wiadomo więc, czy w kolejnym okresie finansowania znajdą się tak sowite środki, jakich uświadczyliśmy dotychczas. W woj. śląskim inwestycje szynowe cieszyły się sporym dofinansowaniem (nawet 85% wartości) z uwagi na intensywną aktywność samorządu wojewódzkiego na polu kolejowym, pod co mogły „podpiąć się” samorządy lokalne. Tak było z Częstochową i nową linią tramwajową w 2012 r, czy też obecnie prowadzoną modernizacją starej sieci.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Beroud: Koszty drastycznie rosną, a część samorządów tnie dotacje

Prawo & Finanse

Beroud: Koszty drastycznie rosną, a część samorządów tnie dotacje

Roman Czubiński 06 września 2023

Dotacja transportowa dla powiatów zamiast FRPA?

Prawo & Finanse

Dotacja transportowa dla powiatów zamiast FRPA?

Roman Czubiński 06 września 2023

Zobacz również:

Częstochowa przygotowuje się na nowe rozdanie. Kucelin i Parkitka

Przestrzeń

Częstochowa przygotowuje się na nowe rozdanie. Kucelin i Parkitka

Redakcja/inf. pras. 28 czerwca 2023

Częstochowski dylemat. Remont Kucelina albo budowa Parkitki?

Przestrzeń

Tramwajowe dylematy Częstochowy

Komunikacja

Tramwajowe dylematy Częstochowy

Jakub Rösler 03 stycznia 2023

Pozostałe z wątku:

Beroud: Koszty drastycznie rosną, a część samorządów tnie dotacje

Prawo & Finanse

Beroud: Koszty drastycznie rosną, a część samorządów tnie dotacje

Roman Czubiński 06 września 2023

Dotacja transportowa dla powiatów zamiast FRPA?

Prawo & Finanse

Dotacja transportowa dla powiatów zamiast FRPA?

Roman Czubiński 06 września 2023

Zobacz również:

Częstochowa przygotowuje się na nowe rozdanie. Kucelin i Parkitka

Przestrzeń

Częstochowa przygotowuje się na nowe rozdanie. Kucelin i Parkitka

Redakcja/inf. pras. 28 czerwca 2023

Częstochowski dylemat. Remont Kucelina albo budowa Parkitki?

Przestrzeń

Tramwajowe dylematy Częstochowy

Komunikacja

Tramwajowe dylematy Częstochowy

Jakub Rösler 03 stycznia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5