Partnerzy serwisu:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!
PARTNER DZIAŁU


Komunikacja

Częstochowa. MPK ma już komplet Solbusów

Dalej Wstecz
Autor:

Dominik Wójcik

Data publikacji:
2016-02-02 13:09
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Częstochowa. MPK ma już komplet Solbusów
fot. J. KarlikowskiSolbus w Częstochowie
Do zajezdni Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego dotarły trzy ostatnie sztuki autobusów Solbus dostarczonych przez Lider Trading sp. z o.o. W odróżnieniu od opisywanych wcześniej hybrydowych wozów z Solca Kujawskiego, te mają konwencjonalny napęd z silnikiem wysokoprężnym.

Bieżąca dostawa finalizuje proces zamówienia publicznego złożonego przez MPK w Częstochowie sp. z o.o. na dostarczenie trzech 12-metrowych autobusów miejskich. Do postępowania przetargowego w konkury z Lider Trading stanął Solaris Bus & Coach sp. z o.o. Obaj oferenci musieli uzupełnić dokumentację, po czym przeanalizowano oferty, które rozpatrywano w oparciu o trzy czynniki: 70% wagi obejmowała cena, 20% to kryterium związane z parametrami technicznymi i eksploatacyjnymi, zaś pozostałych 10% zajęły parametry ekologiczne.

Przewaga Solbusa

W przeprowadzonym postępowaniu korzystniejszą ofertę złożył właściciel marki Solbus, który oczekiwał kwoty 2 822 850 zł, kiedy producent Solarisów zażądał 2 907 720 zł, wskutek czego Lider Trading otrzymał 70 punktów, a Solaris 67,96. Obaj producenci otrzymali 20 na 20 możliwych punktów pod względem parametrów technicznych, a pod względem ekologicznym odpowiednio 9,43 pkt i 10 pkt. Lider Trading wygrał postępowanie uzyskując 99,43 punktów przy 97,96 pkt Solarisa. Tym samym, wliczając dostarczone na koniec 2015 r. hybrydy CNG, MPK w Częstochowie będzie eksploatować łącznie 43 pojazdy marki Solbus.

Ekologiczne i spersonalizowane

Autobusy nabyte przez częstochowskiego operatora komunikacji miejskiej są napędzane standardowo wykorzystywanymi przez Lider Trading silnikami marki Cummins, które cechują się pojemnością 6,7 litra i osiągają moc 280 KM emitując spaliny spełniające normę czystości EURO 6. Według producenta autobusów, silniki te mają gwarantować dynamiczną i oszczędną jazdę w warunkach miejskich.

Walor ekonomiczny ma podbić współpracująca z motorem skrzynia biegów Voith DIWA, której oprogramowanie zostanie zoptymalizowane pod kątem zużycia paliwa w warunkach drogowych częstochowskich ulic.

Podróż na bogato

Autobusy wyposażono w klimatyzatory Thermo King Athena 805 oferujące dwustrefową pracę – urządzenie niezależnie ma zapewniać komfortowe warunki podróży osobno pasażerom i kierowcy. Gdyby urządzenie nie działało, wnętrze pojazdów może być wietrzone poprzez 6 okien o przesuwanych szybach oraz wentylatory dachowe.

System pasywnego monitoringu wizyjnego oparty o kamery stałopozycyjne rejestrujące obraz także przed czołem pojazdu ma zapewnić pasażerom i przewoźnikowi bierne bezpieczeństwo. W razie konieczności będzie można odtworzyć przebieg wydarzeń sięgając po nagrania obejmujące 30 dni wstecz.
Pasażerowie oprócz 28 miejsc siedzących przy pojemności pojazdu określonej na 95 osób, mają do dyspozycji kilkanaście gniazd USB służących do zasilania i ładowania urządzeń przenośnych. Porty zostały umieszczone w kasetkach mocowanych na poręczach.

Wejście do niskopodłogowych autobusów ułatwia system tzw. przyklęku obniżający krawędź wejścia do poziomu krawężnika. Gdyby miał on nie wystarczyć, w II drzwiach zlokalizowano uchylną rampę najazdową.

Z marszu do służby

Wszystkie autobusy bez zwłoki zostały skierowane do służby liniowej, a ma to związek z koniecznością wykazania określonej zdolności przewozowej operatora: - Żaden z tych autobusów nie stoi w zajezdni, wszystkie od razu skierowaliśmy na linie, ponieważ planowana ekspedycja przewiduje określoną ilość pojazdów – wyjaśnił serwisowi Transport-Publiczny.pl wiceprezes MPK w Częstochowie Robert Madej.

W skład taboru miejskiego przewoźnika nadal wchodzi ponad 40 wyeksploatowanych autobusów wyprodukowanych nawet w latach osiemdziesiątych ubiegłego wieku i powoli odmawiają one posłuszeństwa. Z kolei MPK nie może uruchomić wszystkich mających zastąpić je czterdziestu hybryd z uwagi na nieskończony remont hali autobusów, co uniemożliwia pełną obsługę techniczną tych pojazdów oraz niewybudowaną jeszcze stację ładowania gazem. Obecnie zakład dysponuje jedynie tymczasową stacją ładowania składającą się z jednego słupka oferującego tylko tzw. szybkie ładowanie. Hala ma być ukończona niebawem, zaś docelowa stacja będzie oddana przed końcem roku.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Częstochowa. Czesko-włoski silnik znowu uziemił hybrydy

Komunikacja

Częstochowa. Czesko-włoski silnik znowu uziemił hybrydy

Dominik Wójcik 04 kwietnia 2016

Częstochowa. Gumowa membrana uziemiła hybrydy Solbusa

Komunikacja

Częstochowa. Gumowa membrana uziemiła hybrydy Solbusa

Dominik Wójcik 24 marca 2016

Częstochowskie hybrydy mają swoją halę

Komunikacja

Częstochowskie hybrydy mają swoją halę

Dominik Wójcik 23 marca 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5