Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Casablanca: Powstała druga linia tramwajowa

Dalej Wstecz
Autor:

Tomasz Kościelny

Data publikacji:
2019-01-28 10:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
IRJ/RATP Dev./tk

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Casablanca: Powstała druga linia tramwajowa
Fot. Sambasoccer27/CC BY-SA 4.0/Wikimedia Commons
Władze Casablanki konsekwentnie rozbudowują sieć tramwajową, na którą postawiły, rezygnując tym samym z budowy metra. W mieście została właśnie uruchomiona trasa T2, która liczy łącznie 15 km.

Nową trasą można dojechać z zachodnich rejonów miasta (dzielnica Ain Diab) do dzielnicy Sidi Bernoussi na wschodzie. Linia przebiega przez centrum Casablanki. Na ponad siedmiu kilometrach jej przebieg pokrywa się z wcześniejszą linią T1 (odcinek Ain Diab Plage – Abdelmoumen), która pierwotnie miała kształt litery „Y”. Linia obsługuje 33 przystanki. Na dwóch z nich pasażerowie mogą przesiąść się do linii T1.

Inwestycja pochłonęła 390 mln dolarów. Wraz z budową infrastruktury powstała baza utrzymaniowa dla tramwajów w rejonie Sidi Bernoussi. Po linii kursują tramwaje z częstotliwością nawet co 6 minut w godzinach szczytu.

Zbudowana wcześniej pierwsza linia w Casablance liczy 23,2 km i ma ona również przebieg wschodnio-zachodni. Biegnie z dzielnicy Ennassim do Facultés. Do obsługi systemu zostały zamówione łącznie 74 tramwaje Citadis firmy Alstom, która dostarczyła również systemy zasilania i sterowania ruchem. Za budowę linii T1 (z fragmentem, który dziś stanowi linię T2) miasto zapłaciło równowartość 745 mln dolarów.

Casablanca w planach ma budowę kolejnych linii: T3 o długości 14 km z dzielnicy Salmia do dzielnicy Casa-Port, a także linii T4 o dł. 12 km, łączącej dzielnice Attacharouk i Mers Sultan. Niebawem w mieście mają również zostać uruchomione dwie nowe ekspresowe trasy autobusowe. Do roku 2022 sieć tramwajowa w mieście będzie liczyła ponad 70 km.

W przeszłości władze Casablanki przymierzały się do budowy metra. W roku 2014 lokalny samorząd podjął decyzję o rezygnacji z planów budowy podziemnej kolei na rzecz rozbudowy istniejącej sieci tramwajowej. Budowę nawet zainicjowano, ale bardzo szybko przerwano ją ze względu na trudne warunki geologiczne. Aby zrealizować koncepcję budowy metra, miasto musiałoby wydać równowartość co najmniej 7-8 mld dolarów. Dlatego ostatecznie wycofano się z projektu.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Łódź: Wojska Polskiego – coraz bliżej przebudowy

Komunikacja

Łódź: Wojska Polskiego – coraz bliżej przebudowy

Roman Czubiński 17 stycznia 2019

Rumunia: Tramwaje powrócą do Reșițy?

Komunikacja

Rumunia: Tramwaje powrócą do Reșițy?

Kasper Fiszer 12 stycznia 2019

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5