Niebawem w Częstochowie powinny pojawić się nowe tramwaje, czyli odświeżona wersja Twistów produkcji bydgoskiej Pesy. Nadal nie wiadomo jednak, jak będą wyglądały.
Nic nie powinno zakłócić dostaw dziesięciu składów tramwajowych zamówionych przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Częstochowie. Producentem jest Pesa Bydgoszcz, zaś cała dostawa zgodnie z założeniami przetargu powinna zostać zrealizowana do przyszłego roku. Zakup wagonów jest powiązany z remontem sieci tramwajowej, zaś
wartość zamówienia to 89,9 mln zł brutto (ponad 73 mln zł netto).
Bez zakłóceń i wizualizacjiZapisy SIWZ przetargu, w ramach którego z
łożono zamówienie na nowe tramwaje, przewidują sfinalizowanie dostaw do 2020 roku. – Z firmy Pesa nie dochodzą do MPK żadne sygnały, które mogłyby świadczyć o niebezpieczeństwie niedotrzymania terminów, ani żadne wnioski z tym związane. Wychodzimy więc z założenia, że produkcja przebiega zgodnie z planem – poinformował Maciej Hasik, rzecznik MPK Częstochowa. – Pierwsze sztuki mają zacząć docierać w okolicach połowy roku – dodał.
Powszechną praktyką, do której przyzwyczaili nas producenci, jest wcześniejsza publikacja wizualizacji pojazdów, jakie mają być dostarczane zamawiającym je przewoźnikom. Wciąż nie wiadomo, jak będzie wyglądała odświeżona wersja Twista. – Jak tylko będziemy dysponowali jakąś sensowną wizualizacją do pokazania na zewnątrz, to wówczas podzielimy się tym także z opinią publiczną – zadeklarował Hasik.
Twist 2.0Obecnie realizowana przez Pesę produkcja jest efektem zamówienia złożonego po wygraniu przez producenta przetargu zorganizowanego przez MPK w Częstochowie. Do postępowania przystąpiła tylko Pesa, ale w konkury
chciał stanąć jeszcze Newag. Nowosądecka firma
nie dysponowała jednak odpowiednim doświadczeniem w postaci dostaw co najmniej pięciu tramwajów. Zwycięzcą przetargu była Pesa, która dostarczy Częstochowie tramwaje bazujące na rozwiązaniach zastosowanych w Twistach, dlatego media roboczo okrzyknęły je „Twistami 2”.
Tramwaj 129Nb „Twist” to konstrukcja pochodząca z 2010 roku, stąd oznaczenie wewnętrzne producenta „2010N”, mylnie brane przez niektórych za symbol nadany przez IPS. Pojazdy te opracowano od podstaw specjalnie dla Częstochowy, która wymagała wówczas, aby tramwaj o długości zawartej między 28 a 32 m oparty był na wszystkich wózkach skrętnych o restrykcyjnie ograniczonym nacisku na oś. Powodem takiego wymogu była troska o maksymalne ograniczenie oddziaływania pojazdu na częstochowskie torowisko – już wtedy mocno sfatygowane (nawet nie rysowała się perspektywa remontu sieci).
Wymagania te wykluczały produkowany wtedy przez Pesę pojazd „Swing” oparty na trzech sztywnych wózkach i zrodziło potrzebę opracowania nowego tramwaju od podstaw. Okazało się, że przyjazny torom produkt znalazł później swoich odbiorów także w innych miastach Polski.
Szaty TwistaMalatura stosowana obecnie przez MPK w Częstochowie na autobusach i obecnie eksploatowanych Twistach została opracowana przez pracowników Pesy specjalnie dla częstochowskiego zamówienia. Ci zaproponowali MPK trzy warianty malowania tramwajów, jednak przewoźnik, chcąc przybliżyć mieszkańcom miasta nowe tramwaje, ogłosił plebiscyt i to głosujący podjęli ostateczną decyzję. Odrzucone przez pasażerów warianty malowania można obejrzeć
tutaj.