Partnerzy serwisu:
Mobilność

Car-sharing może zmniejszyć nierówności społeczne w miastach

Dalej Wstecz
Data publikacji:
25-07-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

MOBILNOŚĆ
Car-sharing może zmniejszyć nierówności społeczne w miastach
fot. Alonso Javier Torres, Flickrtramwaj w Lizbonie
Nowy raport Międzynarodowego Forum Transportu dowodzi, że zastąpienie sieci tradycyjnych autobusów flotą współdzielonych autobusów i taksówek może zmniejszyć nierówności społeczne. Do takich wniosków eksperci doszli po sprawdzeniu dostępności różnych usług publicznych w Lizbonie dla bogatych i biednych mieszkańców miasta.

Raport Międzynarodowego Forum Transportu (ITF) „Shared Mobility: Innovation for Liveable Cities” został stworzony we współpracy z Organizacją Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD). Naukowcy zbadali aktualne dane dotyczące mobilności mieszkańców Lizbony i użyli ich do stworzenia symulacji ruchu z zastosowaniem pojazdów współdzielonych.

Współdzielone taksówki…

Zastosowano porównanie istniejących podróży metrem, pociągiem i autobusem do hipotetycznej sytuacji, w której usługi metra i kolei są uzupełniane przez flotę taxi-busów przewożących od 6 do 8 osób. Pojazdy te miałyby być wzywane przez specjalną aplikację mobilną na smartfony.

Według badań, istniejące potrzeby mieszkańców Lizbony mogłyby zostać spełnione przy flocie taxi-busów, która będzie stanowić zaledwie 3% obecnej floty autobusowej. Stanie się tak, dzięki bardziej intensywnemu wykorzystaniu każdego pojazdu oraz optymalizacji tras do potrzeb mieszkańców. ITF wyliczył, że każdy z taxi-busów miałby pokonywać dziennie odległość 265 kilometrów.

Niższa cena, większa dostępność

Optymalizacja tras i wykorzystania pojazdów pozwoli, wg raportu, na obniżenie ceny dojazdu do pracy nawet o połowę lub bardziej. Nie będzie już konieczna publiczna dotacja na transport autobusowy. Dzięki obniżce cen, transport stałby się tańszy i bardziej dostępny dla wszystkich.

Obniżenie ceny komunikacji pozwoliłoby na większą mobilność, w szczególności osób o niskich dochodach. Dzięki temu mogłyby mieć lepszy i wygodniejszy dostęp do miejsc pracy oddalonych od ich miejsc zamieszkania.

Jak to obliczono?

Naukowcy badający to zagadnienie, położyli plan Lizbony na siatce kwadratowej, o boku każdego kwadratu 200 na 200 metrów i obliczyli do ilu miejsc pracy, szkół i usług publicznych każdy obywatel jest w stanie dojść w ciągu 30 minut za pomocą środków transportu publicznego. Następnie, porównano jaką szansę na dostęp do wspomnianych wcześniej placówek ma 10% najbogatszych i 10% najbiedniejszych osób. Wyniki okazały się zatrważające – najbogatsi mają aż 17 razy większą szansę na dostęp do lekarza, szkoły czy urzędu niż najbiedniejsi.

Co ciekawe, przy wykorzystaniu „sprawiedliwego” transportu, z dużym udziałem taxi-busów ta różnica spadła do dwóch razy, co oznacza większą równość. Bardziej wydajne wykorzystanie przepustowości, tworzy szansę do budowania bardziej sprawiedliwego społeczeństwa – uważa Jose Viegas, sekretarz generalny ITF. Viegas zauważył również, że wprowadzenie taxi-busów ma jeszcze inny, korzystny wpływ – mniejsza ilość pojazdów na ulicach, to mniejsza emisja gazów cieplarnianych. Szansą jest również zmniejszenie przestrzeni potrzebnej do parkowania na rzecz publicznych parków czy innych miejsc wypoczynku.

Raport do pobrania tutaj.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Car sharing elektryczny. Panek wprowadza smarty EQ

Komunikacja

Car sharing elektryczny. Panek wprowadza smarty EQ

Witold Urbanowicz 10 grudnia 2018

Rusza car-sharing w Poznaniu

Komunikacja

Rusza car-sharing w Poznaniu

Redakcja 26 września 2017

W oczekiwaniu na warszawski carsharing. Ma ruszyć do końca roku

Mobilność

Zobacz również:

Car sharing elektryczny. Panek wprowadza smarty EQ

Komunikacja

Car sharing elektryczny. Panek wprowadza smarty EQ

Witold Urbanowicz 10 grudnia 2018

Rusza car-sharing w Poznaniu

Komunikacja

Rusza car-sharing w Poznaniu

Redakcja 26 września 2017

W oczekiwaniu na warszawski carsharing. Ma ruszyć do końca roku

Mobilność

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5