Przedmiotem zamówienia jest doprowadzeniu do sprawności technicznej oraz uzyskania dopuszczenia do ruchu 24 autobusów hybrydowych (o napędzie gazowo-elektrycznym) marki Solbus SM 12HL. Zakres prac obejmuje montaż pakietu baterii trakcyjnej w technologii litowej, rozdzielni wysokiego napięcia, przegląd, naprawę i modyfikację instalacji 24V oraz HV, zmiana oprogramowania sterowników zamontowanych w pojeździe, odpowiedzialnych za sterowanie napędem hybrydowym, a także pracą urządzeń pokładowych, montaż trójstanowego przełącznika monostabilnego zamontowanego na desce rozdzielczej autobusu, umożliwiającego wybór trybu jazdy, wzmocnienie węzłów kratownicy przedniego zawieszenia, dodatkowe wygłuszenie komory silnika, przegląd i dopuszczenie zbiorników oraz instalacji CNG do eksploatacji.
Dzisiaj (8 lutego) minął termin składania ofert. Wystartował jedynie Autosan, który wycenił usługę na 9,027 mln zł brutto i zaoferował 25 miesięcy rękojmi. Propozycja mieści się w budżecie zamawiającego, który został określony na 13,274 mln zł brutto.
Pierwsze cztery pojazdy powinny być gotowe w ciągu miesiąca. Kolejne 10 pojazdów powinno być dostosowane w ciągu 11 miesięcy od zawarcia umowy, a pozostałe 10 – w ciągu 18 miesięcy.
MPK Częstochowa kupiło w sumie 40 hybryd elektryczno-gazowych od firmy Lider Trading, reprezentującej upadłego już Solbusa. Po pożarze jednego z pojazdów w 2017 r. wszystkie pozostałe zostały prewencyjnie odstawione. W czerwcu 2020 r.
zaprezentowano pierwszą hybrydę po przeróbce przeprowadzonej przez firmę Autosan.