Cieszyn przymierza się do realizacji sporej inwestycji, której ułatwi korzystanie z komunikacji miejskiej. Projekt zakłada wdrożenie systemu dynamicznej informacji pasażerskiej oraz biletu elektronicznego.
Przedmiotem przetargu jest dostawa wraz z wdrożeniem systemu dynamicznej informacji pasażerskiej w ramach powstającego węzła przesiadkowego przy dawnym dworcu PKP w rejonie ul. Hajduka i Bobreckiej. Efektem prac, oprócz uruchomienia informacji pasażerskiej w czasie rzeczywistym w ramach węzła, mają być także informacja pasażerska w autobusach oraz e-bilet.
Wykonawca ma dostarczyć dwie tablice dworcowe, siedem tablic na peronach węzła przesiadkowego, oraz jedną tablicę na przystanku autobusowym komunikacji miejskiej na terenie węzła przesiadkowego. Zadaniem wyłonionej w postępowaniu firmy będzie też wdrożenie systemu informatycznego dla zarządzania rozkładem jazdy i monitoringu bezpieczeństwa wraz z niezbędnymi stanowiskami komputerowymi – dla transportu lokalnego z poziomu operatora miejskiego (ZGK w Cieszynie Sp. z o.o.), a dla transportu ponadlokalnego z poziomu dyspozytora na węźle przesiadkowym. Zgodnie z założeniami informacje o transporcie lokalnym miałyby wyświetlać się w oparciu o rzeczywistą lokalizację autobusów, natomiast o transporcie ponadlokalnym – w oparciu o wprowadzony do systemu rozkład jazdy przewoźników z możliwością przejścia na tryb online dla zainteresowanych przewoźników.
Wykonawca będzie musiał też zapewnić serwis internetowy dla pasażerów komunikacji publicznej – rozkład ma być bowiem wyświetlany za pomocą aplikacji mobilnej. Zadaniem firmy będzie też wyposażenie w pojazdów w urządzenia wykorzystywane do przekazywania informacji o lokalizacji autobusu do systemu zarządzania rozkładem jazdy i monitoringu bezpieczeństwa. System ten ma umożliwiać także prezentację informacji pasażerskiej wewnątrz pojazdów – za pomocą elektronicznych tablic informacyjnych LCD, prezentujących przebieg trasy, linię i kierunek z wyszczególnieniem przystanków oraz równolegle informacją głosową.
Zadaniem wybranego podmiotu będzie dostawa i wdrożenie systemu biletu elektronicznego w komunikacji lokalnej, z docelowym wycofaniem bądź redukcją do minimum biletu tradycyjnego. W tym celu wykonawca będzie musiał wyposażyć autobusy w kasowniki zbliżeniowe na karty elektroniczne. Co najmniej jedno urządzenie w autobusie powinno zapewniać możliwość mikropłatności kartami zbliżeniowymi oraz za pomocą telefonu z funkcją NFC, a także funkcję uzupełniania informacji o doładowanych środkach dotyczących biletu elektronicznego, które to uzupełnienie zostało uprzednio wykonane poprzez internet. Ponadto przewidziano wyposażenie budynku węzła przesiadkowego w urządzenia do doładowania kart elektronicznych oraz w biletomaty dla sprzedaży biletów dla komunikacji ponadlokalnej (gotówka, płatności elektroniczne).
Termin składania ofert mija 21 listopada. W postępowaniu mogą brać udział firmy, które w ciągu ostatnich trzech lat zrealizowały co najmniej jedną dostawę wraz z instalacją i wdrożeniem oprogramowania systemu zarządzania transportem publicznym oraz dynamicznej informacji pasażerskiej obsługującego pojazdy transportu publicznego i elektroniczne tablice informacji pasażerskiej. Najważniejszym kryterium jest cena (60%). Pozostałe punkty można otrzymać za okres gwarancji na wykonane zamówienie (12%), czas usunięcia awarii krytycznej (12%), czas usunięcia awarii niekrytycznej oraz usterki (10%), doświadczenie osoby, która będzie pełnić funkcję kierownika zespołu (6%). Na realizację przeznaczono 210 dni.
Wizualizacja węzła: pracownia projektowa Archex