Dobiega końca remont pierwszych dwóch odcinków sieci tramwajowej w Częstochowie. Wykonawca deklaruje zamknięcie obu placów w połowie września i wtedy też przywrócona zostanie komunikacja tramwajowa, ale nie wiadomo, na jak długo, bo w tym roku rozpoczną się dalsze prace.
Trwa największy w historii częstochowskiej komunikacji remont torowiska, gdzie wymianie podlega niemal cała stara sieć. Prace rozpoczęły się w marcu na odcinku „5a” wzdłuż alei Pokoju wraz z pętlą pośrednią „Raków – dworzec PKP” i choć miały skończyć się na pierwszym z rozkopanych odcinków – jak początkowo orientacyjnie zakładano – po dwu miesiącach, to toczą się tam nadal. Roboty nie są tam jednak tak uciążliwe, jak na drugim („4”) obejmującym odnogę z sieci stanowiącą zjazd do zajezdni, który wymusza zamknięcie istotnej al. Niepodległości zapewniającej komunikację międzydzielnicową.
Aleja Pokoju na finiszu
Odcinki sieci obrane do robót, jako pierwsze, niebawem powinny doczekać się finału prac, w tym aleja Pokoju. – Zaawansowanie prac na tym odcinku to ponad 90%. Planowany termin zakończenia prac to początek października – poinformowała Magdalena Skorupka-Kaczmarek, przedstawicielka spółki NDI. – Aktualnie trwają uzgodnienia dotyczące ostatecznego kształtu 5 peronów i przystosowania ich dla osób niepełnosprawnych – zdradziła.
Czytelnicy z Częstochowy zwracają jednak uwagę, że niewiele się dzieje na pętli przy dworcu kolejowym. – Zamawiający uzyskał zgodę na odstępstwo od warunków technicznych na pętli na Rakowie. Trwa w tej chwili uzyskiwanie pozwolenia na budowę. Zaraz potem wykonawca przejmie teren i rozpocznie prace – wyjaśniła. Odstępstwa te związane są ograniczeniami terenowymi. – Nie mają wpływu na bezpieczeństwo – podkreśliła Magdalena Skorupka-Kaczmarek.
Zjazd do zajezdni
Same prace wzdłuż al. Pokoju nie są tak uciążliwe jak roboty przy zajezdni, które uniemożliwiają wyjazd tramwajów na linie, nawet w ruchu testowym. – Planowane zakończenie tego etapu prac to połowa września. Prace trwają przy sieci trakcyjnej, gdzie zakres jest większy, niż pierwotnie zaplanowano i dodatkowym sterowaniu sygnalizacją świetlną – powiedziała Magdalena Skorupka-Kaczmarek.
Oddanie tego terenu do eksploatacji będzie oznaczał powrót komunikacji tramwajowej w całym mieście. Powoli przygotowuje się do tego Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne. Maciej Hasik, rzecznik przewoźnika, potwierdził, że przywrócenie komunikacji tramwajowej przewidywane jest w drugiej połowie września. Na jakiś czas będzie to oznaczać zakończenie funkcjonowania mniej wygodnej i wydolnej od tramwajów autobusowej komunikacji zastępczej. Nie znaczy to, że do końca roku pasażerowie będą mieli spokój.
Północ jeszcze w tym roku
Koniec lata nie oznacza końca prac na szlaku. - Jeszcze w tym roku rozpoczną się prace na kolejnych odcinkach inwestycji – oznajmiła przedstawicielka spółki NDI. - Trwa procedura uzyskiwania pozwolenia na budowę na odcinku „1” czyli od Fieldorfa „Nila” wzdłuż Alei Wyzwolenia do tunelu (skrzyżowanie z ul. Michałowskiego – przyp. red.). W tym roku także powinny rozpocząć się tu prace – sprecyzowała.
Jeżeli więc tor w dzielnicy Północ zostanie zerwany, to mieszkańcy tego obszaru ponownie zostaną pozbawieni tramwaju, a w ostatnim czasie działo się to wyjątkowo często. Wystarczy wspomnieć, że mniej więcej rok przed obecnym wyłączeniem tramwaje nie docierały do pętli przy Fieldorfa z powodu przebudowy przejścia podziemnego pod al. Wyzwolenia. – Przy zaplanowanych pracach w zależności od odcinka możliwe będą wyłączenia ale będziemy starali się utrzymać ruch tramwajowy w jak największym zakresie – zaznaczyła Magdalena Skorupka-Kaczmarek.
Kiedy więc spodziewać się utrudnień? – Inwestycja wykonywana jest w modelu „zaprojektuj i wybuduj”. Termin realizacji prac budowlanych zostanie ustalony niezwłocznie po uzyskaniu wszelkich niezbędnych decyzji administracyjnych umożliwiających uzyskanie prawomocnych decyzji pozwolenia na budowę lub zgłoszenia robot – poinformowała przedstawicielka NDI.
Prace na tym odcinku będą o tyle ciekawe, że oprócz wymiany infrastruktury (tor, zasilanie i elementy towarzyszące) sporej metamorfozie ulegnie pętla „Fieldorfa-Nila”, która zlokalizowana jest na nasypie mającym niwelować pochyłość terenu w tamtym miejscu. Geometria pętli zostanie zmieniona, a część nasypu zostanie ścięta i ułożone zostaną tory odstawcze – te w bliżej nieokreślonej przyszłości będą mogły posłużyć dalszej rozbudowie sieci tramwajowej w północnym obszarze Częstochowy.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.