Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Czechy. Zamkną lokalną kolej do Niemiec

Dalej Wstecz
Autor:

Kasper Fiszer

Data publikacji:
2014-10-19 09:06
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Czechy. Zamkną lokalną kolej do Niemiec
Vejprtyfot. Kasper Fiszer
Niebawem w swój ostatni kurs wyruszy pociąg łączący Republikę Czeską i Niemcy przez lokalne przejście graniczne w Vejprtach. Ograniczenia obejmą także krajowy odcinek tej trasy. Tymczasem wrzesień tego roku przyniósł niespodziewane zamknięcie jednej linii i wznowienie przewozów w niemal niespotykanej w Czechach formie na innej.

Na dwa miesiące przed wejściem w życie nowego rozkładu jazdy pociągów wiemy już, że z mapy pasażerskich połączeń kolejowych w Czechach zniknie kolejna kreska. Po zawieszeniu kursów na linii do Týnu nad Wełtawą z grudnia zeszłego roku i marcowej rezygnacji z ruchu na lokalnej trasie do Jakartovic pociągi znikną z granicznego odcinka Vejprty – Bärenstein – Cranzahl.

Koniec weekendowego połączenia dla turystów

Kolej ta łączy atrakcyjne turystycznie górskie tereny pasma Rudaw leżące po obu stronach granicy – w czeskim kraju usteckim i niemieckiej Saksonii. – Na odcinku Cranzahl – Vejprty na linii z Chemnitz planowane jest zakończenie ruchu pociągów – potwierdza w krótkim komunikacie prasowym Magdalena Hanáčková, rzecznik usteckiego urzędu krajowego.

Dziś przygraniczne połączenie prowadzone jest przy współpracy Kolei Czeskich ČD z DB Regio niemieckimi jednostkami Desiro (seria 642). Pociągi kursują tylko w weekendy (po dwa kursy w soboty i w niedziele), bo obsługują głównie ruch turystyczny. Po stronie niemieckiej wpisane są w takt linii do 250-tysięcznego Chemnitz z dużym węzłem przesiadkowym. Połączenie z czeską siecią kolejową zapewniały natomiast dwie pary skomunikowanych na stacji granicznej pociągów z Chomutowa leżącego przy jednej z najważniejszych w Republice magistral.

Zamkną przygraniczne, ograniczą krajowe

Dowozowe pociągi krajowe obsługują co prawda nie tylko jadących na przesiadkę do Niemiec, na 58-kilometrowej trasie znajduje się bowiem kilka przystanków położonych w miejscowościach u stóp gór, ale cięcia dotkną i tych kursów. Popularna wśród rowerzystów kolej prawdopodobnie nie będzie już kursować w soboty i niedziele przez cały rok. Kraj ustecki wstępnie planuje, że połączenie funkcjonować będzie tylko od czerwca do września.

Likwidacja ruchu weekendowego zakończy dwudziestoletnią historię pasażerskiego przejścia granicznego w Vejprtach – po wojnie połączenie odtworzono tam dopiero w 1993 roku. Układ czynnych tras kolejowych wzdłuż granicy czesko-niemieckiej zmienia się w ostatnim czasie wyjątkowo dynamicznie. W lipcu ČD i DB wznowiły ruch na innym nieczynnym od 1945 roku odcinku – Dolní Poustevna – Sebnitz. Od czterech lat kolej regionalna nie łączy natomiast Jiříkowa i Ebersbach-Neugersdorf.

Śmierć techniczna – i co dalej?

Z innych wartych odnotowania zmian na czeskiej sieci warto wspomnieć przywrócenie ruchu na zamkniętym przed dwoma laty odcinku Moravská Třebová – Chornice. Ta ostatnia miejscowość to trzykierunkowy węzeł, który w 2012 roku stracił połączenia we wszystkich kierunkach naraz. Od września do wsi w kraju pardubickim z niespełna tysiącem mieszkańców ponownie docierają pociągi, ale tylko z jednej strony i w niemal niespotykanym w skali całych Czech formacie. ČD uruchamiają tam bowiem tylko dwie pary pociągów, do tego kursujących jedynie w dni robocze.

Wrzesień przyniósł też niespodziewane zamknięcie ruchu na 25-kilometrowym odcinku Mšeno – Mielnik w okolicach Pragi. Z powodu znacznego pogorszenia się stanu toru zarządca infrastruktury obniżył tam prędkość maksymalną aż do 10 km/h, a następnie całkowicie zamknął szlak. Pociągi zostały zastąpione autobusami i stan ten nie zmieni się co najmniej przez najbliższy rok. Choć SŽDC – odpowiednik PKP PLK – zapowiada, że prawdopodobnie ogłosi przetarg na naprawę, wciąż nie potwierdził, że znajdzie na jej przeprowadzenie środki. Jeśli tak się stanie, prace rozpoczną się jednak dopiero za kilka miesięcy.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Słowacja. Studiujesz? Jesteś emerytem? Pojedziesz za darmo

Prawo & Finanse

Słowacja. Studiujesz? Jesteś emerytem? Pojedziesz za darmo

Jakub Dybalski 02 lipca 2014

Wielka Brytania. Pieniądze za dwie minuty spóźnienia pociągu

Prawo & Finanse

Wielka Brytania. Pieniądze za dwie minuty spóźnienia pociągu

Jakub Dybalski 01 lipca 2014

Czechy. Dwie szerokości toru, jedna kasa

Komunikacja

Czechy. Dwie szerokości toru, jedna kasa

Kasper Fiszer 20 czerwca 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5