Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Chorzów: Czy uda się przybliżyć kolej do centrum przesiadkowego?

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Madrjas

Data publikacji:
2021-01-19 12:20
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Chorzów: Czy uda się przybliżyć kolej do centrum przesiadkowego?
Fot. Google Maps
Chorzów: Czy uda się przybliżyć kolej do centrum przesiadkowego?
Chorzów: Czy uda się przybliżyć kolej do centrum przesiadkowego?
Rozpoczęło się projektowanie modernizacji linii kolejowej nr 131 z Chorzowa na północ konurbacji górnośląskiej. To szansa na poprawę wykorzystania kolei w podróżach. Posłowie pytają o efekty wartego 1,5 mld zł projektu dla pasażerów, a społecznicy apelują o wygodne węzły przesiadkowe.

Przed miesiącem PORR podpisał długo oczekiwaną umowę z PKP PLK na opracowanie dokumentacji projektowej oraz realizację robót budowlanych na pierwszym odcinku (LOT A) Magistrali Węglowej – od stacji Chorzów Batory do stacji Nakło Śląskie. Wartość kontraktu na remont 31 km linii kolejowej to ponad 1,5 miliarda złotych.

Jakie efekty dla pasażerów?

Grupa posłów (Jerzy Polaczek, Bożena Borys-Szopa, Marek Wesoły, Wojciech Szarama, Andrzej Gawron) w interpelacji skierowanej do Ministra Infrastruktury zwraca uwagę, że realizacja inwestycji za tak ogromną kwotę powinna przynieść korzyści dla pasażerów i klientów kolei, ale nie przedstawiono zakładanych efektów projektu. Dlatego pytają ministra o docelowe prędkości szlakowe i czasy przejazdu na odcinku Katowice-Tarnowskie Góry, zakładany rodzaj nawierzchni torowej i termin rozpoczęcia prac na gruncie. Pada również pytanie o remont zabytkowej hali peronowej w Bytomiu.

- Do tej pory parametry infrastruktury powodowały, że czasy przejazdu pociągów pasażerskich w relacji Katowice-Tarnowskiego Góry o długości niespełna 34 km nie pozwalały na skuteczne konkurowanie z transportem drogowym i to pomimo faktu, że infrastruktura w ostatnich 10 latach uległa poprawie i obecne czasy przejazdów są historycznie najkrótsze. W obecnym rozkładzie jazdy pociągów 2020\2021 najszybszy pociąg Kolei Śląskich pokonuje odcinek Tarnowskie Góry-Katowice w czasie 46 minut, a pociąg PKP IC w czasie 39 minut, co daje odpowiednio średnie prędkości handlowe jedynie na poziomie odpowiednio 44 i 52 km/h – wskazują posłowie, oczekując znacznej poprawy tych parametrów.

PLK otwarta na zmiany w projekcie

Jak podała Polska Agencja Prasowa, w inwestycji nie przewidziano budowy nowych torów dla ruchu aglomeracyjnego – powstanie jedynie trzeci tor na odcinku Chorzów Batory – Chorzów Miasto. Jak podano, na przystanku Bytom Północny perony mają być przesunięte w stronę ul. Strzelców Bytomskich. Odpowiadając na pytanie PAP prezes PKP PLK Ireneusz Merchel zapewnił, że ponieważ prace będą prowadzone w formule „projektuj i buduj”, jeszcze na ich pierwszym etapie PLK dopuszczają możliwość uzasadnionych zmian w zakresie np. infrastruktury pasażerskiej.

To stwierdzenie bardzo ucieszyło społeczników z Chorzowa, którzy również walczą o zmianę lokalizacji stacji, tak jak ma to mieć miejsce w Bytomiu. Chodzi o przystanek Chorzów Miasto, o którym dokładnie pisaliśmy już trzy lata temu. W skrócie: choć linia kolejowa przylega do centrum przesiadkowego utworzonego przy chorzowskim Rynku, to peron znajduje się kilkaset metrów dalej. Przesunięcie go bliżej byłoby możliwe, o ile peron będzie o standardowej długości 200 metrów, zamiast obecnych 400 metrów; to jednak nie do końca podoba się miejskim urzędnikom, którzy marzą o zatrzymywaniu pociągów dalekobieżnych na dwóch stacjach w Chorzowie (Batorym i w Mieście). Szkopuł w tym, że od grudnia 2020 r. przez Chorzów Miasto nie przejeżdża jednak… żaden pociąg PKP Intercity.

Teraz umożliwienie wprowadzenia “uzasadnionych zmian” przez PKP PLK daje szansę na przeanalizowanie tej kwestii. Inicjatywa "Chcemy stacji Chorzów Miasto przy Rynku" opublikowała list otwarty do prezesa PKP PLK w tej sprawie. – Integracja transportu, w tym wygodna infrastrukturalna przesiadkowa, jest głównym warunkiem zdrowego funkcjonowania transportu zbiorowego. To, że obecnie w Chorzowie kolei nie wykorzystujemy czy wręcz jej nie dostrzegamy, nie oznacza, że tak samo będzie za 2, 5 czy 10 lat. Wówczas z centrum przesiadkowego co 5-10 minut zobaczymy przejeżdżające nieopodal szybkie pociągi kolei metropolitalnej, z których mało komu będzie się opłacało korzystać, ponieważ wiązałoby się to koniecznością odległego dojścia. Nam nie opłaca się popełniać błędów, których można uniknąć; za 5-10 lat, jak się okaże, że pociąg metropolitalny to wygodna i najszybsza forma transportu w zapchanych miastach. nikt nam stacji bliżej tramwaju czy autobusu nie przeniesie. Należy wykorzystać tę jedyną możliwość, która się właśnie ponownie otworzyła – tym bardziej, że to inwestycja z budżetu centralnego – mówi portalowi transport-publczny.pl Michał Plaza z Inicjatywy.

Co na to PKP PLK? Jak zapewnia zarządca infrastruktury, postulat zostanie przeanalizowany. – Odpowiedź uwzględni uwarunkowania dotyczące stacji, powiązanie lokalizacji peronu Chorzów Miasto z otoczeniem oraz aspekty ruchowo-eksploatacyjne – poinformował nasz portal Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP Polskie Linie Kolejowe.

Eksperci popierają przesunięcie stacji

Inicjatywa społeczników jest popierana przez ekspertów. Kamila Rożnowska, rzecznik Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii podkreśla, że w opracowanej przez GZM Koncepcji Kolei Metropolitalnej wszystkie trzy warianty inwestycyjne zakładały zmianę lokalizacji stacji Chorzów Miasto. – W naszej opinii oraz autorów koncepcji KM zmiana lokalizacji tej stacji byłaby korzystna dla pasażerów. Rozmowy w tej sprawie prowadziliśmy już dwa lata temu. Jednak w tej sprawie istotny jest też poziom zaawansowania prac prowadzonych przez PKP PLK oraz wskazane przez nich uwagi dotyczące technicznych i przestrzennych uwarunkowań, wpływających na brak możliwości zmiany lokalizacji. W sytuacji, gdy pojawi się możliwość ponownej analizy lokalizacji i dokonanie ewentualnych zmian, zasadnym wydaje się wzięcie pod uwagę rozwiązań, które będą korzystne dla pasażerów i ułatwią lepszą integrację wszystkich środków transportu. Istotne jest tutaj również stanowisko miasta Chorzów w tej kwestii – informuje Rożnowska.

List poparcia dla przeniesienia przystanku przesłała do PKP PLK Fundacja Prokolej. Zgłosiła ona zresztą… analogiczny wniosek w czasie konsultacji tzw. Programu Przystankowego. – W naszej ocenie obecne położenie stacji Chorzów Miasto nie sprzyja integracji komunikacji drogowej i kolejowej, a w konsekwencji stanowi barierę dla rozwoju systemu transportu publicznego, obsługującego Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię. Rozpoczynające się właśnie prace modernizacyjne na linii nr 131 (na odcinku Chorzów Batory – Nakło Śląskie) tworzą natomiast unikalną możliwość zmiany tego stanu rzeczy – napisała Fundacja. – Mając na uwadze cel w postaci poprawy mobilności mieszkańców aglomeracji, a także rozwoju transportu kolejowego jako alternatywy dla motoryzacji indywidualnej, zwracamy się z prośbą o uwzględnienie w rozwiązaniach planistycznych przebudowy stacji Chorzów Miasto i postulatów lokalnej społeczności – apeluje do PKP PLK Prokolej.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Więcej kursów KŚ dzięki GZM. Co dalej?

Komunikacja

Więcej kursów KŚ dzięki GZM. Co dalej?

Roman Czubiński 09 maja 2019

Centrum Przesiadkowe w Chorzowie może być trzy razy lepsze

Przestrzeń

Centrum Przesiadkowe w Chorzowie może być trzy razy lepsze

Jakub Madrjas 27 lutego 2018

Sześć wielkopolskich dworców przy liniach 353 i 131 do przebudowy

Przestrzeń

Sześć wielkopolskich dworców przy liniach 353 i 131 do przebudowy

Witold Urbanowicz 29 czerwca 2017

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5