Miejski Zarząd Dróg i Transportu w Częstochowie zamówił opracowanie koncepcji dla budowy węzłów przesiadkowych. Węzły miałyby powstać przy trzech funkcjonujących dworcach kolejowych.
Opracowywana koncepcja dla budowy węzłów przesiadkowych w Częstochowie na terenie Subregionu Północnego będzie musiała zawierać opis węzłów przesiadkowych przy dworcach kolejowych: Częstochowa Osobowa, Częstochowa Raków i Częstochowa Stradom, przy czym dla pierwszego po obu jego stronach (choć „jednostronnym” jest tylko Stradom, z Rakowa też wychodzi się w dwóch kierunkach).
W każdym z przypadków wykonawca musi przewidzieć zadaszone perony dla komunikacji autobusowej, stanowiska dowozowe (nazwane „miejscami dla szybkiej obsługi”) stanowiska TAXI, miejsca parkingowe dla niepełnosprawnych, zadaszone miejsca postojowe dla rowerów oraz parkingi.
Największy przy OsobowejDworzec przy stacji Częstochowa Osobowa – zbudowany jeszcze w czasach powstawania Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej (obecnie to linia D29-1) – pełni funkcję głównej stacji w mieście. Dlatego mieszkańcy zwyczajowo nie używają nazwy oficjalnej, a stosują frazę „główny”. Można się do niego dostać zarówno od zachodu (al. Wolności), jak i od wschodu (ul. Piłsudskiego). Po obu stronach funkcjonuje miejska komunikacja autobusowa. Autobusy dalekobieżne korzystają z położonego nieopodal dworca PKS przy al. Wolności, na której kursuje także tramwaj.
Po stronie wschodniej wykonawca musi przewidzieć parking Park & Ride dla komunikacji autobusowej i kolejowej wyposażony w minimum cztery zadaszone perony, a także pięć stanowisk TAXI i trzy stanowiska dowozowe, 10 miejsc parkingowych dla niepełnosprawnych, zadaszony parking dla 15 rowerów i parking dla 50 samochodów. Nie ma żadnych wytycznych dotyczących aranżacji drogi dla tych, którzy dojeżdżają w to miejsce tramwajem. Obecnie pasażerowie między tramwajem a dworcem wędrują przez zaaranżowany w 1996 r. plac Rady Europy.
Od strony al. Wolności należy zaprojektować jedynie parking, najlepiej podziemny, który musi spełniać „funkcje dostępu dla osób korzystających z połączeń autobusowych i kolejowych”. W przypadku tego węzła koncepcja musi przewidywać dwa warianty. Pierwszy ma uwzględniać tylko grunty miejskie, drugi – grunty miejskie i grunty skarbu państwa obecnie użytkowane przez PKS Częstochowa.
Skromnie przy StradomiuDworzec Częstochowa Stradom, to pamiątka po Kolei Herbsko-Kieleckiej (dziś linia D29-61), powstałej, jako konkurencja wobec Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej. Zlokalizowany jest nieco na uboczu, ale niebawem będzie pełnił ważną rolę, bo mają się tam zatrzymywać składy IC obsługiwane przez wagony Pendolino. Z centrum miasta łączy go od północy ulica Pułaskiego, będąca łącznikiem miedzy dwiema głównymi śródmiejskimi ulicami, zaś od wschodu biegnie estakadą ulica Bohaterów Monte Cassino stanowiąca przedłużenie trzeciej głównej śródmiejskiej ulicy.
Przy tym obiekcie wykonawca musi przewidzieć minimum jeden zadaszony peron dla komunikacji autobusowej, pięć stanowisk TAXI, trzy stanowiska dowozowe, zadaszony parking dla 15 rowerów oraz parking dla 20 samochodów.
Pamiętali o tramwaju przy RakowiePrzystanek Częstochowa Raków wraz ze stacją zlokalizowane są w ciągu linii D29-1 i jest pierwszym przystankiem dla jadących z Osobowej w kierunku Katowic. Na stacji Raków istnieje możliwość kierowania składów na linię D29-61 w kierunku Kielc.
Dzielnica Raków jest ostatnią o zabudowie zwartej na południowym-wschodzie miasta. Jej główną ulicą jest aleja Pokoju, stanowiącą część arterii wiodącej przez całe miasto. Wzdłuż niej jeździ tramwaj. Od zachodu przylega do drogi krajowej nr 1 (al. Wojska Polskiego). Przystanek zlokalizowany jest przy początku ul. Łukasińskiego. Można się do niego dostać z dwóch stron – ze Skweru Junaków, oraz od ul. Rejtana – ale dla tej drugiej lokalizacji w warunkach zamówienia nie przewidziano węzła przesiadkowego.
Wykonawca koncepcji musi przewidzieć tu jeden zadaszony peron autobusowy, cztery stanowiska TAXI, trzy stanowiska dowozowe, zadaszony parking dla 15 rowerów i parking dla 30 samochodów (jedno lub dwupoziomowy). Warto zauważyć, że w koncepcji musi się znaleźć także rezerwa terenowa dla peronów tramwajowych, choć decyzji o budowie linii tramwajowej w ciągu ul. Łukasińskiego nie ma, a na razie jest ona wyłącznie pomysłem częstochowskich społeczników.
Dostosować otoczenie i skomunikowaćDodatkowo ten kto opracuje dokument musi uwzględnić takie szczegóły, jak dostosowanie dróg dojazdowych, dróg rowerowych, ciągów pieszych, aranżację zieleni, lokalizację ławek i koszy na śmieci, ekranów dynamicznej informacji pasażerskiej, automatów biletowych, sanitariatów itp. W przypadku trzeciego węzła, należy przeprojektować trzy pobliskie skrzyżowania.
Do zamkniętego już przetargu opiewającego na kwotę 250 tys. zł zgłosiło się dwu oferentów spełniających wymagania MZDiT: DMK Inżynieria sp. z o.o. z Rybnika, która oferuje swoją usługę za kwotę 129 150zł oraz MERiTUM PROJEKT z Chorzowa, który oczekuje za pracę 216 tys. zł. Jeżeli nic nie ulegnie zmianie (stały element polskich zamówień publicznych: odwołania, protesty itp.), wykonawcą będzie pierwsza firma.
Szczegóły przetargu
na stronie MZDiT.
dominik.wojcik@transport-publiczny.pl