Niebawem w swój ostatni kurs wyruszy pociąg łączący Republikę Czeską i Niemcy przez lokalne przejście graniczne w Vejprtach. Ograniczenia obejmą także krajowy odcinek tej trasy. Tymczasem wrzesień tego roku przyniósł niespodziewane zamknięcie jednej linii i wznowienie przewozów w niemal niespotykanej w Czechach formie na innej.
Na dwa miesiące przed wejściem w życie nowego rozkładu jazdy pociągów wiemy już, że z mapy pasażerskich połączeń kolejowych w Czechach zniknie kolejna kreska. Po zawieszeniu kursów na linii do Týnu nad Wełtawą z grudnia zeszłego roku i marcowej rezygnacji z ruchu na lokalnej trasie do Jakartovic pociągi znikną z granicznego odcinka Vejprty – Bärenstein – Cranzahl.
Koniec weekendowego połączenia dla turystów
Kolej ta łączy atrakcyjne turystycznie górskie tereny pasma Rudaw leżące po obu stronach granicy – w czeskim kraju usteckim i niemieckiej Saksonii. – Na odcinku Cranzahl – Vejprty na linii z Chemnitz planowane jest zakończenie ruchu pociągów – potwierdza w krótkim komunikacie prasowym Magdalena Hanáčková, rzecznik usteckiego urzędu krajowego.
Dziś przygraniczne połączenie prowadzone jest przy współpracy Kolei Czeskich ČD z DB Regio niemieckimi jednostkami Desiro (seria 642). Pociągi kursują tylko w weekendy (po dwa kursy w soboty i w niedziele), bo obsługują głównie ruch turystyczny. Po stronie niemieckiej wpisane są w takt linii do 250-tysięcznego Chemnitz z dużym węzłem przesiadkowym. Połączenie z czeską siecią kolejową zapewniały natomiast dwie pary skomunikowanych na stacji granicznej pociągów z Chomutowa leżącego przy jednej z najważniejszych w Republice magistral.
Zamkną przygraniczne, ograniczą krajowe
Dowozowe pociągi krajowe obsługują co prawda nie tylko jadących na przesiadkę do Niemiec, na 58-kilometrowej trasie znajduje się bowiem kilka przystanków położonych w miejscowościach u stóp gór, ale cięcia dotkną i tych kursów. Popularna wśród rowerzystów kolej prawdopodobnie nie będzie już kursować w soboty i niedziele przez cały rok. Kraj ustecki wstępnie planuje, że połączenie funkcjonować będzie tylko od czerwca do września.
Likwidacja ruchu weekendowego zakończy dwudziestoletnią historię pasażerskiego przejścia granicznego w Vejprtach – po wojnie połączenie odtworzono tam dopiero w 1993 roku. Układ czynnych tras kolejowych wzdłuż granicy czesko-niemieckiej zmienia się w ostatnim czasie wyjątkowo dynamicznie. W lipcu ČD i DB wznowiły ruch na innym nieczynnym od 1945 roku odcinku – Dolní Poustevna – Sebnitz. Od czterech lat kolej regionalna nie łączy natomiast Jiříkowa i Ebersbach-Neugersdorf.
Śmierć techniczna – i co dalej?
Z innych wartych odnotowania zmian na czeskiej sieci warto wspomnieć przywrócenie ruchu na zamkniętym przed dwoma laty odcinku Moravská Třebová – Chornice. Ta ostatnia miejscowość to trzykierunkowy węzeł, który w 2012 roku stracił połączenia we wszystkich kierunkach naraz. Od września do wsi w kraju pardubickim z niespełna tysiącem mieszkańców ponownie docierają pociągi, ale tylko z jednej strony i w niemal niespotykanym w skali całych Czech formacie. ČD uruchamiają tam bowiem tylko dwie pary pociągów, do tego kursujących jedynie w dni robocze.
Wrzesień przyniósł też niespodziewane zamknięcie ruchu na 25-kilometrowym odcinku Mšeno – Mielnik w okolicach Pragi. Z powodu znacznego pogorszenia się stanu toru zarządca infrastruktury obniżył tam prędkość maksymalną aż do 10 km/h, a następnie całkowicie zamknął szlak. Pociągi zostały zastąpione autobusami i stan ten nie zmieni się co najmniej przez najbliższy rok. Choć SŽDC – odpowiednik PKP PLK – zapowiada, że prawdopodobnie ogłosi przetarg na naprawę, wciąż nie potwierdził, że znajdzie na jej przeprowadzenie środki. Jeśli tak się stanie, prace rozpoczną się jednak dopiero za kilka miesięcy.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.