W postępowaniu przetargowym w roku 2016 Chicago Transit Authority (CTA) wyłoniło zwycięzcę przetargu na dostawę 846 wagonów metra. Zwycięzcą okazała się chińska spółka z Grupy CRRC. Po pięciu latach pierwsze nowe pociągi zaczęły obsługiwać pasażerów.
Zwycięzca przetargu, spółka CSR Sifang America, zobowiązała się nie tylko do dostarczenia nowych wagonów serii 7000, ale także ich wyprodukowania w Chicago. W związku z tym w mieście powstał pierwszy od 35 lat nowy zakłada produkujący tabor, a w którym zatrudnienie znalazło ponad 170 osób. Koszt budowy zakładu wyniósł ok. 40 mln USD.
Kontrakt o wartości 1,31 mld dolarów obejmuje dostawę 846 wagonów. Cena zaoferowana przez chińskiego producenta była o 226 mln niższa od oferowanej przez konkurenta – firmę Bombardier, która w latach 2009-2015 dostarczyła ponad 700 wagonów – również do obsługi metra. Podstawowa część przyznanego kontraktu obejmuje wyprodukowanie 400 wagonów, z opcją na 446 kolejnych.
Nowe składy są przystosowany do eksploatacji przy prędkości 110 km/h. Zgodnie z pierwotnymi zapowiedziami pierwsze pociągi miały zostać dostarczone w roku 2019, a na liniach obsługujących mieszkańców pojawić się rok później. Pandemia koronawirusa wymusiła jednak zmiany harmonogramu – pierwsze jazdy, jeszcze bez udziału pasażerów zaczęto w roku 2020, a dopiero w kwietniu 2021 pierwsze składy rozpoczęły obsługę ruchu w aglomeracji.
Dostawa wyprodukowanego przez Chińczyków taboru odmłodzi flotę metra w Chicago. Dzięki nowym pociągom średni wiek taboru wyniesie 11 lat (w roku 2011 wynosił 26 lat). Nowy tabor ma także podnieść komfort podróży, oraz przynieść oszczędności na eksploatacji i utrzymaniu – nawet do 7 mln dolarów rocznie.
To jedno z pierwszych dużych zamówienie realizowanych przez chińską firmę na rynku amerykańskim, a także największe zamówienie w historii CTA. Budzi ono jednak pewne kontrowersje. Pierwsze z nich związane są z koniecznością wytworzenia 69% pojazdów w USA – w tym, przypadku pudła powstają w Chinach i są transportowane za ocean, co budziło wątpliwości. Pojawiły się także, ze względu na coraz mniej przyjazne relacje dyplomatyczne pomiędzy USA a Chinami, obawy z zakresu bezpieczeństwa, ale oprogramowanie i urządzenia montowane w pojazdach powstają w USA i Kanadzie.
Obecnie po zakończeniu jazd testowych do eksploatacji włączone zostało 10 wagonów (5 składów).
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.