Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Co czwarty kierowca z wadą wzroku jeździ bez okularów i soczewek

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2019-11-12 16:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Co czwarty kierowca z wadą wzroku jeździ bez okularów i soczewek
fot. Pflatsch, lic. GNU/CC A-SA 3.0 Unported
Interesujące dane przynosi badanie przeprowadzone dla Vision Express dotyczące… wzroku kierowców. Wynika z niego, że przepytywani kierowcy badają wzrok raczej rzadziej niż częściej, a niektórzy jeżdżą „na ślepo”.

Badanie jest elementem kampanii edukacyjnej (a przy okazji reklamowej), którą Vision Express, czyli duża sieć gabinetów optycznych, prowadzi razem z Instytutem Transportu Samochodowego. Zlecono je instytutowi IQS, który w październiku przepytał telefonicznie reprezentatywną grupę tysiąca kierowców w wieku od 18 do 65 lat.

Z badań wynika m.in. że 44 proc. kierowców ma stwierdzoną wadę wzroku, a 84 proc. z nich ma zalecone różne metody korekcji wzroku, co nie jest niespodziewane, bo zapewne odpowiada statystyce dla całego społeczeństwa. Bardziej niepokojące że 24 proc. z nich, czyli prawie 1/4 w ogóle nie używa w czasie jazdy okularów lub soczewek kontaktowych.

To rzecz jasna ankieta, a nie kompleksowe badanie wzroku kierowców, ale jednak co czwarty pytany kierowca przyznaje, że źle widzi i siada za kółkiem nic z tym nie robiąc.

To o tyle istotne, że, jak przyznaje w komentarzu do miniraportu opartego o wyniki ankiety przedstawicielka Instytutu Transportu Samochodowego, 90 proc. informacji jakie docierają do kierowcy to informacje wzrokowe. - Sprawność ta ulega osłabieniu wraz z wiekiem, a zatem aby sprawnie i odpowiedzialnie funkcjonować w roli kierowcy, należy na bieżąco i refleksyjnie podchodzić do wszelkich obserwowanych zmian w tym zakresie – mówi dr Ewa Odachowska, psycholog transportu z ITS.
Co ciekawe podobny odsetek przepytanych kierowców (24 proc.) deklaruje że bada wzrok co 3 lata lub rzadziej.

– Zazwyczaj pogorszenie widzenia następuje stopniowo, z tego powodu może pozostać niezauważone od razu przez samego kierowcę. Ważnym czynnikiem, wpływającym na bezpieczeństwo w trakcie jazdy, jest także osłabienie zdolności akomodacji soczewki oka. Wpływa ona na ostrość widzenia przedmiotów w różnej odległości, np. tablicy rozdzielczej samochodu i oddalonych od pojazdu znaków drogowych – komentuje dr Robert Grabowski, dyrektor medyczny Vision Express.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Solarisy naszpikowane elektroniką. Zyskały CMS

Komunikacja

Solarisy naszpikowane elektroniką. Zyskały CMS

jd/inf. pras. 08 listopada 2019

MPK Łódź: Bezpłatne kursy dla przyszłych kierowców autobusów

Komunikacja

MPK Łódź: Bezpłatne kursy dla przyszłych kierowców autobusów

Roman Czubiński 08 listopada 2019

Rafał Weber: Wyższe mandaty? Tak. Pierwszeństwo pieszych? Nie.

Komunikacja

Rafał Weber: Wyższe mandaty? Tak. Pierwszeństwo pieszych? Nie.

Jakub Dybalski 23 października 2019

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5