Partnerzy serwisu:
Mobilność

Czechy zaprezentowały pierwszą betonową wiatę wydrukowaną w 3D

Dalej Wstecz
Data publikacji:
25-09-2022
Ostatnia modyfikacja:
02-12-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP) we współpracy z miastem udostępniło pierwszą w Czechach wiatę, która powstała w technologii druku 3D. Do jej powstania użyto betonu wysokowytrzymałego. Konstrukcja stanęła na przystanku tramwajowym linii nr 12 na najstarszej praskiej pętli Výstaviště.

Produkcja poszczególnych części wiaty trwała tylko 36 godzin i odbywała się w warsztatach firmy So Concrete w Pradze. Konstrukcja schronienia dla pasażerów ma wymiary 2,5 na 8 metrów. Wysokość wiaty to 3 metry, a waga – 2 tony. Wyposażono ją w ławkę – również wykonaną metodą druku 3D –oraz wyświetlacz LCD.

Wiata składa się z kilku segmentów konstrukcyjnych, do produkcji których wykorzystano różne rodzaje betonu i techniki druku 3D – w zależności od funkcji i obciążenia danego segmentu. Do wzmocnienia dachu zastosowano stalowe druty. Natomiast w przypadku filaru, robot wydrukował formy, które posłużyły do odlewu betonowej kolumny.

Konstrukcja wiaty wykorzystuje naturalne zasady rozkładu sił wewnętrznych i naprężenia, przez co obiekt jest niezwykle wydajny. Jak przekazuje czeski organizator transportu publicznego, w porównaniu z konwencjonalnymi technologiami takie rozwiązanie pozwala zaoszczędzić do 60 proc. materiału przy minimalnym udziale pracy ludzkiej. Co więcej, właściwości betonu wysokowytrzymałego umożliwiają wytwarzanie subtelnych konstrukcji przy wykorzystaniu minimalnej ilości stali. Druk 3D, jak zachwalają Czesi, to nie tylko korzyść w postaci oszczędności pracy ludzkiej, ale również możliwość wykonania z dużą dokładnością tak skomplikowanych kształtów w niezwykle krótkim czasie – i to bez konieczności użycia zbrojeń czy szalunków.

– Lubimy w stolicy testować nowe materiały i nowoczesne technologie. Jedną z takich nowinek jest beton o wysokiej wytrzymałości, który planujemy wykorzystać do budowy kładki Štvanická, przebudowy mostu Barrandovskiego, a także do przebudowy mostu Libeňskiego – powiedział Adam Scheinherr, zastępca burmistrza Pragi do spraw transportu i przewodniczący rady nadzorczej DPP.

– Byliśmy zainteresowani współpracą przy projekcie wydrukowania w 3D wiaty przystankowej z wielu powodów. Z jednej strony ze względu na zastosowanie powszechnie dostępnego, ale nietradycyjnego materiału przy minimalnym zużyciu stali, której obecnie brakuje. Z drugiej strony ze względu na ogólne oszczędności materiałowe, bezobsługowość rozwiązania, a także niezwykle szybkie i łatwe wykonanie oraz niezliczone możliwości dostosowania projektu do specyficznych potrzeb. Tym samym możliwe jest wykonanie wiaty, która pasowałaby do wybranej lokalizacji. Interesujące będzie obserwowanie wpływu czynników zewnętrznych na konstrukcję. Nieprzypadkowo wybraliśmy na pierwszą instalację przystanek Výstaviště na pętli. To od dawna zaniedbane miejsce, gdzie przygotowujemy kompleksową przebudowę linii tramwajowej – przekazał Jan Šurovský, członek zarządu i dyrektor techniczny DPP.

Druk 3D umożliwia produkcję elementów budowlanych o skomplikowanych kształtach. Można to osiągnąć albo wykonując poszczególne elementy albo tworząc formy umożliwiające dalsze kształtowanie i udoskonalanie do pożądanej formy konstrukcji. Zautomatyzowana produkcja przyspiesza cały proces, co jest postrzegane jako klucz do zwiększenia produktywności w branży budowlanej. Elementy betonowe – takie jak podłogi i ściany – są produkowane w kontrolowanych warunkach w fabrykach z wykorzystaniem technologii cyfrowych, a następnie transportowane i w krótkim czasie montowane na miejscu. Skraca to czas budowy, obniża koszty i promuje zrównoważony rozwój.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Praga jako pierwsza przetestuje autobus wodorowy Škoda H’City

Przestrzeń

Praga jako pierwsza przetestuje autobus wodorowy Škoda H’City

Witold Urbanowicz 24 listopada 2022

Praga planuje zakup do 140 autobusów hybrydowych

Komunikacja

Praga planuje zakup do 140 autobusów hybrydowych

Witold Urbanowicz 10 kwietnia 2022

Praga może kupić nawet 253 autobusów Iveco

Komunikacja

Praga może kupić nawet 253 autobusów Iveco

Witold Urbanowicz 25 lutego 2022

Praga planuje zakupić do 253 nowych autobusów. Trzy przetargi

Komunikacja

Komunikacja publiczna w Pradze otrzyma nowe barwy

Przestrzeń

Komunikacja publiczna w Pradze otrzyma nowe barwy

Witold Urbanowicz 04 sierpnia 2020

Zobacz również:

Praga jako pierwsza przetestuje autobus wodorowy Škoda H’City

Przestrzeń

Praga jako pierwsza przetestuje autobus wodorowy Škoda H’City

Witold Urbanowicz 24 listopada 2022

Praga planuje zakup do 140 autobusów hybrydowych

Komunikacja

Praga planuje zakup do 140 autobusów hybrydowych

Witold Urbanowicz 10 kwietnia 2022

Praga może kupić nawet 253 autobusów Iveco

Komunikacja

Praga może kupić nawet 253 autobusów Iveco

Witold Urbanowicz 25 lutego 2022

Praga planuje zakupić do 253 nowych autobusów. Trzy przetargi

Komunikacja

Komunikacja publiczna w Pradze otrzyma nowe barwy

Przestrzeń

Komunikacja publiczna w Pradze otrzyma nowe barwy

Witold Urbanowicz 04 sierpnia 2020

Najnowsze wiadomości:

Kongresy
Konferencje
Seminaria
OFERTY PRACY
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5