Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Częstochowa „Gminą przyjazną rowerzystom”, a rowerzyści skonsternowani

Dalej Wstecz
Autor:

Dominik Wójcik

Data publikacji:
2018-09-27 10:03
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Częstochowa „Gminą przyjazną rowerzystom”, a rowerzyści skonsternowani
fot. DW
Częstochowa w 2018 r. znalazła się w gronie miast wyróżnionych tytułem „Gminy przyjaznej rowerzystom”. Nominacja ta, obok wyrazów gratulacji, wzbudziła również sporo kontrowersji w niezależnych środowiskach rowerowych.

Częstochowa otrzymała tytuł „Gminy przyjaznej rowerzystom”, jako jedno z pięciu miast w kategorii do 500 tys. mieszkańców w tegorocznej edycji konkursu o tożsamej nazwie organizowanym przez Polskie Towarzystwo Turystyczno-Krajoznawcze. Tytuł przyznała kapituła konkursowa w składzie przedstawicieli PTTK, Ministerstwa Sportu i Turystyki, Polskiej Organizacji Turystycznej, Związku Powiatów Polskich oraz dwu sponsorów. Pełen wykaz laureatów znajduje się tutaj. Wyróżnienia wręczono podczas targów Kielce Bike Expo 2018.

Jedni gratulują, wpisując się w narrację magistratu, niezależni rowerzyści zaś, chcąc uniknąć złych emocji, starają się bagatelizować nagrodę, na co dzień bowiem wytykają szereg błędów i zaniedbań miasta na polu komunikacji rowerowej.

Za wszelką działalność rowerową

„Konkurs (…) ma na celu zebranie i spopularyzowanie informacji o gminach, które w swoich działaniach uwzględniają potrzeby rowerzystów i promują aktywny wypoczynek na rowerach, tworzą rowerową infrastrukturę (...)” – czytamy w regulaminie konkursu.

Ocena działalności dokonywana jest na podstawie materiału dowodowego dostarczonego przez zgłaszającego. Regulamin dopuszcza tu m.in. szczegółowy opis zrealizowanych inwestycji (w tym długość dróg, ścieżek rowerowych i oznakowanych szlaków, ilość urządzeń, miejsc postojowych) w latach 2017 i 2018 z mapami, planami oraz dokumentacją fotograficzną, kopie publikacji prasowych, wydawnictwa własne, adresy portali, wykaz zorganizowanych imprez (np. rajdy) oraz informacje o innych działaniach uzasadniających starania o certyfikat, itp.

Częstochowa przyjazna...

Według informacji pozyskanych przez korespondenta serwisu transport-publiczny.pl w PTTK zgłoszenia do konkursu dokonały Miejski Zarząd Dróg i Transportu – miejski zakład budżetowy opiekujący się drogami, organizujący komunikację miejską oraz rower publiczny, a także... Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne – miejska spółka będąca operatorem komunikacji miejskiej, której prezesuje wcześniejszy dyrektor MZDiT.
Zapytaliśmy PTTK, za jakie działania Częstochowa otrzymała wyróżnienie. – Jury zwróciło uwagę na wprowadzenie roweru miejskiego i wszystkie działania z tym związane. Działanie skierowane bezpośrednio do mieszkańców, ale i licznie odwiedzających to miasto turystów – poinformowała Joanna Śledzińska, sekretarz Rady Głównej PTTK.

Urząd Miasta Częstochowy poinformował, że członkowie kapituły konkursowej docenili m.in.: ciągłą rozbudowę infrastruktury rowerowej w Częstochowie, aktywizację środowiska rowerowego poprzez organizację licznych imprez, współpracę z ościennymi gminami oraz skuteczne wdrożenie Systemu Roweru Miejskiego.

...kierowcom

Częstochowskie drogi rowerowe już opisywaliśmy na łamach serwisu za sprawą wciskania ich na chodniki kosztem części ich szerokości. Od tamtej publikacji praktyka nie uległa zmianie, a w projektach niemogących doczekać się realizacji węzłów przesiadkowych znaleźć można kolejne tego typu budowle. Generalnie wśród niezależnych aktywistów rowerowych można stwierdzić niesmak spowodowany wyróżnieniem.

– W Częstochowie drogi rowerowe powstają nie po to, żeby ułatwić życie rowerzystom i przekonać więcej osób do jazdy na rowerze, ale aby wyrzucić cyklistów z jezdni, żeby nie przeszkadzali kierowcom samochodów pruć ile fabryka dała – powiedział Mateusz, jeden z całorocznych częstochowskich rowerzystów.

– Wyremontowanie przy okazji remontów dróg kilku kawałków ścieżek rowerowych do wielkich inwestycji nie ma co zaliczać. Tym bardziej rower publiczny w wielu miastach funkcjonujący od lat też nie należy do szczytu osiągnięć – wypunktował Kamil Rajczyk ze Śląskiej Inicjatywy Rowerowej, zarzucając ostatniemu, że nie można przy jego użyciu dotrzeć do sąsiednich gmin turystycznych. – Chwalenie się połączeniami z sąsiednimi gminami też jest na wyrost, bo żadna ze ścieżek rowerowych w Częstochowie nie łączy się z drogami rowerowymi w ościennych gminach – podsumował.

Szykany rowerowe

To nie pierwsze kontrowersje związane z nagradzaniem Częstochowy w tym konkursie. Kiedy w 2015 roku miasto również zostało nagrodzone, lokalna redakcja Gazety Wyborczej opublikowała całą litanię nie tylko wątpliwości, ale i szykan utrudniających codzienną komunikację rowerową w mieście. Wymienione tam mankamenty nadal trwają, dlatego niezależni aktywiści nieco przekornie ochrzcili wyróżnienie mianem „nagrody z ziemniaka”.

– Przyznawanie nagród przez różne kapituły jest chybione, gdy nie pofatygują się one na miejsce, by zderzyć treść wniosku z rzeczywistością – bagatelizuje wyróżnienie Rajczyk.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Most Poniatowskiego można poprawić już. Pomiarami prędkości. KOMENTARZ

Felietony i komentarze

Most Poniatowskiego można poprawić już. Pomiarami prędkości. KOMENTARZ

Łukasz Puchalski 20 września 2018

Komentarz. Most Poniatowskiego mniej ważny niż Dubaj?

Felietony i komentarze

Komentarz. Most Poniatowskiego mniej ważny niż Dubaj?

Jakub Dybalski 11 września 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS