Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Co z gazowcami? Ministerstwo odpowiada posłom i stawia na elektryki

Dalej Wstecz
Autor:

redakcja

Data publikacji:
2021-04-04 08:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Transport Publiczny

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Co z gazowcami? Ministerstwo odpowiada posłom i stawia na elektryki
fot. Autosan
W połowie lutego parlamentarzyści Solidarnej Polski wystąpili z interpelacją „w sprawie dyskryminacji technologii CNG”. W marcu do podnoszonych przez nich kwestii odniosło się Ministerstwo Klimatu i Środowiska, które podkreśla, że nie ma podstaw unieważnienia naboru projektów w ramach Programu Priorytetowego Zielony Transport Publiczny.

"Niezrozumiałe wykluczenie CNG"

W interpelacji przygotowanej przez posłów Piotr Uruskiego i Janusz Kowalskiego możemy przeczytać, że „paliwa CNG i LNG mają znacznie więcej zalet niż mocno promowane w Unii Europejskiej pojazdy elektryczne”. Parlamentarzyści powołują się przy tym na opinie ekspertów i raport „Autobusy napędzane CNG – tańsza, niskoemisyjna alternatywa dla autobusów elektrycznych” przygotowany przez Solidarną Polskę.

Posłowie podkreślają, że „zasadne wydaje się uwzględnienie technologii CNG i LNG w programach rządowych wspierających transport publiczny. A na pewno wykluczenie technologii CNG jest niezrozumiałe – jak np. w rozstrzygniętym niedawno przez NFOŚ programie dotacyjnym dla transportu zbiorowego. Samorządy powinny mieć swobodę wyboru technologii – kupowanie za ponad 4 mln jednego autobusu na wodór zamiast w tej samej cenie 4 autobusów CNG jest szczególnie dziś w trakcie pandemii bardzo kontrowersyjne i na pewno nie wspiera szybszej wymiany taboru autobusowego w miastach”.

Nie będzie zmian w Zielonym Transporcie Publicznym

W związku z tym przedstawiciele Solidarnej Polski pytali ministra odpowiedzialnego za klimat i środowisko czy otworzy możliwość dofinansowania rozwiązań technologii CNG i LNG w ramach programów dotacyjnych NFOŚ i unieważni Pan konkurs po to, by rozpisać go na nowo z uwzględnieniem technologii CNG/LNG.

W połowie marca do tego zapytania odniósł się Adam Guibourgé-Czetwertyński, podsekretarz stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska, który jednoznacznie podkreśla, że „mając na względzie zasadność wsparcia zakupów zeroemisyjnych autobusów elektrycznych i wodorowych w kontekście ograniczania zanieczyszczenia powietrza, jak również wobec braku stwierdzonych w ramach naboru nieprawidłowości, Ministerstwo Klimatu i Środowiska nie planuje unieważnienia naboru projektów w ramach Programu Priorytetowego Zielony Transport Publiczny”.

Elektryki czystsze i mniej awaryjne

To zamyka kwestię głównego pytania, ale warto również przytoczyć inne fragmenty odpowiedzi na tą interpelację. Przedstawiciel resortu przypomina, że zgodnie z Ustawą o elektromobilności i paliwach alternatywnych samorządy o liczbie ludności powyżej 50 tys. mieszkańców mają obowiązek zapewnienia określonego udziału pojazdów zeroemisyjnych we flocie transportu zbiorowego oraz pojazdów zero i niskoemisyjnych w realizowanych i zlecanych zadaniach publicznych.

Dodaje przy tym, że „zdecydowaną przewagą pojazdów elektrycznych oraz wodorowych jest fakt, że nie emitują one szkodliwych substancji do atmosfery, dzięki czemu przyczyniają się do polepszenia jakości powietrza w miastach, w których są użytkowane. Pojazdy napędzane gazem ziemnym posiadają silniki spalinowe oraz emitują zanieczyszczenia. Tego typu pojazdy nie posiadają limitów emisji zanieczyszczeń jak te dla pojazdów z silnikiem wysokoprężnym lub benzynowym, określone w normach emisji EURO”. Mają one także być mniej awaryjne niż pojazdy wyposażone w silnik spalinowy (brak układów turbodoładowania, zapłonowego, wydechowego) ze względu na prostszy układ napędowy, pojazdy elektryczne charakteryzują się mniejszą awaryjnością.

Elektromobilność to przyszłość

Zdaniem Guibourgé-Czetwertyński elektromobilność daje wielką szansę dla polskiego przemysłu oraz zmniejszenia bezrobocia w Polsce, która ma szansę stać się europejskim hubem produkcji akumulatorów do pojazdów elektrycznych.

Wiceminister wskazuje na rozwój fabryk baterii prowadzonych przez taki firmy jak: LG Chem, SK Hi-tech Battery Materials Poland, KET, Foosung, Enchem czy Nara Battery Engineering. „Firma LG Chem rozbudowuje fabrykę akumulatorów EV w Kobierzycach, która ma być jednym z największych takich zakładów na świecie. Z kolei pierwszą z planowanych trzech linii produkcyjnych akumulatorów EV uruchomił w Jaworznie koncern Daimler. Zakład od ponad roku produkuje już silniki dla marki Mercedes. Dzięki tym inwestycjom w 2019 roku Polska była drugim największym eksporterem akumulatorów litowo-jonowych pośród państw UE i siódmym na świecie” – pisze przedstawiciel resortu. Dodaje także, że nad Wisłą inwestują również europejscy producenci tacy jak Umicore cz Northvolt.

W odpowiedzi zaznaczono także, że Solaris Bus&Coach jest europejskim liderem w segmencie produkcji elektrycznych autobusów, wyposażony w baterie od polskiej firmy Impact Clean Power Technology będącej wiodącym producentem systemów bateryjnych dla transportu publicznego, a oprócz Solarisa elektryczne autobusy produkują w Polsce Volvo Polska oraz MAN. W 2020 roku Polska stała się największym eksporterem autobusów elektrycznych w UE, z udziałem 46% rynku unijnego eksportu.

Interpelacja i odpowiedź ministra zamykają sprawę dofinansowania w ramach Zielonego Transportu Publicznego, ale warto pamiętać o tym, że wiele polskich miast różnicuje flotę autobusów pod względem napędu i często wybiera gazowce, które rzeczywiście są tańsze i traktowane jako bardziej ekologiczne niż autobusy o tradycyjnym napędzie.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
MPK Radom rozstrzygnęło przetarg na leasing autobusów CNG

Komunikacja

MPK Radom rozstrzygnęło przetarg na leasing autobusów CNG

Witold Urbanowicz 01 kwietnia 2021

MPK Radom z ofertami na leasing autobusów CNG. MAN vs Solaris

Komunikacja

MPK Radom z ofertami na leasing autobusów CNG. MAN vs Solaris

Witold Urbanowicz 18 marca 2021

Warszawa: Pierwszy gazowy Solaris przed odbiorami

Przestrzeń

Warszawa: Pierwszy gazowy Solaris przed odbiorami

Witold Urbanowicz 11 marca 2021

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5