Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Charków: Tramwaje znikają w cieniu wojny

Dalej Wstecz
Data publikacji:
07-05-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Charków: Tramwaje znikają w cieniu wojny
fot. fb Dmytro Bułacha
Ciągły ostrzał Charkowa doprowadził do istotnych uszkodzeń taboru i infrastruktury tramwajowej. Miasto, korzystając z okazji, postanowiło jednak wdrożyć kontrowersyjne plany, które wcześniej spotykały się z oporem społecznym, i usunąć jedno z torowisk kolidujących z projektem poszerzenia jezdni.

Tramwaje po raz ostatni wyjechały na ulice Charkowa 28 lutego. Ciągły obstrzał miasta uniemożliwił jednak dalszą eksploatację transportu zbiorowego. Na początku marca uszkodzona została zajezdnia Sałtiwśke wraz z większością znajdujących się tam tramwajów. Obiekt zlokalizowany jest w dzielnicy, która najbardziej ucierpiała w wyniku rosyjskiego ataku. To jedna z dwóch zajezdni tramwajowych Charkowa.

Na początku maja Rada Miasta Charkowa poinformowała jednak o przygotowaniach do wznowienia kursowania tramwajów. Pracownicy spółek komunalnych zaczęli kosić wysoką trawę, która porosła część torowisk. Prace związane z porządkowaniem zieleni i sadzeniem kwiatów mają nadać poczucie normalności, choć sytuacja jest daleka od normalnej z uwagi na ciągły ostrzał.


fot. Rada Miasta Charkowa

Tramwaje znikną, by zrobić miejsce samochodom

Na razie nie wiadomo kiedy i w jakim zakresie możliwy będzie powrót tramwajów, ale niewykluczone, że obsługiwana sieć będzie znacznie mniejsza. W maju, czym już miasto się nie chwaliło, rozpoczęto demontaż torów wzdłuż ulicy Wesnina, łączącej osiedle Sałtiwka z centrum. Magistrat jeszcze przed wojną forsował plan rozbudowy i poszerzenia tej ulicy, co w zamierzeniach rządzących miało służyć rozładowaniu korków. Projekt wiązał się jednak z ograniczeniem ruchu tramwajowego – głośny opór mieszkańców próbowano złagodzić zapowiedzią przebudowy linii dwutorowej na jednotorową.

Wygląda na to, że teraz miasto – korzystając z okazji – postanowiło iść w kwestii przebudowy ulicy na całość. – Wczoraj leciały tu rakiety, a dziś tory są już rozbierane. Dosłownie. Korzystając z wojny, miasto nadal zabija elektrotransport. Oto plan generalny, oto nowe podejście – poinformował Dmytro Bułach, członek rady miejskiej.


Link do mapy

„Niemyci łowcy muszli klozetowych” zniszczyli tramwaje, powrót metra opóźni się

Pomimo działań wojennych krok ten nie przeszedł niezauważony. Do sprawy postanowił odnieść się dyrektor Departamentu Informacji i Komunikacji. – Dzięki „wysiłkom” niemytych łowców muszli klozetowych i znoszonej bielizny damskiej, w Charkowie nie ma już tramwajów. Podstacje, które zapewniały im pracę, zostały zniszczone. Zajezdnia zniszczona. Po drugie, przebudowa zjazdu Wesnina wraz z rozbudową jezdni była planowana dawno temu, a rozpoczęcie prac zaplanowano na marzec br. Ale potem przyszedł brudny rosyjski żołnierz i terminy trochę się przesunęły. Wojna nie jest jednak powodem do rezygnacji z planów poprawy infrastruktury transportowej Charkowa. I bez względu na to, jak dziwnie to zabrzmi, teraz, kiedy w mieście prawie nie ma samochodów, rozpoczęta odbudowa przyniesie minimum niedogodności dla tych obywateli, którzy zostali w Charkowie – przekonuje Jurij Sydorenko, dyrektor tego departamentu.

