Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Częstochowa. Drugi przetarg na węzły przesiadkowe

Dalej Wstecz
Autor:

Dominik Wójcik

Data publikacji:
2018-04-13 15:39
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Częstochowa. Drugi przetarg na węzły przesiadkowe
fot. Meritum Projekt
Częstochowa po razu drugi podchodzi do próby wybudowania trzech intermodalnych węzłów przesiadkowych. Wcześniejsza zakończyła się niepowodzeniem z powodu zbyt drogich ofert.

Miejski Zarząd Dróg i Transportu w Częstochowie ogłosił przetarg na budowę węzłów przesiadkowych przy dworcach kolejowych Częstochowa [Osobowa] przy ul. Piłsudskiego, Raków przy Skwerze Junaków i ul. Rejtana oraz Stradom przy ul. Pułaskiego oraz infrastruktury rowerowej obsługującej węzły. To już drugie takie podejście częstochowskich drogowców do tej inwestycji.

Trzy kompletne inwestycje

Inwestycja zostanie przeprowadzona bezpośrednio przy wspomnianych dworcach oraz na głównych ciągach komunikacyjnych do nich prowadzących – głównie w postaci odświeżenia układu drogowego i wkomponowania dróg rowerowych.

Przy dworcu „Częstochowa” przy ul. Piłsudskiego planuje się budowę i przebudowę jezdni, chodników, ciągów pieszo-rowerowych, zjazdów oraz parkingów, przebudowę i rozbudowę kanalizacji deszczowej, sieci wodociągowej i elektroenergetycznej, budowę nowego oraz przebudowę istniejącego oświetlenia drogowego, budowę telekomunikacyjnego kanału technologicznego i kanalizacji kablowej. Ponadto wykonawcę czeka wymiana drzew, założenie trawników, a następnie roczna pielęgnacja pogwarancyjna roślinności od momentu odbioru inwestycji.

Koło dworca „Stradom” podobnie, tj.: budowa i przebudowa jezdni, chodników, ciągów pieszo-rowerowych, zjazdów oraz parkingów, budowa ronda dwu-pasowego turbinowego, przebudowa istniejących zatok autobusowych, przebudowa i rozbudowa kanalizacji deszczowej, sieci wodociągowej, elektroenergetycznej oraz telekomunikacyjnej, budowa nowego oraz przebudowa istniejącego oświetlenia drogowego, budowa telekomunikacyjnego kanału technologicznego, a także modernizacja oraz utrzymanie zieleni jak wcześniej.

Wokół dworca „Raków” wykonawca po obu jego stronach wybuduje i przebuduje jezdnie, chodniki, ciągi pieszo-rowerowe, zjazdy oraz parkingi oraz wybuduje zintegrowany przystanek tramwajowo-autobusowy. Ponadto czeka go przebudowa kanalizacji deszczowej, wodociągowej, elektroenergetycznej, budowa nowego oraz przebudowa istniejącego oświetlenia drogowego, telekomunikacyjnego kanału technologicznego, przebudowa i zabezpieczenie sieci telekomunikacyjnych, a także wyposażenie w elementy małej architektury. Nieodłącznym elementem inwestycji także i tu jest modernizacja zieleni wraz z jej utrzymaniem.

Nowoczesna oprawa

Przy każdym z węzłów powstaną parkingi P+R oraz zadaszone parkingi rowerowe. Do ich obsługi zaprzęgnięta zostanie technologia zdalnej obsługi m.in. za pośrednictwem systemu monitorowania CCTV, np. z użyciem kamer zliczających oraz obsługi całodobowej w powołanym do tego celu centrum.

Komunikacja miejska przy okazji zyska system dynamicznej informacji pasażerskiej składający się z co najmniej 10 tablic (wykonawca może zaproponować więcej) oraz pilotów do jego obsługi dla osób niepełnosprawnych. Obowiązkowe tablice muszą stanąć w obrębie naturalnych węzłów komunikacyjnych przy pl. Biegańskiego, tzw. II Alei NMP oraz pl. Daszyńskiego.

Celem obsługi tej infrastruktury niezbędne będzie wyposażenie pomieszczeń centrum monitoringu w budynku Miejskiego Zarządu Dróg i Transportu oraz budowa niezbędnych połączeń teletransmisyjnych. Centrum obsługi od razu zyska możliwość sterowania sygnalizacją świetlną w ramach ITS przewidywanego w przyszłości.

Finansowanie i terminy

Inwestycja ma zostać przeprowadzona przy współfinansowaniu z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020 w wysokości 27,5 mln zł. Terminy końcowe wyznaczono na 30 czerwca 2020 r. (zakończenie robót) i 31 sierpnia 2020 r. (wykonanie umowy). Na całość wykonawca będzie zobowiązany udzielić 60-72 miesięcznej gwarancji i rękojmi na przedmiot zamówienia.

Druga próba

Pierwszy przetarg zakończył się unieważnieniem z powodu albo niedoszacowania kosztów przez MZDiT, bądź nadmiernego apetytu wykonawców. W 2017 r. przygotowano kwotę niecałych 40 mln zł, z kolei oferty zawierały się w przedziale od niecałych 60 do ponad 78 mln zł. Jak obecnie MZDiT przygotował się do drugiego podejścia?

- Zakres prac, a więc i koszt całościowy jest analogiczny do pierwotnego kształtu. Jedyną różnicą jest czas realizacji inwestycji, to jest o rok dłużej, czyli jej przeprowadzenie przewidywane jest w latach 2018-2020 – wyjaśnił nam rzecznik MZDiT Maciej Hasik. Oznacza to, że wydłużenie inwestycji o rok wiąże się z pokryciem jej zasięgiem dodatkowego roku budżetowego, co powinno umożliwić finansowanie droższych ofert.

Chętni wykonawcy muszą wpłacić wadium w wysokości 800 tys. zł, a oferty będą mogli składać do 8 maja br. (do godz. 09:30). Otwarcie ofert nastąpi o godz. 10:00. MZDiT zastosuje ocenę według kryteriów ceny (60%) i terminu udzielanej rękojmi oraz gwarancji jakości liczonej w miesiącach (60 - 72 miesiące) w wadze 40%.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5