Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Chiny. W Ningbo jeździ autobus elektryczny ładowany w… 10 sekund

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2015-07-30 14:07
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Chiny. W Ningbo jeździ autobus elektryczny ładowany w… 10 sekund
Ningbofot. Jiong Sheng, lic. CC BY-SA 2.0
Państwowa agencja prasowa Xinhua poinformowała, że od wtorku po mieście Ningbo jeździ autobus elektryczny, którego ładowanie trwa zaledwie 10 sekund. W ciągu najbliższych trzech lat na ulice ma trafić 1,2 tys. podobnych pojazdów.

Światowe media już ogłosiły, że to najszybciej ładowany autobus elektryczny na świecie. Nie znaczy to, że pojazd może rano postać chwilkę przy ładowarce, a potem jeździć cały dzień. Na razie autobus jeździ po 11–kilometrowej trasie, składającej się z 24 przystanków. Energia w bateriach może być uzupełniana w bazie, albo na jednym ze wspomnianych postojów w czasie wymiany pasażerów. Dziesięciosekundowy postój pozwala na uzyskanie zapasu energii, dzięki któremu autobus może przejechać ok. 5 km.

Pojazd jest dziełem Zhuzhou Electric Locomotive, spółki–córki państwowego potentata w produkcji taboru kolejowego China Railway Rolling Stock Corporation (CRRS). Pierwszy pojazd, który był gotowy już w kwietniu, trafił na ulice liczącego w sumie ok. 5 mln mieszkańców Ningbo, bo w mieście znajduje się fabryka firmy. W ciągu najbliższych trzech lat ma powstać ok. 1,2 podobnych autobusów. Firma liczy na sprzedaż również za granicą.

Przedstawiciele spółki zwracają uwagę, na niższe koszty eksploatacji (według ich deklaracji o 30–50 proc.) w stosunku do innych autobusów elektrycznych. Baterie mają według nich żywotność miliona ładowań i powinny wystarczyć na 10 lat.

Chiński pomysł nie jest nowy. Wiele firm z branży od pewnego czasu rozwija technologię umożliwiającą ładowanie baterii autobusów elektrycznych nie raz, czy kilka razy w ciągu doby, ale wielokrotnie w trakcie kursowania, podczas krótkich postojów. Opisywaliśmy współpracę Solarisa i Bombardiera przy ładowanym indukcyjnie z poziomu jezdni autobusie jeżdżącym po Brunszwiku. Z kolei w Hamburgu w zeszłym roku Siemens i Volvo zaprezentowały hybrydę ładowaną przez maszt. Infrastruktura w obu przypadkach znajduje się na trasie. Ale ładowanie trwa jednak kilka minut.

Za to Politechnika w Lozannie pracuje nad systemem nazywanym TOSA, podobnym do chińskiego. Autobus podjeżdżający na przystanek były ładowany dzięki wysięgnikowi, który umożliwiałby mu przejechanie do następnego przystanku. Proces trwałby ok. 15 sekund. W zeszłym roku naukowcy zapowiadali, że planują wypuścić prototyp na ulice Genewy w 2017 r.




Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.




Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Czy londyńskie metro zagrało w Gwiezdnych Wojnach?

Przestrzeń

Czy londyńskie metro zagrało w Gwiezdnych Wojnach?

Jakub Dybalski 08 kwietnia 2016

High Line - od Alei Śmierci do modnej okolicy

Przestrzeń

High Line - od Alei Śmierci do modnej okolicy

Marcin Żywiałkowski 04 kwietnia 2016

Lwowskie Veturilo? Nextbike uruchomił bike-sharing na Ukrainie

Mobilność

Lwowskie Veturilo? Nextbike uruchomił bike-sharing na Ukrainie

Jakub Dybalski 01 kwietnia 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5