Jak dodaje, przebudowa jest też konieczna z uwagi na czas, jaki zajmie ponowne uruchomienia metra, którego stacje stały się domem dla wielu mieszkańców Charkowa. – Przygotowania do wznowienia uruchomienia metra zajmą od półtora do dwóch miesięcy. Dzięki „wysiłkom” najeźdźców będą trudności z linią Sałtiwśką, która ruszy znacznie później niż dwie pozostałe – mówi Sydorenko. Nie precyzuje jednaj, z czym związane są trudności (wiadomo o uszkodzeniach naziemnej stacji techniczno-postojowej, ale nie wiadomo, w jakim stanie jest elektromost).

Co przyniesie optymalizacja


Władze miasta mają pracować nad optymalizacją układu transportu zbiorowego, zwłaszcza w obsłudze dzielnicy Sałtiwka. Ulica Wesnina ma odgrywać tutaj znaczącą rolę. – Jedną z głównych idei tej optymalizacji jest priorytet dla transportu publicznego, jego przyjazność dla środowiska i wygoda dla mieszkańców Charkowa oraz nowy układ tras. W pewnych miejscach tramwaj zostanie zastąpiony trolejbusem, a gdzie indziej autobusami miejskimi – przekonuje Sydorenko. Nie wiadomo jednak, na czym ma polegać ten priorytet dla transportu, jeśli wydzielone torowisko tramwajowe ma zostać zastąpione poszerzoną jezdnią. Słowa dyrektora spotkały się jednak w zdecydowanej większości z krytyką. Jurij Sydorenko, dopytywany o swoje stwierdzenie, że „w Charkowie nie ma już tramwajów”, zapewnia, że nie ma groźby całkowitej likwidacji tramwajów w drugim największym mieście Ukrainy – nie wyjaśnia jednak, czy ofiarą „optymalizacji układu linii” będzie jedynie ciąg ulic Wesnina – Żurawliwski uzwiz – Matiuszenka, czy też w związku ze zniszczeniami wojennymi tramwaje już w ogóle nie wrócą do dzielnicy Sałtiwka.

Jednocześnie pewne jest, że stratę taboru uda się załatać darami zachodnich miast. Niedawno Brno, miasto partnerskie Charkowa, obiecało przekazać sześć trolejbusów Skoda 14Tr i dwa tramwaje Tatra T3. Oczywiście dostarczenie pojazdów będzie możliwe po zakończeniu działań wojennych.


fot. UM Brno
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

W okupowanym Mariupolu ruszyły tramwaje

Przestrzeń

W okupowanym Mariupolu ruszyły tramwaje

Witold Urbanowicz 08 maja 2023

Wojna a energetyka: Nie ma odwrotu od „zielonego” kursu

Prawo & Finanse

Zobacz również:

Charków z grantem EBI na odbudowę tramwajów

Prawo & Finanse

Charków z grantem EBI na odbudowę tramwajów

Witold Urbanowicz 20 stycznia 2023

Praga przekaże sporo tramwajów do Charkowa

Komunikacja

Praga przekaże sporo tramwajów do Charkowa

Witold Urbanowicz 21 września 2022

Charków postawi przystanki-schrony

Przestrzeń

Charków postawi przystanki-schrony

Witold Urbanowicz 30 lipca 2022

Pozostałe z wątku:

W okupowanym Mariupolu ruszyły tramwaje

Przestrzeń

W okupowanym Mariupolu ruszyły tramwaje

Witold Urbanowicz 08 maja 2023

Wojna a energetyka: Nie ma odwrotu od „zielonego” kursu

Prawo & Finanse

Zobacz również:

Charków z grantem EBI na odbudowę tramwajów

Prawo & Finanse

Charków z grantem EBI na odbudowę tramwajów

Witold Urbanowicz 20 stycznia 2023

Praga przekaże sporo tramwajów do Charkowa

Komunikacja

Praga przekaże sporo tramwajów do Charkowa

Witold Urbanowicz 21 września 2022

Charków postawi przystanki-schrony

Przestrzeń

Charków postawi przystanki-schrony

Witold Urbanowicz 30 lipca 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5