Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Centralna Dyspozytornia zarządza już siecią metra

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2015-01-28 15:25
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Centralna Dyspozytornia zarządza już siecią metra
fot. WU
Na II linii metra cały czas trwają intensywne testy i jazdy pociągów. Funkcjonowanie centralnego odcinka – na razie bez pasażerów, ale już z obsługą metra – nadzorowany jest z rozbudowanej Centralnej Dyspozytorni na Kabatach. Na II linii zastosowano wiele nowych rozwiązań, znacznie ułatwiających pracę dyspozytorów, maszynistów i dyżurnych.

Centralna Dyspozytornia, mieszcząca się od ośmiu lat na Kabatach, to serce metra – najpilniej strzeżona „strefa zero”. W ostatnim okresie mocno rozbudowana – pojawiły się tam dodatkowe stanowiska dyspozytorów ruchu II linii, oddzielone szybą od pierwszej linii. – Z tego miejsca podejmowane są wszelkie decyzje związane z komunikacją, która odbywa się w metrze. Przygotowujemy się do uruchomienia II linii metra, trwają próby, testy i szkolenia. Praca trwa 24 h na dobę – mówi Piotr Kozłowski , szef Służby Ruchu Metra Warszawskiego, któremu podlegają dyżurni ruchu, maszyniści i wszyscy pracownicy liniowi.

Za stanowiskami dyspozytorów ruchu znajdują się przeszklone pomieszczenia dyspozytorów wspomagających – energetycznego, odpowiadającego za zasilanie, oświetlenie; automatyka, w gestii którego jest łączność, telewizja przemysłowa i automatyka ruchu; technicznego, zarządzającego wentylacją, kanalizacją, odprowadzaniem ścieków, windami i schodami ruchomymi. – Te sprawy są bardzo potrzebne dla funkcjonowania metra, bez tych stanowisk metro nie mogłoby kursować – mówi Kozłowski, który pracuje w Metrze od 20 lat i który – zanim objął kierownicze stanowisko – sam był dyspozytorem ruchu. Te stanowiska wspomagające zostały rozbudowane poprzez podwojenie obsady i dodatkowy interfejs.

Na wielkich ekranach pokazana jest cała trasa II linii. – To zobrazowanie linii do prowadzenia ruchu. Służy do obsługi pociągów, pilnowania punktualności, komunikacji z pociągiem, ze stacjami, czyli w skrócie ujmując, chodzi o zarządzanie infrastrukturą sieci metra – wyjaśnia Piotr Kozłowski. Widząc odstępstwo od założonego rozkładu, dyspozytor może przyspieszyć bądź opóźnić dany skład. – Ważne jest nie jak szybko jeździmy, tylko czy ruch odbywa się płynnie. Jakiekolwiek opóźnienie w napływie pasażerów powoduje zatkanie tego systemu: gdy pociąg się opóźni, to potem sytuacja narasta, gdyż na każdym kolejnym peronie jest więcej pasażerów. Dyspozytor obserwuje pociągi i odległości pomiędzy nimi, żeby wychwycić te wszystkie opóźnienia czy przyspieszenia – mówi Kozłowski. Do wysokiej niezawodności przyzwyczaili się też już pasażerowie. – Teraz skargi dostajemy nawet za minutę opóźnienia. Jak się pewną jakość reprezentuje, to nie ma co się dziwić, że są pretensje – przekonuje Piotr Kozłowski. Centralna Dyspozytornia jest już przygotowana na dalszą rozbudowę metra. Ekrany już przewidują kolejne odcinki II linii, a nawet III linię na Gocław.

Również do Centralnej Dyspozytorni trafia podgląd z monitoringu. Na każdej stacji II linii znajduje się ok. 100 kamer, do tego dochodzi 30 kamer na skład Inspiro. Obraz trafia też oczywiście do dyżurnych poszczególnych stacji oraz Komisariatu Policji Metra Warszawskiego. – Zwielokrotnienie tego systemu powoduje, że kilka par oczu patrzy na metro, co jest ważne przy tak dużym obszarze. Metro jest uznawane za jedno z bezpieczniejszych miejsc – twierdzi Kozłowski. Zdaniem służb to zdaje egzamin. – Najlepszym przykładem jest nasza 20-letnia praca przewozowa, która odbyła się bez szczególnych wydarzeń z winy metra. To świadczy o tym, ile pracy i wysiłków wkładamy chociażby w monitoring. Cały czas, gdy państwo wchodzicie do metra, jesteście obserwowani, dlatego też wiele spraw udaje się załatwić na wstępie, zanim staną się groźne – przypomina Piotr Kozłowski.

Na II linii zastosowano wiele systemów wspomagających pracę dyspozytora i zwiększających automatykę ruchu. Zastosowano też automatyczny nawrót pociągów na stacjach końcowych. Nowością jest też system łączności cyfrowej – TETRA. Dla porównania na I linii funkcjonuje system analogowy. – To zdecydowany krok dla nas – jakby z ciemności w światło się przeszło – komentuje Kozłowski. Z ciekawych rozwiązań: na stacjach zastosowano system, który wykrywa, gdy ktoś przekroczy pas bezpieczeństwa – dyżurny od razu otrzymuje sygnał o tym zdarzeniu i odpowiedni pogląd na monitoringu.


fot. WU


fot. WU


fot. WU


fot. WU


fot. WU


fot. WU


fot. WU


fot. WU


fot. WU


fot. WU


fot. WU


fot. WU



fot. WU

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Rozbudowa metra ruszy w majówkę. Pierwsze działki przekazane

Przestrzeń

Rozbudowa metra ruszy w majówkę. Pierwsze działki przekazane

Witold Urbanowicz 31 marca 2016

Wszystkie grzechy II linii metra

Przestrzeń

Wszystkie grzechy II linii metra

Witold Urbanowicz 13 marca 2016

II linia metra automatyczna: Dyspozytor zatrzyma pociąg

Komunikacja

II linia metra automatyczna: Dyspozytor zatrzyma pociąg

Witold Urbanowicz 30 stycznia 2015

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5