Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Częstochowa. Pojawiają się słupy dynamicznej informacji pasażerskiej

Dalej Wstecz
Autor:

Dominik Wójcik

Data publikacji:
2019-09-25 11:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Częstochowa. Pojawiają się słupy dynamicznej informacji pasażerskiej
fot. Dominik Wójcik
Na najbardziej obleganych przystankach komunikacji miejskiej w Częstochowie pojawiają się już pierwsze słupy z wysięgnikami pod ekrany tworzonej właśnie dynamicznej informacji pasażerskiej. Po montażu przyjdzie czas na konfigurację, testy i rozruch. Start przewidziany jest na koniec roku.

Na 47 przystankach komunikacyjnych w Częstochowie pojawiły się słupy. Są jeszcze zafoliowane, a wieńczą je wysięgniki. To element budowanego właśnie systemu dynamicznej informacji pasażerskiej – doskonale znanego z miast kraju i Europy. Na wysięgnikach zamontowane zostaną tablice świetlne oparte na technologii LED i prezentowany będzie na nich rzeczywisty czas odjazdów najbliższych połączeń.

Wyczekiwane tablice

Realizowane właśnie w terenie prace to zbliżający się finał jednej z licznych obecnie w Częstochowie inwestycji na polu komunikacyjnym: obok budowanych trzech intermodalnych węzłów przesiadkowych, wymiany torowiska tramwajowego oraz zakupu 10 nowych tramwajów.

Początkowo budowa systemu dynamicznej informacji pasażerskiej była częścią składową inwestycji w budowę węzłów przesiadkowych, jednak kiedy ceny ofert w pierwszych dwóch przetargach na węzły lawinowo rosły zamiast maleć, dla potrzeb trzeciego postępowania wykrojono z założeń budowę systemu informacji, dla którego zorganizowano odrębną procedurę.

Jednak i tutaj nie obyło się bez zawirowań, bo kilkukrotnie przesuwano termin otwarcia ofert. Powodem były liczne zapytania ofertowe dotyczące szczegółów technicznych postulowanych przez inwestora rozwiązań oraz zmiany w specyfikacji. Emocji dostarczyło także rozstrzygnięcie całego przetargu. W konkury stanęło czterech wykonawców: Trapeze z Finlandii reprezentowane przez polski oddział z Wrocławia, R&G PLUS sp. z o.o. z Mielca, mpTechnology Sp. z o.o. ze Słupska oraz WASKO S.A. z Gliwic. Po otwarciu ofert wydawało się, że to fiński dostawca rozwiązań w transporcie będzie realizował inwestycję, jednakże po ocenie dokonanej przez Miejski Zarząd Dróg i Transportu w Częstochowie okazało się, że cena podana przez zagraniczny Trapeze nie uwzględniała koniecznego w takiej sytuacji podatku VAT, który musiałby zapłacić inwestor. Po doliczeniu 23% wartości do stawek podanych przez fińskiego oferenta jego cena okazała się droższa od kolejnego – firmy R&G Plus sp. z o.o. Wyłoniony wykonawca zrealizuje inwestycję za ponad 3,6 mln zł.

Dla każdego przewoźnika, ale...

System w natywnym trybie pracy ma zapowiadać faktyczny czas odjazdu kilku najbliższych połączeń obsługujących dany przystanek. Jednak w sytuacjach zagrożenia z dostępu skorzystać będą mogły lokalne służby takie, jak Straż Miejska, czy Centrum Zarządzania Kryzysowego i wyemitować stosowany komunikat.

Tablice będą wyposażone w funkcję głosowego zapowiedzenia emitowanej treści, co realizowane będzie na żądanie za pomocą przycisku na słupie bądź jednego ze stu pilotów udostępnionych niewidomym.

System posłuży przede wszystkim pasażerom częstochowskiej komunikacji miejskiej. Nie ma jednak formalnych przeszkód, aby zapowiadane były odjazdy środków innych przewoźników realizujących komunikację regionalną, ale aby to czynić, pojazdy powinny na bieżąco udostępniać informację o położeniu, czyli znając życie, w praktyce nie będzie ich w systemie w ogóle.

Zanim zapowiedzą odjazd

Teraz stawiane są słupy. Kiedy zawisną na nich tablice, rozpocznie się konfiguracja sprzętowa i środowiskowa, a następnie testy, po których przed końcem roku użytek z nich będą mieli już podróżni.

Ci już teraz mogą jednak dowiedzieć się, kiedy faktycznie przyjedzie obiecany w rozkładzie jazdy autobus (tramwaje nie mają problemów z punktualnością z uwagi na wydzielone torowisko). Możliwość taką oferuje zaprezentowany 10 października ubiegłego roku analogiczny system „liveMPK” funkcjonujący w Internecie pod adresem live.mpk.czest.pl – po wskazaniu wybranego przystanku (lub samoczynnie zlokalizowanego przez smartfon) generowana jest lista najbliższych odjazdów oparta o faktyczną pozycję autobusów. Po wejściu w wybrany odjazd prezentowana jest informacja o pojeździe obsługującym kurs, jego wygląd, wyposażenie (biletomat, Wi-Fi itp.) oraz pozycja na mapie prezentowana na żywo, łącznie z prędkością jazdy.
Obecnie montowanych jest 47 z 50 zamówionych tablic – 3 pozostałe powstaną na trzech budowanych właśnie węzłach przesiadkowych.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5