Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Co łączy komunikację miejską i sport? Bilet. Często ten sam

Dalej Wstecz
Autor:

Tomasz Larczyński

Data publikacji:
2016-01-20 14:50
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Co łączy komunikację miejską i sport? Bilet. Często ten sam
Stadion Narodowy i SKMfot. Adam-dalekie-pole, lic. CC 3.0
Coraz częściej organizatorzy imprez sportowych w Polsce współpracują z przewoźnikami. Z jednej strony to ułatwienie dla kibiców, z drugiej to promocja komunikacji publicznej. Korzystają na tym obie strony, choć w różnych miastach model i odwaga we wprowadzaniu takiego rozwiązania się różni.

Transport publiczny w Polsce, podobnie jak w większości Unii Europejskiej, znajduje się w specyficznej sytuacji. Z jednej strony dominującym trendem jest promowanie konkurencji wśród przewoźników, z drugiej – główna rywalizacja konkurencyjna przebiega nie między przewoźnikami, lecz między całym sektorem transportu zbiorowego a motoryzacją indywidualną. Ponadto, mimo tego, że w dużej mierze (choć nierównomiernie) poprawił się stan taboru dzięki wykorzystaniu funduszy unijnych, duża grupa kierowców samochodów, którzy przez wiele lat nie korzystali z innego środka transportu, ma obraz stanu komunikacji publicznej zarejestrowany w latach dziewięćdziesiątych.

Na szczęście coraz powszechniej przewoźnicy mający doświadczenie z wewnętrznej konkurencji w ramach sektora transportu zbiorowego wychodzą ze swoją ofertą do osób pozostających jak dotąd poza nim. Siłą rzeczy powinna być ona powiązana z miejskim życiem za drzwiami prowadzącymi z dworca na ulicę – gdzie dotąd kończyło się zainteresowanie pasażerem.

Samochód się nie przyda

Szczególnym (dla transportu) przypadkiem takiego miejskiego życia są różne imprezy masowe – kulturalne, rozrywkowe czy sportowe. O ile nie odbywają się one w ścisłych centrach miast, generują nieproporcjonalnie wysoki udział motoryzacji indywidualnej w transporcie dowozowym i odwozowym. Najłatwiej bowiem da się przyciągnąć pasażerów do transportu publicznego na stałych trasach i o stałych godzinach, a więc najczęściej przy dojeździe do miejsc pracy i nauki, gdyż obycie z rozkładem jazdy i specyfiką oferty transportowej w danej relacji powoduje większe zaufanie do komunikacji zbiorowej.

Tymczasem podróż na imprezy odbywające się nieraz na obrzeżach miast, na słabo znanym pasażerowi obszarze, o późnych godzinach, rodzi nieufność co do możliwości powrotu transportem zbiorowym i tym samym zwrot ku „zawsze pewnemu” samochodowi. Zachętą dla pewnej grupy pasażerów, mogącą przeważyć szalę przy wyborze, jest w takiej sytuacji właśnie oferta promocyjna poszczególnych przewoźników.

Warszawa najwygodniejsza

Aglomeracja warszawska to najlepiej zarządzany duży system transportu miejskiego w Polsce i stąd nie dziwi, że także w tej kwestii spotkamy tu rozwiązanie modelowe. Osoby dysponujące dokumentami wstępu na mecze na Stadionie Narodowym są uprawnione do bezpłatnego korzystania z transportu publicznego (wraz z SKM) w granicach pierwszej strefy biletowej w dniu meczu, od godziny 6 rano do godziny 1 w nocy w dniu następnym, a także do bezpłatnego korzystania z parkingów P+R. Na szczególną pochwałę zasługuje to ostatnie rozwiązanie, w połączeniu z płatnymi parkingami wokół stadionu skutecznie zachęcające do korzystania z transportu publicznego.

Podobne rozwiązanie, choć na mniejszą skalę, funkcjonuje w Gdańsku. Dojazdy na mecze na stadionie w dzielnicy Letnica zapewnia trójmiejska SKM, są one dla kibiców bezpłatne (za okazaniem biletu na mecz) w relacji Gdańsk Główny-Gdańsk Stadion Expo-Gdańsk Główny. Oferta nie obejmuje jednak reszty sieci SKM, ani żadnej linii ZTM Gdańsk (niedaleko stadionu znajduje się także przystanek tramwajowy).

– Przejazdy na mecze zamawia i opłaca Klub Sportowy Lechia Gdańsk SA, czasem robią to także organizatorzy innych imprez na stadionie czy w przyległym Amber Expo, choć przyznać trzeba, że to ostatnie jest teraz rzadziej spotykane. Z Lechią nie mamy zawartej stałej umowy, klub za każdym razem wykupuje przejazdy na konkretny mecz. Pociągi uruchamiany komercyjnie, a kibice wbrew pozorom nie niszczą składów. My ze swojej strony jesteśmy zadowoleni z możliwości "obsługi stadionowej" i chcemy ją kontynuować w przyszłości – powiedział nam Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży w spółce PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście.

Kolejowa linia „meczowa”

Natomiast na uwagę zasługuje to, iż przejazdy w relacji Gdańsk Główny-Gdańsk Stadion Expo prowadzone są na jednotorowej linii 249, na której rozkładowy ruch pasażerski zakończono w 2005 r. Zrewitalizowano ją specjalnie dla potrzeb dowozowych na stadion, zatem aktualnie linia utrzymywana jest tylko dla przewozów „meczowych” (w przeciwnej relacji pociągi korzystają z równoległej towarowej linii 227). Cieniem na tym kładzie się jednak brak jakiegokolwiek systemowego, choćby średnioterminowego uregulowania kwestii przewozów w formie umowy z przewoźnikiem.

Bardzo ograniczony zasięg miały podobne działania w Poznaniu. W ostatnim czasie tylko z okazji meczu Lech-Legia 27 października 2013 r. Koleje Wielkopolskie umożliwiły przejazd do i z Poznania z ulgą 30–procentową za okazaniem Karty Kibica (od 11:00 do 24:00).

Także Wrocław nie posiada takiej regularnej oferty. Można tu jednak wspomnieć o odbywających się aktualnie (16-29 stycznia 2016) mistrzostwach Europy w piłce ręcznej, podczas których za okazaniem biletu na mecz można korzystać nieodpłatnie z linii tramwajowej T4 Rynek-Zoo.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Częstochowa. Tańszych biletów na razie nie będzie

Komunikacja

Częstochowa. Tańszych biletów na razie nie będzie

Dominik Wójcik 18 marca 2016

Bilet metropolitalny (nie)dostępny na PKM

Komunikacja

Bilet metropolitalny (nie)dostępny na PKM

Michał Szymajda 16 listopada 2015

Augustów nie skorzysta z unijnych pieniędzy. Kłopot to brak pasażerów

Prawo & Finanse

Augustów nie skorzysta z unijnych pieniędzy. Kłopot to brak pasażerów

Martyn Janduła 10 listopada 2015

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS