Pomiędzy miastem a położonym peryferyjnie dworcem kolejowym Chorzele od niedawna kursują gminne autobusy. Ich rozkład nie jest jednak zsynchronizowany z odjazdami pociągów. Odjazdów nie zaplanowano zaś w ogóle w soboty i niedziele.
Chorzele to niewielkie, ok. 3-tysięczne miasto leżące w północnej części województwa mazowieckiego. Od czerwca zeszłego roku docierają tam pociągi Kolei Mazowieckich z Ostrołęki, a od grudnia – kursy Polregio z Olsztyna i Szczytna. Tym samym po wieloletniej przerwie samorządy regionalne przywróciły komunikację na nieczynnej przez ok. 20 lat linii nr 35. Teraz na dworzec kolejowy można dotrzeć nowymi połączeniami gminnymi.
Poszczególne linie obsługują podchorzelskie wsie
Odległość, jaka dzieli centrum miejscowości i położoną peryferyjnie stację, jest dość znaczna – wynosi ok. 4 km, marsz zająłby więc przeciętnie niespełna godzinę. W tym roku lokalne władze uruchomiły więc połączenia pozwalające pokonać ten dystans komunikacją zbiorową. Powstały trzy linie, przy czym każda z nich łączy dworce autobusowy i kolejowy, lecz przebieg trasy jest różny i obejmuje przejazd przez wsie podlegające gminie miejsko-wiejskiej Chorzele. – Na każdej linii odbywają się dwa kursy dziennie – mówi Aneta Bacławska, zastępca burmistrza Chorzel.
Oferta jest więc skromna, a dodatkowo ograniczona jedynie do dni roboczych. W soboty i niedziele komunikacja gminna nie jest prowadzona w ogóle. Rolę operatora pełni firma Przewozy Krajowe i Zagraniczne Osób Czapliccy. Przewoźnik wykorzystuje w gminie Chorzele tabor własny. – Linie są dotowane z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych – poinformowała nas przedstawicielka samorządu. Połączenia nie mają zatem statusu komunikacji miejskiej.
Jeśli pilotaż się uda, połączeń ma przybyć
Utrudnieniem w realizacji podróży łączonej autobusem i pociągiem jest przy tym nie tylko brak kursów w dni wolne, ale też brak synchronizacji sporej części połączeń gminnych z pociągami Kolei Mazowieckich. Nasza rozmówczyni tłumaczy, że zaproponowana oferta ma charakter pilotażowy, co oznacza, że może być wkrótce skorygowana. – Staramy się jednak również zapewnić dojazd do placówek oświatowych, medycznych oraz urzędów – zastrzega. Dodaje, że gmina planuje w przyszłości uruchomić dodatkowe linie, które miałyby pomóc w dojeździe na połączenia KM w pełnym wymiarze.
Powrót regularnych połączeń pasażerskich na linię nr 35 ma mieć bowiem duże znaczenie dla lokalnej społeczności. – Kolej umożliwia szerszą dostępność do komunikacji krajowej i międzynarodowej. Połączenia kolejowe zapewniają szybszy dojazd do szkół wyższych czy zakładów pracy, a przede wszystkim transport kolejowy jest mniej emisyjnym w porównaniu do transportu drogowego i lotniczego środkiem transportu – komentuje Aneta Bacławska.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.