Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Częstochowa. Chcą rzecznika ds. pieszych

Dalej Wstecz
Autor:

Dominik Wójcik

Data publikacji:
2016-06-20 09:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Częstochowa. Chcą rzecznika ds. pieszych
przejście dla pieszych w Częstochowiefot. Dominik Wójcik
Częstochowski radny chce powołania rzecznika praw pieszych, który będzie bronił interesu i praw pieszych w przestrzeni publicznej. A jest czego bronić, bo droga częstochowskiego pieszego jest trudna.

Kilkukrotnie na łamach serwisu Transport-Publiczny.pl pisaliśmy o sytuacji pieszych uczestników ruchu drogowego w kraju. Nie jest wesoło – z oporem likwidowane przejścia podziemne, podobnie z wytyczaniem nowych przejść naziemnych, długie czasy oczekiwania na zielone światło, które świeci się kilka sekund. Do tego zbyt szerokie pasy ruchu sprzyjające rozwijaniu nadmiernych prędkości i brak azyli na przejściach oraz szczątki chodników służących za parkingi.

Większość tekstów opisujących przypadki pieszej gehenny zostało opracowanych na przykładzie Częstochowy – miasta według policyjnych statystyk zajmującego pierwsze miejsce w rankingu wypadków z udziałem pieszych, w których ci ponieśli obrażenia lub śmierć.

W opinii częstochowskich dziennikarzy oraz działaczy miejskich, lokalny zarząd dróg pieszych traktuje, jak zło konieczne, które trzeba „upchnąć” w przestrzeni ulic, dla urzędników zdających się być synonimem jezdni. Niedolą pieszych nie udało nam się zainteresować nawet Rzecznika Praw Obywatelskich, którego asystentka powiedziała dziennikarzowi serwisu transport-publiczny.pl, że urząd zajmuje się dyskryminacją przez wzgląd na płeć, orientację seksualną, czy rasę. To nie przeszkodziło rzecznikowi bronić kierowców przed odebraniem prawa jazdy na trzy miesiące za przekroczenie prędkości o 50 km/h!

Radny – powołać Rzecznika

Częstochowski radny Marcin Maranda złożył interpelację do prezydenta Częstochowy z wnioskiem o powołanie rzecznika praw pieszych wzorem Wrocławia. W swym wystąpieniu rajca nawiązał do faktu wzmożonej fali inwestycji samorządu w infrastrukturę drogową oraz dużej ilości wypadków drogowych z udziałem pieszych – także na przejściach.

Jak napisał, rzecznik powinien zająć się diagnozowaniem i eliminowaniem problemów pieszych, "zarówno w kontekście tworzenia przestrzeni publicznej, jak również transportu. Chodzi o kwestie bezpieczeństwa i ułatwienie poruszania się po mieście”. - Piesi powinni mieć swojego rzecznika, bo ich prawa są przez miasto lekceważone. Mam wrażenie, że drogowcy działają tylko na rzecz kierowców – wspomniał w wypowiedzi dla serwisu transport-publiczny.pl.

Jakie kompetencje powinien mieć rzecznik?

- Rzecznik pilnowałby interesu pieszych już na etapie projektowania inwestycji, ale także powinien zająć się eliminowaniem problemów już istniejących. Ważne, by taka osoba miała moc sprawczą, a jej sugestie były wiążące – wytłumaczył Maranda. - Lepiej, by taka osoba była niezależna od urzędników, bo w przeciwnym razie mogłaby spotkać się z zarzutem braku obiektywizmu – zastrzegł.

Aby uniknąć tworzenia kolejnego etatu, radny w nawiązaniu do niezależności od aparatu urzędniczego zasugerował, by rzecznik pełnił swoją funkcję społecznie: - Choć będzie to bardzo trudne, bo przy tej ilości zaniedbań pracy będzie sporo – zauważył.

Rzecznik bierny

Zwróciliśmy się do częstochowskiego magistratu z pytaniem o możliwe rozstrzygnięcie wniosku radnego. - Pomysł został wstępnie przychylnie zaopiniowany i jest wola aby takie rozwiązanie wdrożyć – oznajmił nam Włodzimierz Tutaj, rzecznik Urzędu Miasta Częstochowy.
Udostępniono nam też odpowiedź na interpelację Marandy. Czytamy w niej:

„Podzielam Pana opinię dotyczącą słuszności uwzględniania potrzeb pieszych przy wprowadzaniu rozwiązań organizacji ruchu oraz drogowych działaniach inwestycyjnych na terenie miasta. W tym celu Miejski Zarząd Dróg i Transportu, wdrażając nowe rozwiązania związane z bezpieczeństwem ruchu drogowego, regularnie przeprowadza konsultacje ze specjalistami z Komendy Miejskiej Policji. Powołanie osoby, pełniącej społeczną funkcję pełnomocnika pieszych jest zasadne, jednak jej ewentualne działania powinny przyjąć formę konsultacji – tak jak ma to miejsce w przypadku Społecznego Konsultanta ds. Polityki Rowerowej w Częstochowie”. Interpelację podpisze jeden z wiceprezydentów.

Nie wiemy, czy stanowisko magistratu zadowoli radnego. Wysondowaliśmy jednak odbiór rzecznika pieszych o tak zarysowanych kompetencjach wśród działaczy miejskich. Nie mają wątpliwości, że taki rzecznik będzie jedynie atrapą samego siebie. Część środowiska nie jest zadowolona z jego rowerowego odpowiednika, o którym złośliwie mówią, że jest bardziej „rzecznikiem zarządu dróg wśród rowerzystów”.

- Wystarczy zapytać o dokumenty z przeprowadzonych konsultacji i zakres konsultowanych spraw. Wyjdzie, że konsultowano tylko projekty drogowe i projekty organizacji ruchu – zauważył Kamil Rajczyk ze Śląskiej Inicjatywy Rowerowej zajmujący się problematyką ruchu pieszych i rowerzystów. Oznacza to, że taki rzecznik pieszych nie będzie mógł ingerować w istniejącą tkankę drogową i nie będzie dysponował własną inicjatywą. Częstochowscy piesi nadal będą osamotnieni.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Kraków miastem do chodzenia. Pomoże carsharing?

Przestrzeń

Kraków miastem do chodzenia. Pomoże carsharing?

Witold Urbanowicz 16 czerwca 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5