Aktywność chińskich producentów w zdobywaniu autobusowych rynków europejskich budzi podziw. Głównym towarem eksportowym są autobusy elektryczne. Rozwiązania techniczne w nich proponowane są interesujące, ale jakość wykonania niektórych autobusów demonstracyjnych budzi zastrzeżenia. Co pokazał na największych autobusowych targach świata Busworld znany także w Polsce BYD?
Z największych chińskich firm na targach Busworld w Kortrijk pojawili się najwięksi gracze: CRRC, BYD, Higer, a także kilka mniej znanych firm. Niemal wszyscy producenci z Dalekiego Wschodu pokazali autobusy elektryczne. W wystawcach widać postęp: na stoiskach, inaczej niż w latach poprzednich, spotkać można anglojęzycznych pracowników koncernów, którzy są chętni nie tylko do… przeprowadzania ankiet z potencjalnymi klientami, jak było jeszcze nie dawno. Chińczycy odrobili też lekcje z budowy autobusów na rynek europejski i wyraźnie widać postęp jeśli chodzi o tonowanie agresywnego designu i wystrój wnętrza. Ale to jeszcze nie to, czego oczekują np. klienci z Niemiec.
Premiera e-midibusa
BYD, w Polsce znany z testów e-busów w Warszawie i nieudanej próby dostawy 10 elektrycznych autobusów o długości 12-metrów do Warszawy, pokazał w Kortrijk dwa autobusy. Pierwszy z nich to nowość w ofercie firmy: elektryczny midibus o długości 8,75 m. Autobus może przyjąć na pokład do 58 osób. Pojazd napędzają dwa motory elektryczne o łącznej mocy 180 kW. Autobus może wjechać pod wzniesienie o nachyleniu 17% co jest istotne o tyle, że produkt dedykowany jest dla miast o gęstej zabudowie i często, jak we Włoszech, dużej ilości wzniesień. Na razie, w liczbie 21 sztuk, kupi je operator Conexxion, działający w Holandii, w prowincji Holandia Północna (a więc także w Amsterdamie i na północ od niego).
Wybór elektrycznych minibusów przez holenderskiego operatora jest o tyle oczywiste, że europejski oddział BYD ma siedzibę właśnie w Holandii, w miejscowości Schiedam pod Rotterdamem. Z kolei na lotnisku Schiphol działa flota 35 e-busów wożących pasażerów do i z samolotu.
12-metrowy Chińczyk z Węgier
Drugim pojazdem był znany już w Europie e-bus 12-metrowy. Nowością w nim jest to, że został zmontowany na Węgrzech, tuż przy granicy ze Słowacją w Komarom. Jego wnętrze przeprojektowano w taki sposób, by znalazły się w nich 3 pary dwuskrzydłowych drzwi. Niestety, o ile jakość montażu jest stosunkowo dobra, to materiały wykończeniowe (listwy, wiatrołapy, ściany wewnątrz) nie zadowoliłyby raczej odbiorcy z Zachodniej Europy. Choć oczywiście każdy klient ma prawo do zamówienia pojazdu w takim standardzie, jaki mu się podoba.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.