Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Częstochowa: Torowisko miało być trawiaste, będzie betonowe antysmogowe

Dalej Wstecz
Autor:

Dominik Wójcik

Data publikacji:
2021-06-08 11:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Częstochowa: Torowisko miało być trawiaste, będzie betonowe antysmogowe
fot. DW
Trwająca w Częstochowie przebudowa torowiska tramwajowego miała wnieść nową jakość aranżacji przestrzeni publicznej za sprawą zastosowanego torowiska trawiastego w centrum. Dostrzegliśmy jednak, że budowa przebiega w innej technologii. Jak się okazało, zmieniono projekt.

W Częstochowie trwa kompleksowa przebudowa infrastruktury tramwajowej. Jak pisaliśmy, na odcinku wzdłuż alei Kościuszki i alei Wolności między ulicami Jasnogórską a Sobieskiego, czyli w samym centrum miasta, miało zostać wprowadzone torowisko trawiaste.

Rzeczywiście, baczni obserwatorzy dostrzegą, że torowisko w tej technologii wykonywane jest jedynie wzdłuż alei Kościuszki (między Jasnogórską a aleją Najświętszej Maryi Panny), gdzie wylewano cokoły pod szyny. Na dalszym odcinku zaś, czyli wzdłuż alei Wolności, zamiast wylewek układane są... płyty betonowe na pokaźnej długości ok. 515 m. Zwróciliśmy się z pytaniem o tę zmianę zarówno do wykonawcy (NDI działającej w konsorcjum z Balzolą), jak i do inwestora (Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne).

Torowisko rozłoży smog

Okazało się, że NDI w porozumieniu z MPK układa torowisko z prefabrykowanych płyt, ale wykonanych z betonu fotokatalitycznego przedstawianego, jako technologia TX Active. Dzięki zawartości tlenku tytanu wykorzystywane jest zjawisko fotokatalizy, w wyniku którego związki tlenków azotu są redukowane i usuwane z atmosfery.

– Zastosowany fotokatalizator, czyli substancja przyśpieszająca naturalny rozkład zanieczyszczeń pod wpływem światła słonecznego sprawia, że materiały lub produkty wykonane w tej technologii są zdolne do zmniejszania stężenia szkodliwych substancji organicznych i nieorganicznych w powietrzu oraz do zachowania pierwotnej estetyki tych wyrobów przez długi czas – dowiedzieliśmy się od wykonawcy.

W trakcie konferencji powołano się na badania dowodzące, że w czasie słonecznej pogody w wyniku fotokatalizy neutralizuje się ok. 90% NOX oraz aldehydów, benzenu i innych związków organicznych. Podczas zachmurzenia wynik spadł do wartości 70%. „Wyniki badań wykazały zmniejszenie stężenia NOX w obszarze nawierzchni wykonanej w technologii TX Active od 20% do 60% (średnio 47%) w stosunku do odcinka ulicy pozostawionego z nawierzchnią asfaltową” – czytamy w informacji prasowej.

Efektywne, ale mało estetyczne

W czasie konferencji prasowej dowodzono również, że betonowe torowisko można wykorzystać awaryjnie do przejazdu karetek oraz do sprawniejszego serwisowania sieci trakcyjnych. Powstaje więc kolejna betonowa droga w centrum miasta, a współcześnie warto zwrócić jeszcze uwagę na powiększoną tym samym tzw. „wyspę ciepła”.

Trzeba nadmienić, że al. Wolności zdaje się być najbardziej reprezentacyjną drogą w orientacji północ-południe w centrum, albowiem łączy „salonowe” aleje NMP z dworcami kolejowym i autobusowym. To również do niej kanalizowany jest ruch z Urzędu Miasta, oddziałów Urzędu Wojewódzkiego i Marszałkowskiego oraz Starostwa Powiatowego powiatu ziemskiego częstochowskiego. Całości dopełnia uczelnia i przychodnia specjalistyczna. To właśnie tu zielone torowisko miało uczynić przestrzeń iście europejską, a bielić zaczyna ją beton.

Finisz we wrześniu

– W najbliższym czasie planowana jest jeszcze m. in. zmiana układu geometrycznego skrzyżowania z ul. Orzechowskiego w rejonie Placu Rady Europy. To zadanie jest objęte osobną umową – powiedział przedstawiciel NDI. – Z prac objętych kontraktem pozostaje część torowiska zielonego, część torowiska klasycznego oraz roboty związane z budową peronów i części ulic – wyliczył. Prognozuje się, że prace o wartości prawie 15 mln zł mają być finalnie oddane we wrześniu br.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5